Gå til innhold
Arkivverket

[#12867] Foreldre til Truls Larsson Vatsøy, Gulen, f. 1780


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Om min tipp-tipp-tipp-oldefar Truls Larsson Vatsøy har eg gjort følgande notat basert på bygdebok for Gulen, Vatsøy, 40:Truls Larsson Vatsøy, f. 1780, vart g. 2/7-1804 m. enkja Kari Jonsdtr. Midttun, f. 1779. saman med enkja Sofie Trulsdtr. Byrknes, f. 1738, d. 11/1-1819 dreiv dei bruket til Truls bleiv på sjøen. Han vart gravlagt 23/6-1812, og hadde då 3 born som levde opp, bl.a. Lars, f. 25/9-1808.Etter det eg kan huske står det ikkje noko meir om Truls sine foreldre i Gulen-bøkene! Er det nokon som kan bekrefte dette? Eventuelt kven er foreldra til Truls?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Trolovet og vigd i Evindvig Kirke. Han oppgis være fra Store Vatsøy.Lenke men der står han bare som tjener i 1801. Har du sjekket fødte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

I følge Family Search ble det døpt en Truls Larsson i Gulen den 16. juli 1780. Faren heitte Lars Jonsen. Navnet på mora er ikke skrevet. Kan være verdt å sjekke ut.Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Glemte en liten sak: En Lars Jonsen gifter seg i Gulen den 21.11.1779 med Synneve Trulsdotter. Kan denne Synneve være søster til Sofie som dreiv garden sammen med Truls? Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk for informasjon.Skal sjå litt mer på dette, men det er nok rimelig å anta at Synneve og Sofie Trulsdtr. kan vere søstre. Må undersøke litt om Sofie og kven hennar far Truls var.Dersom nokon skulle sitte på den aktuelle Gulen-boka så hadde det vært fint å få vite kva som står om Sofie og eventuelt Synneve der (under Byrknes?)M.v.h. Gisle Hersvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Foreldrene til Sofie Trulsdatter, døpt 22.10.1738 og Synneve, døpt 13.05.1745 er Truls og Brite. Etternavnet er skrevet Qvenoen på Family Search, dvs Kvenøy (Kvernøy?) eller noe lignende. Når man sjekker Gulen-bøkene bør man vel starte der. Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takker så meget Bent. Har ikke Gulen-bøkene tilgjengelig for øysblikket, så om noen hadde hatt muligheten å sjekke dette så hadde jeg satt stor pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.