Gå til innhold
Arkivverket

[#12892] Amerikaner trenger hjelp til å finne norske forfedre.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har fått en henvendelse fra Oregon , USA med spørsmål om jeg kan hjelpe til med å finne Alfred Martin Norbecks norske forfedre.Det er ikke så mye han vet , for faren ville ikke svare på spørsmål om familien.Alfred Martin ble født 10.05.1921 i Seaside ,Oregon.Hans foreldre var Carl Alfred Norbeck 09.11.1894 - d.07.02.1979 Eugene , Oregon og Mazie Mutrie Aldridge F.13.06.1901 California - d.07.10.1988 i Whitmore , Oregon.De giftet seg i 1920 i West Siskiyou , California.Både ved giftemålet og på Alfreds dåpsattest står faren oppført med Norge som fødested , men på hans Social Security Card står det at han var født i Hibbing , Minnesota.Alfred har ikke kunnet finne ham registrert der.Carl Alfreds foreldre skal angivelig være John Andreas Norbeck og Anne Johnsen Norbeck.Carl var yngst av 11 barn , men man vet bare navnet på broren Martin og søsteren Mary.Anne skal visstnok ha dødd på vei tilbake til USA etter besøk i Norge rundt 1900.Carl skal ha ankommet New York i 1914.Om han da hadde vært i Norge fra 1900 vites ikke.Ei heller om han mønstret av en båt i New York.Carl skal ha tilbrakt noen år i Minnesotas skoger sammen med faren.Kan noen bidra til å finne svarene for Alfred , ville han ha blitt meget glad.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ved 1920-tellingen for Oregon, Multnomah County, Portland Township finnes det en Alfred Norbeck, ugift, 25 år gammel, 'lodger', - 'laborer' - ' lumber mill'.Om dette er den rette mr. Norbeck, så imm. han 1914, fikk sitt statsborgerskap 1915, f. i Norge av norske foreldre. Han var bosatt i Portland City, 19th. Street nr. 389. Tellingen ble foretatt 14. og 15. januar.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Arne.Jo det er nok rett mann , han brukte helst Alfred.Men i 1930 tellingen befinner han seg i Catsop , Warrenton , Oregon og da skriver han seg som Carl.Han giftet seg nok like etter tellingen i 1920.Da stemmer det at han kom til USA i 1914.Men hvor kom han fra , det er det store spørsmålet. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

I 1930 censusen står det at han giftet seg når han var 25, og at han immigrerte i 1909! 1930 U.S. Federal Census Oregon Clatsop Warrenton District 42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Laila. Takk for innlegget.Det skal ikke være lett.Har forstått på Al ,som han kaller seg, at han har vært på leit i mange år.Nå har vi altså to ulike angivelser på når Carl immigrerte.Han kan jo ha benyttet Johnsen som etternavn også. Mvh. Rune T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Tok en ny titt på 1920-tellingen, og det er mulig det er klusset noe med fire-tallet for å få det til å se ut som et ni-tall. Men ett-tallet foran ser jo greit ut, etter min mening. Og 1919 kan det jo ikke være, siden han fikk sitt statsborgerskap i 1915. Hva mener du om det, Laila?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg synes det er litt rart om han reiser så tidlig som 1909 når han var født i 1894. Vel, går selvsagt an, men.... jeg greier ikke å finne noen som passer i emigrantlistene eller på ellis....Men, nå er tottene trette og, så.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei, hvis jeg forstår innlegget riktig så kan det jo se ut som om Carl Alfred utvandret med foreldrene før 1901, kan dette stemme? Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Mnjaaaaa... hva henger du det på Alex?En ting jeg kikker litt på, er at han ble statsborger allerede i 1915 og immigrerte i 1914, dette tok som regel noen år!Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Rune, har Amerikaneren sjekket med County Clerk'n på Courthouse der Carl Alfred giftet seg? Det pleier å stå foreldrenes navn...+ noe mer. Det finnes kanskje også en kirkebok fra distriktet som kan gi mer opplysninger. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ja, dette funderte jeg også litt på ,Laila. Kjenner du til hvilke regler som gjaldt? Hvor lenge man måtte ha oppholdt seg der for å kunne få et statsborgerskap?Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk alle sammen ,her var det sannelig aktivitet.Jeg vet ikke om Alfred har sjekket med The Couty Clerk , men det kan vel tyde på at han har det.Han oppgir i alle fall at faren er oppført som norsk i vielsespapirene.At han ble amerikansk statsborger i 1915 bekrefter vel i at han ikke kan være født i Minnesota.Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei Laila, hvis jeg forstår Rune riktig så døde Carl Alfreds mor etter et besøk i Norge rundt 1900, det skulle vel indikere at de allerede hadde emigrert? Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Alt før 1920 har stort sett bare vært ' hear sayings'.Alfred har blitt fortalt at det var slik det hang sammen , men det kan godt være feil.Når han spurte faren om familien fikk han bare til svar.'It is better you don`t know' .Alfred har aldri møtt noen av farens familie , ei heller sett noe brev eller bilder.Der skal ha vært 11 barn , ti gutter og en jente.Det eneste vi vet er at han het Carl Alfred Norbeck og var født 09.11.1894 , etter all sannsynlighet et eller annet sted i Norge.Faren hadde imidlertid nevnt både Oslo, Bergen og Trondheim , alle steder hvor Norbeck navnet var registrert rundt 1900(litt ulike skrivemåter).Ut fra farens svar , kan det jo tyde på at han gjerne ville holde ting skjult.Det ble sagt at han hoppet av et skip i New York havn , så det kan jo tenkes at han hadde rømt fra noe eller noen.Men dette er bare antagelser.Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Rune, Står virkelig ikke farens navn når Carl Alfred gifter seg? Spør Amerikaneren om han virkelig har sjekket hva som står skrevet hos County Clerk'n der han giftet seg eller om han bare har vigselsattesten.. Det bør være mer opplysninger der enn bare vigselsattesten. Spør også om det finnes en kirkebok fra distriktet der.Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes 3 emigranter fra Oslo: 4/6 1869 Carl Norbeck, kontorist, 24 Kristiania, til NY, linje Argo.---18/8 1893 Albert Norbek, arb., 24 bosted Amerika. ---28/8 1893 Karl Norbek, snekker, 18 Vermeland, til Boston, Amerikia Line.Ellers så er det en del Norbeck i US 1880 Galva, Henry, Illinois. Søkte etter foreldre Andrew Norbeck og Anne Johnsen Norbeck. De var svenske med mange barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for interessen. Av de tre kandidatene , ville vel den første være mest sannsynlig.Dersom Carl Alfred f.1894 var den yngste av 11 søsken , ville vel de to andre kandidatene som reiste i 1893 være for unge.Har en følelse av at ikke alle opplysningene vi har så langt er helt å stole på.For det første antyder de to tellingene i 1920 og 1930 to ulike årstall for ankomst til America, dessuten synes vel det noe kjapt at man fikk statsborgerskap bare etter et år i landet.Jeg har kontaktet Al igjen for å prøve å få mere kjøtt på beinet.Men for at forvirringen ikke skal bli total.Carl Alfred Norbeck var født 09.11.1894 (trolig i Norge)Han var yngst av 11 barn. Kjenner bare navnet på to aa søskene , broren Martin og søsteren Mary.Foreldrene skal være John Andreas Norbeck og Anne Johnsen Norbeck.Jeg vet for øyeblikket ingenting om ders alder eller tidspunkt/sted for dødsfall. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ikke så mye nytt egentlig.Har vært i kontakt med Alfred i USA og bedt ham prøve å skaffe flere opplysninger.Hans onkel Martin døde i Portland Oregon 04.09.1952 og hans hustru Martha samme sted 24.02.1972.Hun var født rundt 1890.Det viser seg at denne Martin drev med profesjonell bryting fra ca. 1915 , og han gikk under navnet Moose Norbeck.Jeg fant en artikkel om det ved å søke på Google.Jeg finner imidlertid verken Martin eller Martha i tellingene 1920/1930.Carl Alfred Norbeck skal ha vært sjømann fra han var ca.14år til han hoppet av i New York, og han krysset Atlanteren fire ganger.Kanskje han var i den norske handelsflåten.Carls mor Anne Johnsen Norbeck døde ved grensen til Estland på vei tilbake til USA etter besøk i Norge , og Carl ble tatt tilbake til Norge , hvor han ble oppdratt av fremmede.Dette skal ha vært rundt 1900. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Da tror jeg dette kan være slekten det letes etter. Karl finnes også reg. i Kristiania ved samme telling som 'Brydekjæmpe' med kona Lovise.Mvh. Arne.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen. Jeg har vært inne på tanken at der kan være en forbindelse her , men har ikke funnet noe.Den Carl Alfred Norbeck jeg søker var født 09.11.1894 som yngst av 11 barn og det var altså hans bror Martin Norbeck som i USA fra ca.1915-1936 drev med bryting og som gikk under navnet Moose Norbeck of Canada. 'Bull of the North Woods'Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei RuneHar du kikket nærmere på Elverumsdistriktet. Etter å ha sett litt i forskjellige søkemotorer dukker navnet Norbeck (norbæk) opp i forskjellige varianter i dette området.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.