Gå til innhold
Arkivverket

[#12906] SKOTTER som slo seg ned i Norge - funn i folketellingene


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Jfr tema 3031/3487/3673/10074/12101/12290/12583/12614/12615/12627/9117/9440/9447/9449/9521/9524/8868/11550/9612------------------------------------------------I folketellinga for Mandal i 1801 i Halsaae sogn kom jeg over 3 tjenestefolk av skotsk avstamning. Kjenner noen til hvor de kom fra?------------------------------------------------[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11002&variabel=0&postnr=421&fulle=true&spraak=n>Lenke422 James Tienestefolk 25 Skotsk aveldskarl M423 Hough Tienestefolk 30 Skotsk aveldskarl M424 Hunter Tienestefolk 45 Skotsk jordyrker M------------------------------------------------1801 Møre og Romsdal,Qværnæs Bremsnæs sogn. Tipper at disse også kom derfra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Sara og William Leslie var barn av George Leslie fra Banff i Nordøst-Skottland som slo seg ned i Kristiansund som kjøpmann ca. 1745. Jeg har en god del stoff om den familien hvis noen skulle ha interesse av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Fulgte James Raffan med på kjøpet?Siden du først nevner Leslie hadde det vært fint om du kunne fortelle litt om hans når han er født, foreldre og eventuelle søsken.Min erfaring når det gjelder skotter er at det ikke alltid er like lett å finne frem til de rette personene. Navn ser ut til å være nedarvet innenfor den enkelte klan og fra generasjon til generasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

James Raffan vet jeg ikke noe om utover det som står i FT 1801, men han var vel sannsynligvis skotsk, - trolig fra Banff. Så spør du om 'hans'. Mener du Saras mann Hans Grønn? Han var ikke skotte. Så du mener kanskje William eller George?Ellers har du rett i at det ikke er så lett med skotske navn. Mens man i Norge oppkalte eldste sønn etter farfar, ser det ut til at skottene gjerne kalte opp eldste sønn etter faren! Det ble derfor George Leslie I, II, III osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

George Leslie var født i Gamrie (litt øst for Banff) i 1714. Hans far het Patrick Leslie og han var en tid 'sheriff clerk' i Banff, men hadde altså flyttet til Gamrie da George ble født. Hva mor til George het, vet jeg ikke. Patrick hadde i alle fall disse barna:1. Mary, født i Banff 1707. Skjebne ukjent.2. William, født i Banff 1709. 'Sheriff clerk' i Banff. Gift og minst 7 barn.3. Bathia, født i Gamrie 1711, død i Banff 1793. G.m. den kjente legen James Kenneth Saunders (1717-1778).4. Elizabeth, født i Gamrie 1711. Skjebne ukjent.5. Christian, født i Gamrie 1713. Skjebne ukjent (dette er trolig ei jente).6. George, født i Gamrie 1714. Død i Kristiansund 1751. Han var g.m. Margaret Lawson (kjøpmannsdatter fra Banff) og de hadde i alle fall disse barna: Sara, William, Jean, Margaret og Patrick. George hadde dessuten et barn utenfor ekteskap (skandale).7. Margaret, født i Gamrie 1714. Skjebne ukjent.Nå mangler det etter min mening en Patrick her, så det kan vel ha vært flere barn. Kanskje de døde som spebarn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.