Gå til innhold
Arkivverket

[#12917] Ytterøy: Niels Sandstad?


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Værnes

Hei igjen HermodJeg finner ei Siri Nielsdatter Vingesøen jordfesta 19. juli 1778 i Mosvik, 90 år gammel, på side 89 i kirkebok 3 for hele Ytterøy prestegjeld.Jeg finner samme Siri, 88 år gammel, boende som inderst hos husmannsfolk Niels 56 år og Anne 46 år under Vennie i Mosvik i folketellinga 1776. Dine Niels Olsen og Anne Olsdatter bor ikke på Sandstad i samme telling, sannsynlig er det de som har flyttet til Vennie. Kirkebøkene på Ytterøy startet først i 1692, og av den grunn har jeg ikke dåpsdatoen på Siri, men hun ble da født ca 1688.I 1791 tellinga er det sannsynligvis Anne Olsdatter jeg finner som enke boende som inderst hos Ole på 39, kona hans Anne Persdatter på 39, med barna Peder 13, Gabriel 4 og Ole på 2 - husmannsfolk under Vennie. Anne Olsdatter Wenjesøebak ble jordfesta 26/12-1796, 67 år gammel, i Mosvik, side 136 i bok 3 for hele prestgjeldet.Når det gjelder Niels Olsen så klarer jeg forløpig ikke å finne han død. Men det er sannsynligvis han som er fadder for to av barna til Ole og Anne Persdatter, i 1779 og 1780, da som Niels Venniesøe. Anne står oppført som enke i 1791 så han må jo da ha dødd før den tid.Jeg finner fem stk Anne med far Ole født rundt 1730.1) Anne døpt 25/2-1728 i Ytterøy kirke av foreldrene Oluf Larsen Erstad, side 31 i bok 2.2) Anne døpt 15/4-1729 i Mosvik kirke av foreldrene Ole Evensen og Kirsten Olsdatter, side 34 i bok 2.3) Anne døpt 11/4-1730 i Mosvik kirke av foreldrene Oluf Olufsen Langøfne og Maren Joensdatter, side 36 i bok 2.4) Anne døpt 2/7-1730 i Mosvik kirke av foreldrene Oluf Olufsen Jørstad og Karen Nielsdatter, side 36 i bok 2.5) Anne døpt 29/9-1731 i Mosvik kirke av foreldrene Oluf Joensen Neervig og Barbro Olsdatter, side 40 i bok 2.Vanskelig å si hvem din Anne er, men siden Anne og Niels døpte 2 av jentebarna sine for Kirsten er kanskje nummer 2 en sterk kandidat. Skal prøve å finne ut av det seinere.Hei så lenge Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Du verden, Mette. Tusen takk. Alt kom som jeg ventet på.....Da venter jeg en stund til på forfedrene til Anne Olsdtr., men jeg er enig med deg: Det mest sannsynlige er at hun ble født i 1829 og at foreldrene var Ole Evensen og Kirsten Olsdtr. Årstallet stemmer jo også med folketellingens år. Men det får jeg vel vite av deg om ei stund. Vet du tilfeldigvis (og i alle tilfelles skyld) hva Ole Evensens foreldre het?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Hermod Moursund

