Gå til innhold
Arkivverket

[#12913] Familysearch - pålitelighet


Gjest Olaf Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Olaf Hansen

Er det noen som har erfaring med påliteligheta til Familysearch ? Har brukt det endel, helt til jeg fant uoverensstemmelser med den norske kirkeboka,( og folketellingene ) både når det gjelder navn og fødselsår.mvh Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Familysearch er grei som et hjelpemiddel eller 'grovkladd', men MÅ sjekkes mot kirkebøker. Det finnes mye brukbart stoff der, men også grove feil og direkte misvisende opplysninger. Men ikke la deg skremme av det, bare husk å sjekke mot kirkebøker o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Det finst ei rekke (norske) genealogiske fantasifoster i Familysearch sin database; eg reknar med at dei alle er mormonsk døypte og frelste. Kvaliteten er altså dårlig når det gjeld data fra Norge; det ser ut til at mormonarane har tasta inn alt fra dei mest spekulative ættebøkene her i landet. Når det gjeld data fra kirkebøker etc kan kvaliteten variere. Data fra amerikanske kilder kan eg ikkje uttale meg om, men vi får håpe at disse er rettare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Gidder ikke søke der engang, en må jo sjekke med originalkilder allikevel. Se bare på innleggene 12629. Det som Family Search kommer med har de ikke noe belegg for. Hans Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Må man ikke sjekke med orginalkildene for alt man finner på nettet da?? Jeg går ut fra at alle mer eller mindre kjenner til hva Familysearch står for.MEN av og til kan Familysearch være helt ok å ha ....... så det er ingen grunn til å gjemme seg i skammekroken av den grunn. ...synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Ser også at her er ein del feilinformasjon. Men likevel ved hjelp av Familysearch greidde eg å oppspore etterkommere etter bror av min oldefar i North Dakota. (Eg fann ut kven eine dottera hans gifte seg med, og kom då vidare ved å søkje på ektemannen hennar sitt etternamn). Då var det ca. 100 år sidan det hadde vore kontakt mellom familiane i Norge og USA. No har eg god kontakt med 4 meningar i denne slekta. Utan den informsjonen eg fann her hadde det stoppa heilt opp. Så av og til kan ein vera heldig også.Mvh Helga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Jakobsen

Slektsforskning, som all annen forskning, handler jo bl.a. om å bygge hypoteser og deretter verifisere disse. Det er ingen tvil om at kvaliteten på materialet på FamilySearch, særlig det som ikke er basert på filmede kirkebøker, er varierende, for å si det diplomatisk.Men likevel: En kan svippe innom FamilySearch og raskt etablere noen kandidater (mulige personer) og deretter vil man kunne gå mer direkte på mål i primærkildene for å verifisere eller avkrefte hypotesene.Selv har jeg benyttet FamilySearch i stadig mindre grad etterhvert som min egen kompetanse og kjennskap til andre kilder har økt.Det viktigste er selvfølgelig å ta dataene for det de er, og sjekke hva de er basert på. Slik er det for alle kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Påliteligheten er rimelig bra når det gjeld kirkebokavskrifter i Familysearch. Det gjeld LDS VRI og IGI med batch-nummer. Men opplysningar som er 'submitted by a member of the LDS church' er upålitelige, ofte tullete gjetningar.Eg synest Familysearch er kjapt og kjekt å ha. Det gir meg online søkbar tilgang til fleirtalet av kirkebøkene i Norge. Soundex-funksjonen virkar flott, Christopher=Kristoffer. Søke-mulighetane er varierte. Med noen få tastetrykk kan du finne dåpsdatoane til ein søskenflokk på 13.Eg trur det er mange som kjenner dårlig til alle mulighetene i Familysearch. Kanskje er Familysearch den dårligaste utnytta resursen i norsk slektsforskning. Det som trengs er ei god bruksanvisning, - informasjon om kildegrunnlaget, kvaliteten og søkemulighetane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenn Murray

Vi må huske på at hensikten med mormonernes registreringer gir opphav til en rekke systematiske feil.Les i bruksanvisningen for PAF hva som skal til for å få en avdød TempleReady . Da blir det enklere å forstå hvorfor og når et medlem av kirken fristes til å gjette på data. Enda bedre, bruksanvisningen gir konkrete anvisninger på hvordan ukjente data kan 'estimeres' for å få en avdød klar for tempelet. Metodene som beskrives er en forsøpling av all slektsforskning.Holder man hodet kaldt er Familysearch god å ha.Glenn Murrayhttp://www.murray.as/ TempleReady og Personal Ancestry File er varemerker for Jesu Kristi Kirke av De Siste Dagers Hellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per  Håkon Christiansen

Du kan finne gull og skitt, hummer og kanari. Kirkebokavskriftene er nok i utgangspunktet til å stole på (bortsett fra at de ofte har trøbbel med særnorske bokstaver og navn), men ett eller annet skjer i overgangen fra innsamling og avskrift til digitalisering og utlegging på nettet. For eksempel har jeg mengder av eksempler på at personer i Bergen EGENTLIG hører hjemme i Gausdal. Hvorfor? (Nå kan dere gjette!) Det kommer jeg tilbake til om et øyeblikk. Poenget er at dataene er helt allright, men er feilplasserte. Og nå kommer forklaringen: de er å finne under Nykirken i Bergen. Men Gausdal har jo OGSÅ sin Nykirke. Hvorfor så folk fra Forset i Gausdal blir plassert i Bergen - ja det er tydeligvis noe i kvalitetssikringen som svikter. Jeg har likeledes funnet norske ekteskap ved å søke på NORth Carolina istedet for NORway, så noe er veldig galt. Men du kan også finne gull: få opp flotte lister over barnekull, eller finne ekteskap der hvor du ikke aner hvor de giftet seg. Så Familysearch er absolutt verd å bruke, tross svakhetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Hummer og Kanari - uttrykk brukt av Per Håkon: jeg har hørt at dette uttrykket kommer av at man under 'jobbetiden' - en slags jappetid - på 1890-tallet kunne plukke ut de stakkars oppkomlingene på at de bestilte 'hummer og kanari'. Dette var de to dyreste tilbudene på menyen, som overhodet ikke passet sammen og avslørte en stakkar på vei opp: Hummer og søt vin fra Kanariøynene. Men er dette bare en god historie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.