Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Unni Krongård

[#12915] Nekolai Gunnerus Andreassen,Vangsmo, Klæbu , Strinda, Ålesund, Trondheim

Recommended Posts

Guest Unni Krongård

Søker dåpsattest for min oldefar, Nekolai Gunnerus Andreassen født 1858 i Strinda , eller Klæbu. I 1890 er han gift og bor i Klæbu på Vangsmo under gården Lysklætt. Han tar senere navnet Vangsmo, og det blir også det navnet sønnen får. Sønnens navn er Andreas Vangsmo, født 28.12 1890, døpt 8.02. 1891 i Klæbu. I 1900 telling er Far,: Nekolai Vangsmo , Mor: Elen Vangsmo,født Ingebrigtsdatt. fra Bratsberg, f.1856, og Andreas Vangsmo flyttet til Trondheim Jeg har strevd veldig med å finne familien , i bygdebøker for både Klæbu, Bratsberg og Stinda. Jeg håper noen vet, med vennlig hilsen Unni Krongård

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Halvor Aaby

Jeg mener at jeg har funnet han i FT 1865 under navnet Gunerus Andreassen, fosterbarn hos Niels Olsen og Christianna Olsdatter på Tveregtrø på Strinda. Denne Gunerus var 8 år og født i Klæbu. I folketellinga 1875 må sannsynligvis Nekolai Andreassen f i Klæbu 1858 være den samme personen. Nekolai var skomakerdreng og bodde på Kastbrækhaug. I FT 1900 står det at Nekolai Vangsmo var født på Strinda, ikke Klæbu.Det finnes to andre Nikolai (Gunerus) Andreassen i folketellinga 1865, født på Strinda, men fødselsdatoen stemmer ikke så godt for disse.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Roar Kvam

Hei Unni. det er flere Nikolai Andreasen, men det er kun en Nikolai Gunnerius Andreasen på gården Rotvoldsberget Østre under Rotvold for FT1865 og 1875, alder stemmer ikke med det du har, men denne har samme alder i begge FT så enten har du feil årstall eller's så er denne personen feil og da er det bare å lete på Statsarkivene. Det finnes i FT 1865 en Elen Ingebrigtsdtr f.1856 på Bratsberggrinden i Bratsberg / Klæbo sogn

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Unni Krongård

Hjertelig Tusen takk , begge to. Fra Statsarkivet har jeg mottat dåpsattest for Andreas Vangsmo,f.28.12 1890 døpt 8.2. 1891. Der står det husmann Necolai Gunnerus Andreassen født 1858. er far. Det er helt riktig at Elen Marta Ingebrigtsdatter f.1856 på Bratsberggrinden , Bratsberg er mor til Andreas. Henne har jeg nettopp funnet, og det er ingen andre, så det må være riktig. Kan det være feil fra kirkeboka i Klæbu, når 1858 er oppgitt som fødselsår for Necolai Gunnerus Andreassen, på dåpsattesten for Andreas.?? Folketellig 1900 i Trondheim har også året 1858?? Hvor er forresten Rotvold? Med vennnlig hilsen Unni

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Roar Kvam

Hei Igjen. Jeg har erfart etter hvert at det i folketellinger er mye feil både på årstall og hvordan navn staves derfor lønner det seg å forkorte navn og bruke søkeordene innholder / begynner med. Rotvold ligger inne ved lade. Vet du hvor Ringve museum ligger? eller hvor herregården til Rema Tusen? Du passerer disse ut til Rotvold som ligger Nord-Øst for Tronheim sentrum.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.