Gå til innhold
Arkivverket

[#12878] Søker etter aner fra Sverige


Gjest Stig Steinkjer
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Steinkjer

Mine 2-3tt oldeforeldre var svenske. Er det noen som kan hjelpe meg hvor man kan finne informasjon om disse ?1. Anders Andersson fødd 7.feb. 1776 g.m. Gøllin Åkesdtr. fødd 14.nov. 1792; sønn Pehr Andersson 19.feb.1822-1872 gift med Brita Pehrsdtr. 1821- ; Pehr og Brita hadde en sønn Anders (20.mai 1850-) som ble gift med Brita Olsdtr. (30.aug.1850- )2. Pehr Olafsson g.m. Karin Nilsdtr.; deres sønn Olaf g.m. Brita Bengtsdtr.; Olaf og Brita hadde en datter Brita (30.aug.1850- ) som ble gift med Anders (ref. pkt. 1)Mener at alle disse kom fra området Brenne/Kall.Vil sette stor pris på tips om opphavet til disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Bodde disse i Norge??? Har du funnet dem i folketellingene? Lag link! (kopier og lim inn i innlegget ditt her) det er og en mulighet å gå til Anbytarforum http://www.genealogi.seHvor i allverden er Brenna/Kall? Er det i Norge? I Sverige?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg var engang på et kurs på et høyfjellshotell som ligger i Kall ved Kallsjön i Jämtland, ikke langt fra Åre.Ellers er jeg helt enig i at kilder må oppgis - og annen informasjon - ellers gjør man det vanskelig for dem man forventer svar fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Steinkjer

Har dessverre ingen referanser i denne sammenheng. Disse navnene har jeg fått muntlig en gang for noen år tilbake. Men det er riktig at Brenne og Kall er i Jamtland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Stig Steinkjer, Brännan är en gård som ligger i Kall socken i Jämtland. (Källa: Svenska ortnamn 1969)Kall socken gränsar till Norge. Om Du går in på länken [url="http://www.eda.se/kommuninformation/fakta/karta/kartsok/kartsok.htm>Lenke och skriver Kall i Sökfönstret och därefter trycker på Visa, får Du upp en karta som Du kan manöverera i både åt sidorna - vänster mot Norge ;o) - och zooma ut och in. (Just nu verkar servern ligga nere, men man får försöka igen. Hann inte leta rätt på Brännan innan den 'slockna', men det skall gå.Om Du inte vill beställa kyrkböcker och forska själv, kan Du gå in på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Beklagar, jag såg fel. Mitt emot Kall kyrka ligger Grundsviken. Brännan ligger syd-väst om Grundsviken, upp vid berget - ser det ut som. Vägen dit går om Östitorpen. /Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Hej Stig! Kall är en församling (menighet) i nuvarande Åre kommun. Kall gränsar till Snåsa och Verdal. De platser jag anger är landsbyar i Kalls församling.1. Anders Andersson var född i Rör, Kall det datum du anger. Anders var först i Överäng, Kall 1813-1823 och från 1824 nybyggare i Edet (Bränna), Kall 1827 och fd bonde och husman där 1869. Han avled i Edet, Kall den 26/12 1869. Jag har inga uppgifter på hans föräldrar f n.2. Hans hustru Gölu (Gölin, Gudlof) Åkesdotter var född (troligen i Överäng) Kall det datum du anger. Hon gifte sig i Kall den 7/11 1813 med Anders Andersson ovan och hon avled i Edet, Kall i november 1862. Hon var dotter till Åke Persson, (1764-1820) bonde i Överäng, Kall 1791-1820 och hans hustru Ursula Abrahamsdotter (1765?-1828) De fick minst 4 barn, varav du har3. Per som var född i Edet, Kall det datum du anger. Han gifte sig den 1 april 1849 med Brita Persdotter f. 1820 i Björkede, Kall, dotter till Peder (Per) Eriksson (1784-1865) och hans hustru Anna Mårtensdotter född 1786 i Äng, Kall. De fick minst 3 barn varav du har4. Anders född i Överäng, Kall det datum du anger. Han blev mycket riktigt gift 1873 med Brita Olovsdotter. Brita har jag inga ytterligare uppgifter om. Anders var arrendator i Överäng, Kall. De fick minst 3 barn.Jag kan komplettera brister senare om du önskar.Hälsningar/Janne H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stig steinkjer

Dette var flott, tusen takk for bidragene; spesielt til Janne!Brita Olovsdtr., er hun kanskje fra et annet socken ? Er blitt fortalt at hennes foreldre var Olaf Persson og Brita Bengtsdtr. Kan dette være riktig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Nu har jag tagit reda på lite mera om Brita Olovsdotter. Hon var född 30/8 1850 i Ytterolden, Offerdals församling (”menighet”). Föräldrar: Bonden i Ytterolden Olof Persson f. 29/4 1800 i Olden, Offerdal och hans hustru Brita Bengtsdotter f. 1807. Olof och Brita gifte sig 1829. Brita Olofsdotter flyttade från Offerdal till Edet i Kall år 1873 (i samband med giftermålet)Olof Persson ovan var son till Bonden i Olden, Offerdal Per Olofsson (1762-c.1832) och hans hustru Karin Nilsdotter f. 28/2 1767. De gifte sig 1796.Jag är inte säker på var Brita Bengtsdotter är född!Övrigt: Bränna i Kall hette en tid Edet, Bränna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.