Gå til innhold
Arkivverket

[#12914] Til USA fra Bergen 1891: Didrik Johan Karlsen Hauge


Gjest Anne Ørvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Ørvig

Min oldemors bror, Didrik Johan Karlsen Hauge, emigrerte over Bergen fra Fusa 11.04.1891. Han var da 24 år gammel og ugift. I listen står merknaden: Thingvalla. Ettersom jeg har forstått fra tidligere innlegg, var dette navnet på et rederi.Håper noen kan hjelpe med informasjon om hvor Didrik Johans reise endte, om han fikk etterslekt i USA, når han døde etc.Jeg har gjort forsøk på å finne ham via Ellis Island uten resultat (også via Ellis Island Database in One Step).Didriks dåp (12.1.1868 Nykirken, Bergen) er registert på FamilySearch. Har ikke funnet annen informasjon om ham her. hilsen Anne Ørvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du finn dåp og fødselsdato (året før) på DA.Med 'Thingvalla' meiner nok listene reiarlaget, men det hadde òg eit skip med same namn. Det gjekk frå Christiania til Christiansand og derifrå til New York i 1891. Han kunne nok ha reist med det (det gjekk frå Christiania 30.4., frå Christiansand omlag 31.4 og kom til N.Y. 17.5.).Men det er nok mest truleg at han drog med D/S Norge frå Christiansand omlag 17.4. (det gjekk tilbringarskip dit frå Bergen). Dette var i N.Y. 2.5.Du kan studere desse rutene nærare på heimesida til Solem, Swiggum & Austheim (det ligg lenke til dei på DA-sida 'Nyttige lenker')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Bare så du ikke bruker mer tid på Ellis Island, denne åpnet ikke før i 1892. Stengte så igjen i 1894. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Du bør se om du finner et skifte etter din oldemor, og se om det står noe der om hvor Didrik ble av. Jeg finner ham ikke sånn uten videre noen steder. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Til Bjørn: Tusen takk for tips om 'nyttige lenker'! Her var det mye, spennende info!Til Laila: Jeg må jo innrømme at jeg håpet at du skulle komme på banen her - ser jo hvor mange du hjelper. Jeg prøver meg med et innlegg på arkivforumet ang. skiftet etter Didriks søster og også mor (moren døde to år etter søsteren). Iallefall: Tusen takk! mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.