Mette: Har du greid å komme videre med foreldre til Anne Olsdtr. (ca. 1729-96)? Er det Ole Evensen og Kirsten Olsdtr.? Takk på forhånd!Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen HermodJeg har dessverre ikke funnet noen fellende bevis for at Ole Evensen og Kirsti Nilsdatter (jeg skrev feil farsnavn på Kirsten i forrige innlegg) var Annes foreldre. Ole Evensen Troset er riktignok fadder for en av Nils og Annes barn, men det er ikke nok bekreftelse for å stadfeste slektskapet. Jeg kan selvsagt sjekke skiftene etter Ole og Kirsten neste gang jeg er på Riksarkivet, men jeg har dessverre ingen planer om en tur opp dit med det aller første. Derfor er det kanskje best om du enten får sjekka filmrullen sjøl, eller sender en henvendelse til Statsarkivet i Trondheim om det.Ole Evensen Troset ble ihvertfall jordfesta 21/2-1762 i Mosvik, innført som 84 år gammel, på side 33 i kirkebok 3 for hele Ytterøy prestegjeld. Enka etter han, Kirsten Nilsdatter, bodde de siste årene av sitt liv hos sønnen Niels på Norvig. Hun døde i 1774, innført som 86 år gammel, og ble jordfesta 29/5-1774 på Ytterøy - på side 78 i bok 3. Hei så lengeMette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk og lov, Mette. Jeg har sendt forespørsel til Statsarkivet i Trondheim, og håper på svar. Det skulle vel ikke være vanskelig å finne faren til Ole Evensen? Har funnet en Even Amundsen, f. ca. 1658, men det trenger jo ikke være han - like lite som det trenger å være Ole Evensen som er far til Anne Olsdtr.Har du hvilke barn Ole Evensen fikk?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei HermodOluf Evensøn/Øvensøn og Kirsti Nielsdatter fikk barna:1) Niels født på Jørstadsøen og døpt 23/1-1721 i Ytterøy kirke, side 8 i bok 2. 2) Even født på Jørstadsøen og døpt 22/8-1723 i Ytterøy kirke, side 16 i bok 2. 3) Marithe født på nedre Troset og døpt 5/5-1726 i Ytterøy kirke, side 26 i bok 2. 4) Anne født på nedre Troset og døpt 15/4-1729 i Mosvik kirke, side 34 i bok 2.Soldat Oluf Evensøn/Øvensøn Jørstadsøen og Kirsti Nielsdatter ble gift i Ytterøy kirke 3/12-1719, på side 261 i bok 2. Forlovere: Capit. des armis Jon Frøling og Peder Salater.Jeg finner også at Oluf Evensøn Jørstadsøen var gift første gang med Anne Hermansdatter i 14 år. Hun døde 33 år gammel i 1718 og ble begravd 13/3-1718, på side 306 i bok 2. Jeg finner ikke at paret ble gift i prestegjeldet men de fikk ihvertfall 2 barn på Ytterøy som begge døde tidlig. 1) Herman, døpt 29/9-1715 og begravd 7/1-1720. 2) Anne, døpt 13/3-1718 og begravd 16/3-1718.Ole Evensen Troset døde som tidligere nevnt i 1762, innført som 84 år gammel - med andre ord født ca 1678. I manntallet 1701 finner jeg 2 stk Ole Evensen i prestegjeldet. Den ene er en 18 år gammel tjenestekarl/dreng hos Lars Jacobsen Jørstad. Den andre er den 9 årige sønnen til den 60 årige Even Suensen på Jørstadsøen. Nærmest i alder er jo drengen på Jørstad (kanskje han også er en sønn av Even Suensen??), men jeg kan ikke bekrefte om dette er din mann. Et eventuelt skifte kan bekrefte eller avbekrefte dette. Vi får se om det blir blink på Ole, Kirsten og Anne først..Hei så lenge Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk igjen, Mette. Det er vel ikke særlig sjanse å komme lengre tilbake enn Even Suensen, f. ca. 1641. Om han vet du vel ikke mer?Da gjenstår det bare å vente på svaret fra Statsarkivet. Men har du mer, er jeg svært takknemlig.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Da kom svaret fra Statsrkivet, som bekrefter at Anne Olsdtr. er datter av Ole Evensen og Kirsten Nielsdtr.Jeg har også forespeilet Sissil Bruun Sørensen ang. foreldre til Even Suensen, og hun antyder at det godt kan være faren som er nevnt som husmann på gården Tinglem i manntallet 1664 for Beitstad, 60 år gammel, altså født 1604. Han het Svend Eriksen. Der står også Even Svensen nevnt som tjenestekar, 18 år gammel. Det er vel ikke så unaturlig at de kom fra Beitstad da Ole Evensen og Kirsten Nielsdtr. kom flyttende til Ytterøy omkring 1725.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen HermodFlott, da er slektskapet mellom Ole, Kirsten og Anne bekreftet men i og med at Ole Evensen og Kirsti Nielsdatter både ble trolova og gift på Ytterøy i 1719, kan de vel umulig ha kommet flyttende fra Beitstad rundt 1725, eller hur? Ole Evensen Jørstadsøen var jo også på Ytterøy allerede i 1715 da han og Anne Hermannsdatter fikk sønnen Herman, men disse to ble som du husker ikke gift på Ytterøy.Jeg heller også i retning at Ole var sønn av Even Svendsen Jørstadsøen 60 år i 1701, men det er jo noe som må bekreftes - eventuelt med et skifte. På grunn av at det ikke finnes kirkebokinnføringer over de døde fra Ytterøy prestegjeld før 1718, har jeg dessverre ikke oversikten over når Even døde - men det må ha skjedd i perioden 1701-1717 en gang, han er ikke innført i bok 2 fra 1718. Er du heldig finnes det også et skifte etter han, som da sannsynligvis vil avklare slektskapet mellom han og Ole 18 år i 1701.Hei så lenge Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Mette. Nei, her rotet jeg til bildet. Selvsagt kom ikke familien flyttende fra Beitstad i 1725. Beklager.Kan du (eller andre) hjelpe meg med et skifte til Even mellom 1701 og 1717 for å avklare slektsskapet?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Jeg er fryktelig glad for at du vil hjelpe meg her og venter i stor spenning. Det er interessant å komme så langt tilbake som det vi er i ferd med å gjøre her. Takker så mye.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Mette: Jeg har fått Sissil til å undersøke skiftene fram til og med 1715. Der var ingen av våre folk nevnt. Når du går din tur til arkivet: Kunne du da se på skiftene etter 1715? Da ville jeg vel bli bra glad da.... Tusen takk.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen hermodJeg var en tur på Riksarkivet i dag, men jeg fant dessverre ingen skifte etter Even Svendsen Jørstadsøen. Men vi kan jo ikke gi opp for det, eller hur :))? Kanskje vi kan finne ut et eventuelt slektskap med Even og Ole i militærrullene? mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Nei, vi kan ikke gi opp. Håper du kan hjelpe meg videre. Har du tilgang til militære ruller? Fantastisk om du kan hjelpe meg. Foreløpig tusen takk, Mette!!!!Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen HermodDessverre, jeg har ikke tilgang på militærrullene som trengs her - hadde jeg hatt det, ville jeg jo ha sjekka dem allerede :))..Jeg har sett i håndboka for Riksarkivet, og finner der at det er veldig lite her nede i Oslo fra den aktuelle perioden, mulig at det kan finnes noe i arkivmaterialet fra Generalkrigskommissærens Utskrivningsvesen hvor det finnes materiale fra 1644. Jeg har tidligere brukt utallige timer på å gå gjennom både militærruller og det som finnes fra utskrivningsvesenet (Riksarkivet og Statsarkivet i Trondheim) på leit etter en i min egen slekt, men husker ikke hvordan det sistnevnte så ut. Husker derimot at det samla var et omfattende og veldig tidkrevende arbeid, noe jeg dessverre ikke har anledning til å sette i gang med nå - men jeg kan sikkert forhøre meg om hvor mye jobb det er med dem (hva som står i dem osv) neste gang jeg skal på Riksarkivet.De militære rullene (og kanskje legdsruller) for perioden da Ole Evensen var soldat, ligger nok arkivert et eller annet sted i Statsarkivet i Trondheim om de finnes. Du må nok enten henvende deg dit og krysse fingra for at de har anledning til å kikke gjennom noe av det for deg, eller du må ta turen dit sjøl :))...For andre ting står jeg selvsagt fortsatt parat om du skulle trenge hjelp.. Hei så lenge fraMette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hermod Moursund

