Gå til innhold
Arkivverket

[#12895] Carl Johannessen Friis og Anne Femmer Bie, Kristiansund/Kvikne/Lesja


Gjest Marie Tollan
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Tollan

Kfr. mitt forrige tema: Lars Henriksen Bie. Ole Nygard skriver i 'Årbok for Nord-Østerdalen 2000' om en fallgrube mht Lars Henriksen Bies to døtre [med Barbro Maria Asc(h)anius] med samme navn, nemlig Anne Femmer Bie. Den ene, født i 1748, lever opp og blir gift på Kvikne 1773 med Carl Johannessen Friis, f.1714 eller 1719, Frisvoll. Den andre, født 1749 og død 6 dager gammel, er ikke innført i KB som født. Opplysninger om Carl Friis og Anne Femmer er av stor interesse. Litt har jeg funnet i Lesja bygdebok, men etterkommerne deres (med unntak av Lars Henrik) vet jeg lite om, likeså Carls aner. Kan dette være hans 2. gifte ettersom alders-forskjellen er så stor, eller har han bare ødet en formue i Lesja før han ble gift? Eller er jeg helt på viddene? Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Ole Nygaard har skrevet om Carl Johannesen Friis og Anne Femmer Bie i Genealogen nr 1/2000. Her finner du også hvor Carl kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Siden Lars Henriksens første kone, Anne Jørgensdatter Femmer, døde omkring 1745, er det vel rimelig at første datter i annet ekteskap (med Barbro Maria Ascanius) ble oppkalt etter henne. At han skulle bruke samme navnet på to døtre, og at det så var den sistfødte som døde, virker mer merkelig. Mer trolig var det vel omvendt? Oppkallingen ble jo ofte gjentatt om den først oppkalte døde. Eller er det nettopp dette uvanlige som det siktes til med ordet 'fallgrube' i dette tilfellet?Lars Henriksen er også min kones ane, så dette pirret min nysgjerrighet!MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Takk, Lars, jeg skal prøve å få tak i Genealogen 1/2000.Og til Hans, helt enig i at dette virker merkelig, men Ole N. har 'forsket' på det og kommet til at det måtte være slik. Moren ble introdusert i 1748 og i 1749, og hadde det vært den første Anne Femmer som døde i 1749, ville hun vært mer enn 6 dager. - Mer vet ikke jeg...Men har du kjennskap til Lars Bies øvrige barn og evt. etterkommere (og har lyst å videreformidle), er jeg meget interessert. Min epostadr.: mtollan@online.noMarie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per Nermo

Det fantes en Christina Bie (f.ca.1751) som i 1801 bodde sammen med sin 2. ektemann, skipper Nils Evensen Marstrand (1746-1816) i Munkegt. 41 i Trondheim, som tidligere hadde vært g.m. Ingeborg Anna Normann (1758-1843) og med henne hadde tre døtre. (Ingeborg var Nils' kone 2 av 3 og omvendt !)Fra et tidligere ekteskap hadde Christina Bie døtrene Anne Grønbech (1778) og Anne Femmer Bie (1782).Kjennes anene til Christina og navnet på hennes 1. mann ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Kirstine Berg, født 1748, død 12/12 1824, var først gift med skipskaptein, Trondheim, Just Jørgen Bie. Hun giftet seg 22/12 1788 med Nils Evensen Marstrand. Kilde: Personalhistorisk Tidsskrift 3-I, Carl Dons: Thomas Angells hus.Jeg kjenner dessverre ikke til hennes eller hennes første manns aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Takk, Sølvi ! Etter navnet på hans datter (Anne Femmer Bie f. 1782) kan det være fristende å tro at Just Jørgen Bie er sønn av Anne Jørgensdatter Femmer (skifte i Kr.sund 1745) og kjøpmann i Kr.sund Lars/Lauritz Henriksen Bie (Bij/Bÿ/By), hvis (antatte !) farbror, handelsborger i Naustdal, Nordfjord, Just Larssen Bie/By levde 1666-før 1723. Håper på kommentarer til dette !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Marie Tollan

Hei Lars Løberg. Etter div. forsøk og en lang sommer har jeg endelig fått tak i Genealogen 1/2000 - uten å finne noen artikkel om Anne Femer Bie og Carl Johannesen. Er jeg så dårlig å lete eller er det et annet nummer du mener? Takknemlig for svar. MariePS.Har forresten fått tips om at oversikt over tidligere artikler finnes, men har ikke fått sjekket det enda. (www.genealogi.no) DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

til innlegg 5, 6 og 7: I ETC står det at Kirstine Berg ble døpt i T.hjem 1/2 1747 og døde der 18/12 1824. Hun ble gift med Just Jørgen Bie 3/2 1775, kanskje også i Trondhjem men det står ikke stedsangivelse i ETC's arkiver på det.Just Jørgen Bie ble døpt i 1745. Kristiansund kirkebok (mini) 1739-1754 pag 67 (1745): 'd 27 Jan: Cominister døbt Lars Hendrichsen Bii og Anne Jørgensd. Femmer deres Søn Just Jørgen, Tolder Christian Friis, Capitain Ole Lund, Sr Hendrich Schubart, Madame Anna Kaasbel, Madame Zephora Holch.' Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.