Gå til innhold
Arkivverket

[#12915] Nekolai Gunnerus Andreassen,Vangsmo, Klæbu , Strinda, Ålesund, Trondheim


Gjest Unni Krongård
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Krongård

Søker dåpsattest for min oldefar, Nekolai Gunnerus Andreassen født 1858 i Strinda , eller Klæbu. I 1890 er han gift og bor i Klæbu på Vangsmo under gården Lysklætt. Han tar senere navnet Vangsmo, og det blir også det navnet sønnen får. Sønnens navn er Andreas Vangsmo, født 28.12 1890, døpt 8.02. 1891 i Klæbu. I 1900 telling er Far,: Nekolai Vangsmo , Mor: Elen Vangsmo,født Ingebrigtsdatt. fra Bratsberg, f.1856, og Andreas Vangsmo flyttet til Trondheim Jeg har strevd veldig med å finne familien , i bygdebøker for både Klæbu, Bratsberg og Stinda. Jeg håper noen vet, med vennlig hilsen Unni Krongård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg mener at jeg har funnet han i FT 1865 under navnet Gunerus Andreassen, fosterbarn hos Niels Olsen og Christianna Olsdatter på Tveregtrø på Strinda. Denne Gunerus var 8 år og født i Klæbu. I folketellinga 1875 må sannsynligvis Nekolai Andreassen f i Klæbu 1858 være den samme personen. Nekolai var skomakerdreng og bodde på Kastbrækhaug. I FT 1900 står det at Nekolai Vangsmo var født på Strinda, ikke Klæbu.Det finnes to andre Nikolai (Gunerus) Andreassen i folketellinga 1865, født på Strinda, men fødselsdatoen stemmer ikke så godt for disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Kvam

Hei Unni. det er flere Nikolai Andreasen, men det er kun en Nikolai Gunnerius Andreasen på gården Rotvoldsberget Østre under Rotvold for FT1865 og 1875, alder stemmer ikke med det du har, men denne har samme alder i begge FT så enten har du feil årstall eller's så er denne personen feil og da er det bare å lete på Statsarkivene. Det finnes i FT 1865 en Elen Ingebrigtsdtr f.1856 på Bratsberggrinden i Bratsberg / Klæbo sogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Krongård

Hjertelig Tusen takk , begge to. Fra Statsarkivet har jeg mottat dåpsattest for Andreas Vangsmo,f.28.12 1890 døpt 8.2. 1891. Der står det husmann Necolai Gunnerus Andreassen født 1858. er far. Det er helt riktig at Elen Marta Ingebrigtsdatter f.1856 på Bratsberggrinden , Bratsberg er mor til Andreas. Henne har jeg nettopp funnet, og det er ingen andre, så det må være riktig. Kan det være feil fra kirkeboka i Klæbu, når 1858 er oppgitt som fødselsår for Necolai Gunnerus Andreassen, på dåpsattesten for Andreas.?? Folketellig 1900 i Trondheim har også året 1858?? Hvor er forresten Rotvold? Med vennnlig hilsen Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Kvam

Hei Igjen. Jeg har erfart etter hvert at det i folketellinger er mye feil både på årstall og hvordan navn staves derfor lønner det seg å forkorte navn og bruke søkeordene innholder / begynner med. Rotvold ligger inne ved lade. Vet du hvor Ringve museum ligger? eller hvor herregården til Rema Tusen? Du passerer disse ut til Rotvold som ligger Nord-Øst for Tronheim sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.