Gå til innhold
Arkivverket

[#12911] Registrering av Kommune-/Fylkesnavn


Gjest Liv Ofsdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Ofsdal

Hei.Jeg lurer litt på hva som blir mest riktig i forhold til registrering av Kommune-/Fylkesnavn.Skal nåværende kommune-/fylkesnavn registreres eller er det mest riktig med daværende navn. Altså...det stedsnavnet som gjelder nå i våre dager eller det navnet som var på den tiden hendelsen fant sted.Hva praktiseres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Liv Ofsdal

Det ble kanskje litt vanskelig å svare generelt på mitt forrige innlegg. Problemet dukket opp når det gjelder Skoger Herred. Tidligere lå Skoger i Vestfold fylke, men er nå innlemmet i Drammen og ligger altså i Buskerud fylke. Jeg pleier å registrere både kommune og fylke på stedsnavn. Kan jeg få noen tanker om hvordan dette skal registreres i slektsprogrammet? Skriver jeg Vestfold eller Buskerud her?Dette er kanskje opp til hver enkelt....er bare ute etter hvordan andre gjør dette... Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Jeg ville ha skrevet Skoger (nåv. Drammen komm.)Mønsteret mitt er følgende: Komnes, Sandsvær (nåv. Kongsberg komm.)Altså: Sogn, prestegjeld (nåværende kommune).Jeg synes likevel det blir for pedantisk å skrive f.eks. Ramnes, Ramnes (der navnet på sogn og prestegjeld er likt), så der blir det Ramnes (nåv. Re komm.)Der navnet på både sogn, prestegjeld og moderne kommune er likt, skriver jeg navnet kun én gang (f.eks. Ringsaker)Fylke/landsdel skriver jeg bare hvis det er navn som forekommer flere steder (Nes, Hof, Våler, Sande)Jeg er i tvil om hvordan jeg skal håndtere annekssogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Jeg registrerer stedsnavn med de navn på sogn, prestegjeld/herred/kommune og fylke/amt som var aktuelle på den tiden hendelsen fant sted. Dersom en hendelse fant sted i Skoger i 1820, ville jeg registrert slik: Skoger prestegjeld, Jarlsberg og Larvik amt. Dersom hendelsen fant sted i 1990, ville jeg registret slik: Skoger, Drammen kommune, Buskerud fylke.Mvh Ottar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Jeg overså at dette med fylke var et spesielt viktig poeng i åpningsinnlegget. Hvis fylket skal være med, vil jeg ta med daværende administrativ inndeling før parentesen, og nåværende innenfor parentesen. Hensikten med å ha med nåværende inndeling er først og fremst å hjelpe moderne lesere uten spesielle kunnskaper i historiske forhold. Henvender man seg først og fremst til fagfolk og andre historiekyndige, kan man godt nøye seg med å ta med den administrative inndelingen som gjaldt da begivenheten fant sted. JHH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.