Gå til innhold
Arkivverket

[#12900] Født i Petrus meninghet Kristiania 1891, foreldre og foreldrenes vigsel


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

I følge mine notater ble Harald Wilhelm Syver(t)sen døbt den 20.09.1891 i Petrus menighet i Kristiania.I 1900 bor han sammen med sin mor Hanna født i Xania i 1858, gift Syversen, som er enke og nyter fattigunderstøttelse. Bosted Østgårdsgate 36. Det ser ut til at første barnet blir født i 1881 og det siste i 1893. Hann var gift med bybud Martin Syversen.Hanna Syverts. k b hm e Nyder Fattigunderstøttelse 1858 Chra. n sSigurd Syverts. m b s ug Fv. Visergut 1881 Chra. n sHilda Syverts. k b d ug Arb. paa Litograf-Trykkeri 1883 Chra. n sEinar Syverts. m b s ug Avisgut 1887 Chra. n sAlbert Syverts. m b s ug 1889 Chra. n sHarald Syverts. m b s ug 1891 Chra. n sSværre Syverts. m b s ug 1893 Chra.Mine spørsmål er: når ble Hanna og MArtin Syversen gift? Hva het deres foreldre? Når og HVOR er de født? Het Hanna egentlig Hanna Matea Marcussen eller Jensdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er en voldsom flytting i Kristiania - spesielt på 1890-tallet. Den menighet de tilhører i 31.12.1900 stemmer ofte ikke om man går 5-6 år bakover i tid. Den fremgangsmåten jeg bruker i Kristiania, er å finne eventuelle konfirmerte rundt 31.12.1900. Og jeg fant først Hilda som var født 17.09.1883 konfirmert 03.10.1897 og med samme adresse som ved FT 31.12.1900. Foreldrenes navn står her som Martin Syversen, Bybud og Hanna Mathea Markussen. Og Hilda var døpt i Petrus ( sikkert bare for å motbevise det jeg skrev over). Sigurd Marius (født 04.12.1881, døpt 10.04.1882, konfirmert 04.10.1896 )er døpt i Vor Frelsers kirke, de bor nå i Kirkegaden 32. Det var minst et barn til, Jensine Amilie, født 23.01.1878, døpt i Paulus 22.04.1878. Her står det at Martin S. er født i 1849, de bor i Markvejen 53. Det står ved flere av de døpte at Hanna Mathea Markussen og Bybud Martin Syversen giftet seg i 1877. Petrus menighet ble opprettet i 1880, jeg har ikke sett noen vielse i Vor Frelser eller Paulus. Dette ble ikke noe presist svar, men et lite stykke videre kanskje. (Alle opplysninger er hentet fra kirkebøker, men jeg har ikke gjengitt alle kildene her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Geir, kan du bekrefte/avkrefte denne dåpen, som jo ser ut til å være ei lita ei til, og som kan fortelle om hvor foreldrene giftet seg i 1877?Jensine Amalie Female Event(s): Birth: Christening: 22 APR 1878 Paulus Menighet, Oslo, Akershus, Norway Death: Burial: Parents: Father: Martin Syversen Family Mother: Hanna Mathea MarkusenFamilysearch, uttrekk av kirkebøker C428311 1875 - 1878 0125778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hun bekreftes jo i svaret mitt. Det står ingen steder (det vil si; der jeg har sjekket = de som er omtalt), hvor vielsen fant sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

TAkk! Det bekrefter hva jeg hadde i hodet. Etter oldefar Harald har jeg en gammel dåpsattest, men den er utilgjengelig for meg akkurat nå. Derfor måtte jeg bare få bekreftet at H.M.Marcussen og Mratin S. var hans foreldre. Sto det ingenting om deres foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Nina Møller Nordby

Jfr innlegg 3- Hanna Mathea Markussen og Bybud Martin Syversen skal etter sigende ha giftet seg i 1877. Skjedde dette i Kristiania og i såfall hvor? Hvem var hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.