Gå til innhold
Arkivverket

[#12905] Elisabeth Olsen/Olsdatter, f. 1841, til Amerika 1874. Hvor ble hun av?


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Min oldemor Elisabeth Marie Olsdatter, f. 02.10.1841 i Sandefjord, døpt i Sandar kirke 10.07., datter av skipstømmermann Ole Iversen fra gården Nau i Hedrum og hustru Helene Helgesdatter, reiste til Amerika 21.07.1874 med skipet 'Kong Sverre'. Hun reiste da sammen med fru Ingeborg Blix fra Sandefjord og 3 av hennes barn. Elisabeth er oppført i emigrantlistene som tjenestepike for fru Blix og hennes navn er oppgitt som Elisabeth Olsen. Familien Blix bodde i New York, der hennes mann visstnok var ansatt i et meglerfirma.Mitt håp er at noen kan være i stand til å gjenfinne min oldemor Elisabeth (Marie) Olsdatter (eller Olsen) i noen folketelling i USA eller på annet vis. Kanskje forble hun en tid i tjeneste hos familien Blix? Kanskje giftet hun seg og fikk sin egen familie i Amerika? Dette er antagelig 'nåla i høystakken', men jeg har jo sett at flere aktive hjelpere her i debattforumet har funnet slike nåler før, så kanskje er det noen som tar denne utfordringen?Jeg bør vel tilføye at min oldemor dessverre aldri ble gift med min oldefar, far til hennes datter Marie, min mormor, som ble født i Sandar 17.06.1872 og bortsatt til bra folk. Elisabeth var altså fortsatt ugift da hun emigrerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Hans!gå til www.familysearch, der har de index for 1880, der vil du finne resten av familien hennes. Ser ikke Elisabeth der.Ingeborg havnet vel her: Ingeborg M. BLIX Household Female Other Information: Birth Year Birthplace NOR Age 46 Occupation Keeping House Marital Status M Race W Head of Household Frederick A. BLIX Relation Wife Father's Birthplace NOR Mother's Birthplace NOR Source Information: Census Place Middletown, Richmond (Staten Island), New York City-Greater, New York

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk til Laila! Rask var du sannelig også! Bra å finne familien Blix, men som du nok ser på mitt første innlegg, så var min oldemor ikke i familie med Blix-ene, men fruens tjenestepike ved overreisen, og kanskje litt før det også, og muligens en tid etterpå, men altså ikke så lenge som til folketellingen i 1880, ser jeg jo nå, siden hun ikke er medlem av husholdet til Frederick Blix på dette tidspunkt. Så hvordan skal Elisabeth kunne gjenfinnes? Hennes navn er jo dessverre svært vanlig, men jeg vil naturligvis prøve Census 1880 med alle tenkeligew varianter av hennes navn. Fødselsåret har jeg jo dessuten, så - - .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Fødselsåret... joa hvis hun ikke benyttet anledningen til å dra av noen år...noe hun jo gjorde allerede når hun oppgir 30 år i 1874....Jeg vil tro dette er nåla i den meget berømte høystakken, men du kan jo være heldig!Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.