Gå til innhold
Arkivverket

[#12893] Nordmenn døde i utlandet


Gjest Solfrid Therese Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Hvis en person med norsk statsborgerskap dør i utlandet f.eks. 1990, vil da norske myndigheter få beskjed? Og hvis så skjer, hvor hendvender man seg for å få opplysninger? Men hvis personen ikke har norsk statsborgerskap, eller ikke har opplyst om dette eller hvor den er bosatt... det går kansjke ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei, dette hørtes litt komlisert ut, men har du spurt om dette på Folkeregisteret? Ville tro dette falt inn under dem, eventuelt utenriksdepartementet. Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hvis en norsk borger dør i utlandet så er det Utenriksdepartementet som får beskjed og som prøver å finne eventuelle arvinger her hjemme. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Solfrid Therese Henriksen

Kontaktet opplysningstjenesten i staten. De hanviste meg til Oslo Folkeregister, som så henviste meg til Særregisteret, som igjen henviste meg til folkeregisteret på Nøtterøy (der personen var født) Ikke napp, da han reiste ut under krigen, før opprettelsen av folkeregisteret.Så jeg er like langt. I o.m. han ikke var døpt eller konfirmert, så 'finnes' han ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiGår det an å spørre om i hvilket ærend han reiste ut i. Var han sjømann, militær eller var det andre grunner til at han reiste ? De kan jo finnes lister over sjømenn og militær bl.a.. Dess mer informasjon du gir, dess lettere blir det å hjelpe. Du får unnskylde spørsmålet, hvis saken er av en slik karakter at du ikke vil gi flere opplysninger.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Solfrid, la meg få alle data du har så skal jeg se hva jeg kan gjøre.Det er umulig å hjelpe deg uten navn og 'nummer'. hansmyhr@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Takk alle sammen. Mine opplysninger er få, og ikke bekreftet i noen kilder: Håkon Valerius Pettersen f. rundt 1906-1910 på Foynland, Nøtterøy i Vestfold. Foreldrene var Paul Amandus Pettersen f. 1849, Tisler, Hvaler og Augusta Olsson, f. rundt 1875, Karlstad, Sverige. Paul Amandus var gift i Sverige med Emma Augusta Kristensdotter og fikk 10 barn med henne. Han reiste fra henne rundt 1895 engang, da første barn med Augusta Olsson (min oldemor)ble født i Fredrikstad (Sigvart Amandus Nathanael, ikke bekreftet dåp, men er bekreftet konfirmert på Nøtterøy i 1909. Neste barn er min farmor Mimmi Linnea Pettersen f. 1896 i Seffle, Vermland, døpt 1897 i Kila, Vermland. Antagelig på gjennomreise, da Paul Amandus var fraktemann med egen båt.Enda et barn skal være født i Fredrikstad, i følge folketellingen 1900, Jersø/Jarlsø, Nøtterøy. Ikke funnet ut noe av dette. Har flere opplysninger om resten av søskene som ble født i norge (tilsammen 9 eller 10), hvis det er av hjelp. Paul Amandus fikk altså 19 eller 20 barn (etter det jeg har funnet ut, men ikke bekreftet).Siste barnet i søskengruppen var Nancy Marie født 1913, hun er døpt og konfirmert. Men Håkon skal være født før henne... Håkon skal i følge familie (som nå er død)ha reist ut til sjøs før eller under krigen. Han giftet seg i England med ei tysk jente som skal ha vært flykning, gift antaglig under krigen. Hennes navn er Ruth Adler.Om hun lever ennå vet jeg ikke, men Håkon døde i 1990, Birmingham, England.Han fikk flere barn, navnene på disse kan jeg finne frem til, de skrev jeg ned et sted. Disse opplysningene fikk jeg av Nancy Maries svigersønn, som desverre ikke lever lengre. Han viste meg også et bilde av Håkon. Hvis opplysninger om dåp/konfirmasjon på Håkons andre søsken er av viktighet, så gi meg beskjed. Har desverre ikke håndfaste og kontrollerbare opplysninger om Håkon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei, nå er saken litt anderledes. Det finnes ikke noe i kilder i Norge siden han er gift i utlandet, da er det ikke noe arvesak å lete etter her. At det har kommet bilder etc. betyr vel at noen hadde kontakt før hans død.Du må nok til kilder i England og siden du vet når og hvor burde det være opplysninger å hente i Birmingham. For sikkerhets skyld, få tak i hans fødselsdato før du 'går' til Birmimgham. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Når norsk statsborger dør i utlandet, skal normalt dødsfallsmelding med kopi av dødsattest sendes via norsk utenriksstasjon på stedet. Meldingen går så via Utenriksdepartementet til folkeregisteret. Når det gjelder utflyttede nordmenn, gjerne med permanent opphold og livsarvinger ute, er en avhengig av at familien innleverer slik dødsfallsmelding.Det kan her være en ide å undersøke med engelske myndigheter om han skiftet til engelsk statsborgerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Norske myndigheter hadde ingenting på han. Siden han ikke er døpt eller konfirmert, så klarer jeg ikke å finne noen fødselsdato på han. Noen tips til hvordan jeg skal gå fram for å få opplysninger i England?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Har funnet et brev, der fant jeg dette: Håkon Valdemar Valerius Pettersen født 3 oktober 1906. Gift med Ruth Adler født 1919.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.