Gå til innhold
Arkivverket

[#12889] Skifte efter Fransiska M. D. Falch, f. 04.05.1792 i Kinn, d. 15.04.1868 i Førde


Gjest Hans Falch
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Falch

Findes der et skifte efter Fransiska Marie Dorothea Falch, født 04.05.1792 i Kinn, død 15.04.1868 i Førde Sunnfjord.Spørgsmålet er:Er indboet registreret og hvem arvede Fransiska Marie Dorothea Falch ?Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Boet etter Fransiska Falch og datteren Hanna ble sluttet 25. januar 1869. Boets samlede aktiva var 382 Spd. 48 s., mens gjelden var 1219 Spd. 51 s. Det ligger en liste over det Hanna hadde etterlatt seg av klær, og det er vist til 119 Spd. 10 s. i auksjonspenger, men det var 1/3 i Kirkevolden som utgjorde hovedelementet i aktivaene.Det vil nok kunne finnes en liste over bortauksjonerte gjenstander, men den summen de utbrakte tyder nok på at det var relativt få gjenstander som ble tatt til auksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Tusind tak for svar.Jeg som troede, at mine tipoldeforældre lensmand Johannes Falch og Fransiska Falch var meget velhavende, må nok revidere min opfattelse en hel del.Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Det er vanskeleg å skjøne den uryddige 'Askvoll bygdebok Folket III' men eg trur HF spør etter ei anna Fransiska enn det YN svarar på. Eg trur Fransiska f 1792 må vere bestemor til den Fransiska som det blir halde skifte etter i 1869, men det går ikkje klart fram av bygdeboka slik eg klarer å lese den. Men det må ha vore ein del rikdom i slekta: Kring 1851-54 gifter fisketelegrafist og kirkesanger Ludvig Henriksson Nøstdal seg med enkja Wilhelmina Falck (enkje etter Anton G. Danielsson Vågane) og buset seg i Vågane. Om Ludvig er det sagt at han 'døde som en meget bemidlet mand. To av hans sønner er ansette jurister og bor i Kristiania'.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Til Harald Jarl Runde!Fransiska Falch 1792-1869 er min tipoldemor, hun var datter af Petter Falch 1759-1821 gæstgiver i Vaagane, Kinn. Hun blev gift med sin fætter Johannes Falch 1793-1855. Altså er hun er den rigtige Fransiska.Hun havde datteren Wilhelmine gift anden gang med Nøstdahl. Wilhelmine fik antagelig Vaagane af sin far da hun giftede sig første gang med A. Danielsen.Så alt er som det skal være, lensmand Johannes Falch havde samlet sig en del jordegods men han havde belånt størstedelen ag det.Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.