Gå til innhold
Arkivverket

[#12930] Hvor pålitelige er opplysningene fra SSDI?


Gjest Tore Nordvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Nordvik

For en stund tilbake spurte jeg på debattsidene om hjelp for å finne min forsvunne oldefar Søren Øvretveit i USA, ref. debatt nr. 9569.Jeg har siden sist søkt på SSDI (Social Security Death Index) og funnet dette:TOFT, SOREN 504-16-1165 Birth: 20 Mar 1885 Death: Aug 1964Kan det tenkes at Tvet har blitt til Toft? At V blir til O og E til F? Det kan tenkes at han skrev etternavnet Tvet isteden for Øvretvedt.Fødselsåret stemmer, men ikke datoen. Derimot ble han født 2. februar 1885. Kan 02.03.1885 bli til 20.03.1885, eller 03.20. som er amerikansk skrivemåte?Er det verdt å bestille en fotokopi av dødsattesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Det første du spør om er vel umulig å svare på, men det høres jo ikke VELDIG sannsynlig ut. Det siste ville vært mere sannsynlig dersom han hadde vært født 3. febuar istedet for den annen. Men har du sjekket det mot DÅPS-datoen (husk at dette er SSDI!) At han skulle ha skiftet ut Øretvedt med bare Tvedt (eller noe liknende) er sannsynlig.Om det er verd utgiftene må du selv svare på. Hvis det skulle vise seg å stemme så er det vel ikke tvil om at svaret er ja? Er det feil så er jo spørsmålet om hvor mange kandidater du må be om utskrift av før det evt blir full klaff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Social Security hadde sin spede begynnelse i 1935, og ikke all registrerte på postkontoret for å få sitt nummer da, noen aldri. Er bare i de senere år man trenger SS nummer for alt mulig. (likt fødsels-nummer i Norge) Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Dåpsdatoen var 6. april, men kanskje han selv husket feil, eller at datoene har blitt byttet om ved en senere anledning. Vi tror at han levde rundt siste verdenskrig, men han kan selvsagt være en av dem, som Eva nevner, som aldri registrerte seg.Jeg er enig med Per Håkon at det ikke er veldig sannsynlig at Tvet er blitt til Toft, selv om Toft er en gård i Sund hadde han ingen tilknytning til det stedet.Jeg får tenke litt mer på om jeg skal bestille kopien eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det var 2 stk. som het Soren Toft. Den ene var 'for gammel', født i Danmark.Men, så var det en til, han ankom Ellis Island i 1921, 36 år gml. Det er litt utydelig, han kan og være 56 år gammel. Da er han den samme som han som er for gammel og født i Danmark.Han som kom til Ellis var US Citizen, og bodde i Viborg, South Dakota. Dette var en plass med ca 50 % danskfødte i 1920-indexen (bare hovedperson er indexert). Jeg finner ham ikke der i 1920, eller i noen annen census for den del....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.