Gå til innhold
Arkivverket

[#12868] Anders (Andrew) Ellevsen Foss - til Everett WA


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Siden jeg fikk så god hjelp av Laila før idag, så håper jeg på mer!!Anders Ellevsen Foss var min fars fetter, ifølge FT 1900 for Horg ST, født 1885. 13/3 - 1907 emigrerte han over Theim med bestemmelsessted Seattle. En Andrew Ellefsen Foss med bestemmelssted Everett WA reiste over 12/6 - 1912, sannsynligvis samme mann, selv om fødselsåret ikke stemmer helt.Min far hadde kontakt med sin fetter i alle år, og Andrew Foss og hans kone (hun var svensk, men jeg husker dessverre ikke navnet hennes) besøkte oss like etter krigen. Deres adresse var i hvert fall Everett WA - det husker jeg helt klart.En Andrew Foss født 1884 døde ifølge SSDI 1967 i Kitsap WA, men jeg vet ikke om dette er riktig person. Det finnes utallige AF i USA! En annen opplysning jeg har fra LDS er at en Andrew Foss var gift med en Martha Bettina Rønning.Det er vel noe tynt med informasjon, men jeg håper de kunne la seg oppspore. Er spesielt interessert i om AF og hans kone hadde noen barn!Takknemlig for hjelp.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Astrid,jeg hadde i høst/vinter noe kontakt med noen Foss i USA,og de stammet fra Foss i Horig. Gi meg en Mail så skal jeg videresende det jeg har(tror det ligger i mailboksen enda). sig-san@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Dere er heldige nå, jeg har ikke noe annet å gjøre :o)Andrew bodde helt klart i Everett, ser ut som Mulkiteo Blvd. Washington, SNOHOMISH, Roll 2519 Book 1, Page 134b (Everett precinct 1).Andrew E. Foss Head, 43 år, gift, var 33 da han giftet, f. i Norge, arbeidet ved sagbruk. Immigrerte i 1907Hanna Foss, wife, 45 år, var 33 når hun giftet, f. i Sverige,Edvin Foss, sønn 12 år, f. i Washington av Norsk far og svensk mor.så er det en liten gutt: Eugene Anderson, lodger? 5 år f. i Washington av Norsk far og Norsk mor!! vet ikke hvor han kommer inn hen.Jeg tror dette er Edwin: EDWIN FOSS Request Information (SS-5) SSN 533-09-4301 Residence: 98188 Seattle, King, WA Born 11 Jun 1917 Last Benefit: 98188 Seattle, King, WA Died May 1981 Issued: WA (Before 1951) I 1920-censusen var Edwin 2 år og xx måneder kan både se ut som 9 og 6 og noe annet. census tatt opp 7 januar 1920Kanskje få tak i en obit for mannen, kanskje han har barn? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Laila!Takk for din innsats! Jeg var nok heldig som traff deg i et av dine (sikkert få) ledige øyeblikk.Jeg kunne godt tenke meg å finne ut om denne Edwin hadde etterkommere. Hvis du kunne gi meg tips om hvordan jeg finner frem til hans obit, så ville jeg nok klare å fikse resten selv (??). Har ingen erfaring med slike ting, men en gang må være den første.Når det gjelder SSDI - Request Information, hva slags informasjon finnes egentlig der?Til Sigbjørn:Jeg er absolutt interessert i informasjon om de folkene du har hatt kontakt med som stammet fra Foss i Horg. Det er kanskje greitt jeg gir deg noe mer informasjon om Anders Ellevsen. Han var født på Foss Nedgarden i 1885. Faren var Ellev Audensen Hovin, som emigrerte til USA i 1883, men kom tilbake etter kort tid og giftet seg med enka på Foss, Gunnhild Svendsdatter. Anders hadde en bror Audun som bodde i Støren og tre halvsøsken fra sin mors første ekteskap.Hvis du finner at det du har, kunne være av interesse for meg, så kan du sende det til dirtsaneyr@hotmail.com.Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathy Bergan Schmidt

I hope you can understand my answer. I can read Norwegian, but not write it well.The information you would receive from the Social Security Administration would be a copy of his original application. It would say where he was working at that time. It may or may not have information about where he was born and his parents. Since he probably applied in the 1930's 0r 40's, there is probably not a lot of information. What it does have that is nice is the signature of the person. But it now costs $22 to get that 'additional information' so most of us here in the States try everything else first.Finding the local genealogical or historical society for that part of Washington on the internet and seeing what they have to offer would be the next thing I would try. I use Rootsweb.com for that. Information found through there often can tell you how to find and get obituaries.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I am most grateful for the information you have given me. I have already started my search for obituaries at Rootsweb.com and this is really learning by doing.Thank you!Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei og god morgen! Her: http://www.switchboard.com finner du 11 stk. med etternavn Foss i Everett WA. + ett par Fosse og Fossum.I 1930 var det kun 2 stk til som het Foss i denne byen.(disse to: Foss, Clara View Image Online Age: 42 Year: 1930 Birthplace: Minnesota Roll: T626_2519 Race: White Page: 1A State: Washington ED: 41 County: Snohomish Image: 0537 Township: Everett Relationship: Roomer-------------------------------------------------------------------------------- Foss, Torger View Image Online Age: 29 Year: 1930 Birthplace: Norway Roll: T626_2519 Race: White Page: 4A State: Washington ED: 41 County: Snohomish Image: 0543 Township: Everett Relationship: Roomer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Takk for tipsene. De to Foss i census 1930 er neppe slekt av 'min' Andrew eller Anders, men en eller annen av dem man finner på Switchboard.com i Everett WA kunne være etterkommere av Edwin. En mulighet er å sende brev til de 11, oppgi mailadresse og se hva som kommer ut av det.MVH Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathy Bergan Schmidt

To correct an error I made -- the cost of a copy of an original Social Security application is $27. And just yesterday, Dick Eastman's genealogy newsletter published a article about Social Security records. It probably tells you more than you ever wanted to know about them. . . . You can find it at www.rootsforum.com/newsletter The article is titled 'Social Security Death Records explained'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.