Gå til innhold
Arkivverket

[#12875] Hans Alfson Rustan, Røyken Buskerud


Gjest Rune Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Folkvord

Hei! Søker opplysninger om Hans Alfson Rustan. Hans ble dpt. 31.7.1712 i Røyken, og døde på Follestad i Røyken 14.1.1785. Far: Alf Rustan, Mor: ikke oppgitt.Introdusert i Røyken 18.9.1712, Mann: Alf Rustan, Kvinne: ikke oppgitt.Fadderne til Hans Alfson var: Knud Heggedal, Simon Olsen, dragon, Jens Bøe, Ingeborg Bøe, Mari Stokker eje og Mari Jensdt. Yggeseth.Hans ble gift 8.6.1738 i Røyken med Anna Nilsdt. Gjerdal, dpt 3.5.1711 i Røyken.Jeg har forsøkt å 'analysere' fadderne for å forsøke å finne bindeledd bakover, men uten å ha lykkes hittil. Er det noen som har kan være behjelpelig med å bistå meg videre med denne Hans Alfson? Hvem var hans opphav, og hvor kom han fra??Av etterslekten til Hans er det mange som er bosatt på gårder i Asker/Heggedal som grenser mot Røyken, så det er derfor en mulighet for at hans foreldre kom derfra?? Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Etter nærmere undersøkelser finner jeg ingen gård i Røyken med navn Rustan e.l., mens det derimot finnes en Rustan gård i Asker. Navnene til fadderne viser at to av disse kommer fra gårder i Asker. Både Yggeseth og Heggedal er gårder i Asker og ligger på grensen til Røyken.Opplysningene i det forrige innlegget kommer fra Family Search og er derfor ingen sikker kilde. Der står det at han kom fra Rustan i Røyken, mens det muligens skal være Rustan i Asker?Jeg lurer derfor på om det er noen som 'sitter' på kirkebøker for Asker for denne perioden og som har mulighet til å sjekke dette for meg?? Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Iflg 'Norsk stedsfortegnelse' er det en gård Rustan i Lier, postadresse i 1972 var 3413 Tronstads bruk. Det blir jo i nabolaget. Rustan i Asker står for øvrig ikke nevnt i Ns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Takk til deg Arnstein! Rustan i Lier har jeg ikke vært inne på tanken om, selv om jeg selvfølgelig skulle ha sjekket dette. Når det gjelder Rustan i Asker mener jeg det er en plass med dette navnet nord/vest for Hanevoldgårdene, på veien mot Solli.Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.