Gå til innhold
Arkivverket

[#12912] Susanne Jensdt 'Kielderup' (Schielderup?) på Valderhaug - kven var ho?


Gjest Bjørn Jonson Dale
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Jonson Dale

14. juni blei det halde skifte etter (borgaren) Lars Jenssen (Stud) på Laberget på Valderhaug, Borgund på Sunnmøre. Enke 'dydrige hustru Susanna Jensdatter'. Einaste barn: 'Dorette Lauritzdatter' (seinare gm Nils Hanssen Stochberg). Like etter må Susanne ha ekta Nils Claussen Svertz som døde 1726, og på skiftet etter 'den sahl. Borgermand' 2. januar 1727 er enka kalt 'Susana Jensd Kielderup'. Ho blei gravlagt i Borgund under samme namnet 23. oktober 1728, 70 år gammal, dvs at ho kan ha vore fødd 1657 eller 1658. Alt taler jo for at ho var av Schjelderup-ætta, men var ho dét, og kven var ho i så fall datter av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Navnet Susanne Jensdatter Schjelderup, skulle jo tyde på at hun kom fra den store Schjelderupslekten. Men jeg kan ikke finne noen fødd på det tidspunket du oppgir. Dersom du oversender din mail-adr. til odlando@online.no så skal jeg oversende deg hele Shjeldrupslekten, det er muligt du klarer å finne henne. Mvh Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Takk for tilbodet. Epostadressa mi er bjodale@online.no. Spørsmålet mitt har ellers ei meir ålmenn interesse, i og med at denne Susanne Jensdt 'Schielderup' ikkje er identisk med kvinna av samme namn (bispedatter) som var gm hr Gjert Henriksen Miltzow på Voss. Dermed må det finnast ein 'Jens Schielderup' som Schjelderupgranskarane (og dei er mange!) ikkje har fått med seg.Og kva med Nils Jenssen Schielderup som 1719 ekta lensmanns- og kremmardatra Gunhild Arentsdt Guding fra Gamlem i Borgund? NJS var kremmar på Laberget 1720-40, døde som tollbetjent på Molde 1751. Kva for ein 'Jens Schielderup' var NJS son av? Tilknyttinga til Laberget kan jo tyde på at han var bror/halvbror til Susanne på nabokremmarsetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martha Schj. Kind

Hei Torleif, jeg er meget interessert i å få opplegget du har om Schjelderup-slekta. Har en god del, men mangler mye. Min mail-adresse er: Kindbo@sensewave.com Hilsen fra Martha Schj. Kind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei! Her har vi noe til felles!! Schjelderupene er jeg også svært interessert i, så hvis du vil sende meg 'dine', er e-postadressa mi mtollan@online.no Hytteskriver Peder Pedersen Sch. på Tolga er min n-te tipp. Her har jeg noe, - hvis du vil sammenligne, sjøl om jeg ikke går god for det jeg har registrert. (Har brukt så ymse kilder..) Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Takk til Torleif Odland og Per Nermo for tilsendte Schjelderup-register. Men akk: Korkje Susanne Jensdatter 'Kielderup' eller Nils Jenssen Schielderup på Valderhaug er å finne. Det ser altså ut til at Schjelderupgranskinga gjennom mange, mange år har oversett éin eller to Jens'ar av, eller inngifta i ætta som var far eller fedre til Susanne og Nils (NJS ser ellers ut til å ha stor etterslekt).Susanne Jensdatter hadde bare datra Dorte (gm Nils Hanssen Stochberg); dermed kan mora til Susanne ha hatt dette namnet. Nils Jenssen hadde mange barn, og andredatra heitte Kirsten (trulig oppkalling etter mor hans). Her er vi kanskje ute etter ein Jens gm Dorte og/eller ein Jens gm Kirsten. Ringer bjeller i det fjerne noken stad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Bjellene ringer svakt, men er hørbare.Svake årstall, men sterke navnBiskop i Bergen Jens Pedersen Schjelderup f 1604 g m Inger Olsdatter Worm hadde en datter Susanne Jensdatter Schjelderup g 1668 med Gert Henriksen Miltzow. Susanne hadde en søster ved navn Kristine Dorthea.Biskopen finnes på min hjemmeside:home.online.no/~leskjerv/aner/3106.htmLeiv Skjerve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

'Mi' Susanne Jensdatter blei gravlagt i Borgund 23. oktober 1728, oppgitt alder: 70 år. I DA sin versjon av kirkeboka står ho med namnet 'Kieldsrup', men i originalen står 'Kieldrup'. Eg trur ikkje dødsalderen er mykje feil; 'fornemme' folk heldt greie på slikt. Dermed er ho fødd 1657 eller 1657. Namnesøstra, gm Gjert Miltzow, skal ha vore fødd 1642.Nils Jenssen Schielderup blei kalt 'Mons:r' (monsieur) då han ekta Gunhild Guding i Borgund 1719. Tittelen inneber at han var 'ungkar' (ikkje gift før). Han levde til 1751. Med tanke på den vanlige giftarmålsalderen for menn, kan vi vel rekne med at han var fødd kring 1690. Han ser dermed ut til å tilhøyre ein yngre generasjon enn Susanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Nytt forsøk:Jens Eriksen Kjelstrup f kr 1630 var kullfogd ved Løkken Verk. Han hadde 3 døtre f 1662 til 1675.Susanne måtte i tilfelle være en ukjent nr 4Leiv Skjerve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.