Gå til innhold
Arkivverket

[#12874] Cathrine Marie Solegård (Bergen) - hvor er hun fra?


Gjest Heidi Lyshol
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Lyshol

Catrina Maria Olsdatter Solegaard (eller Marie Catherine, eller en av mange andre stavinger) endte opp gift med murmester Georg Hechel i Bergen. De fikk minst tre barn der mellom 1785 og 1791, og i følge folketellingen i 1801 må Cathrine Marie være født ca 1753.Hvor er Solegård??? Jeg finner en Karen Sibylle Solgaard som gifter seg i Bergen i 1801 - ellers finner jeg ingen ting.Det ryktes at Cathrine Marie skal ha vært dansk, men Familysearch har ikke noe der heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg vet ikke hvor navnet Solegaard kommer fra, men ser at en Herman Soelgaard f. i Bergen, får borgerskap der i 1697, og en Hans Solgaard, kjøpmann, født i Øst- Finnmarken, får borgerskap i 1729. Ved koppskatten 1683 finnes en Niels Soelegaard med kone og tre barn - og under basen 'Fadrar i Nykirken 1700 - 1760' finner du Sven Solegaard som far ved dåpen av flere barn. Det er sikkert mye mer å finne dersom du leter.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Jo, har funnet disse - og Else Solegaard har jeg også funnet, mor til et par barn i 1711 og 1715. Men ingen som kan være far til Cathrine Marie.Vet noen noe om amtmann Solegaard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Christian Soelgaard var amtmann i Romsdals amt 1730-42 (konstituert 1730-32). Skal ha vore dansk. Flytta 1736 fra Molde til Molvær i Borgund på Sunnmøre, der han ekta Anne Margrete Petersdt Høyer (1702-64), enke etter godseigaren Christen Nilssen Sæd. Soelgaard døde 1742, utan å etterlate seg barn, så vidt kjent, og enka ekta så Hans Hagerup, amtmann i Nordlanda, adla Gyldenpalm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Aarskog

Amtmann Chr. Solgaard (død 1742, 55 år gammel) bodde på Molvær (Langevåg). Han ble 1735 gift med Anne Margrete Høyer, enke etter 'kgl. majestets tolder over Romsdals amt' Christian Nilsen Sæd (død 1734, 68 år). Etter at Solgaard døde, giftet Anne Margrete seg for 3. gang med amtmann i 'Nordlandene' Hans Hagerup.Hvis Catrine Marie var født ca 1753 kan amtmannen ikke være hennes far da han døde 1742.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Og med OLSDATTER i navnet er det nok en Ole, Ola eller Oluf jeg leter etter. Mannen hennes var første generasjons innvandrer fra Tyskland. Da er vel ikke Danmark umulig for hennes opprinnelse - men akk, jeg skulle gjerne hatt mer informasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I 'Norsk stedsfortegnelse', står: Solegård, gård, Bergen kommune, postadresse 5047 Stend (i 1972).Ellers nevnes 18 stk Solgård, spredt over hele landet (men bare en i Hordaland, og da i Sveio).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Nei, dersom far hennar heitte Ola/Ole var han neppe dansk; Ola var eit norsk namn då. Ellers finst jo Solegården på Bryggen i Bergen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.