Mette:Vi har tidligere kommet fram til at bestefaren til Niels Olsen Sandstad het Anders Paulsen Sandstad (1662-95). Mor: Marithe Olsdtr. (1657-1737). Faren til Anders skal da hete Paul. I manntallet 1664-66 for Inderøy Prosti er det nevnt en 'Povel Sandstad', 32 år, altså født ca. 1633. Finner også en Paul Sandstad i tingprotokollene for 1691 og 1694. Det er vel sannsynlig at dette er faren da det ikke er andre med dette navnet?Videre finner jeg i militærrullen for Trondhjems len 1658 en 'Påfwel Erichsson Sandstad' fra Ytterøy innført i 'Oblt. Plantings komp.' Problemet med dette er vel at Erik ikke er noe navn som går igjen senere.Har du noen opplysninger om dette? Takker igjen.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei HermodSannsynligheten for at Poul Andersen er far til Anders Paulsen er meget stor mener jeg.I skifteprotokollen for Inderøy sorenskriveri folie 97b-99a finner jeg at det ble holdt skifte etter ei Eli Hansdatter Sandstad den 11. august 1694. Etterlatt enkemann Poel Andersen og felles barn: Anders og Per Poelssønner samt Barbra, Kari og Gurru Poelsdøttre - den yngste datter 18 år gammel.I samme protokoll, folie 190a-190b, finner jeg at det ble holdt skifte etter en Anders Povelsøn Sandstad den 5. mai 1696. Etterlatt enke Marit Olsdatter og felles barn Olle på 9 år og Eli mot et år gammel.Jeg finner dessverre ikke noe skifte etter Paul Andersen, mulig at det var et privat skifte - han må ihvertfall ha dødd en gang før 1718 siden jeg ikke finner'n i kirkebøkene etter 1718.Hei så lenge fraMette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen, tusen takk, Mette. Du er min store hjelper.Dette var interessant. Er Paul Andersens far nevnt noe sted? Anders Sandstad.Går ut fra at denne Paul Sandstad er identisk med Paul Andersen Sandstad. Det sto ved intet om Eli Hansdtr.'s far i skiftet?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk igjen, Mette.Nei, jeg vet ikke hva faren til Paul Andersen Sandstad og har vel ikke nevnt det heller.Ser i kvegskatten 1657 at en Anders Sandstad er oppført. Også i koppskatten 1645 finnes en Anders Sandstad - bonde på fullgård - med kone Guru Altsdatter og barna Alt, Berit og Ann. Kan dette være foreldrene til Paul Andersen Sandstad?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Anders og Guru Sandstad er nok høyst sannsynlig foreldrene til Paul Andersen Sandstad. Guru er ikke nevnt i mantallet for 1664-66, men det er hun som står som bruker i 1661, og hun er fremdeles nevnt som bruker i 1668. For de to øvrige gårdpartene står brukerskifte nevnt i førstebygselen, men det står ikke nevnt når Paul overtar gården - noe som kan tyde på at han overtar gården, men kanskje ikke bygselen før langt senere. Det står forøvrig også nevnt en Halvor Andersen Sandstad i førstebygselen - han bygsler Myr.Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.