Gå til innhold
Arkivverket

[#12936] Albert Johannesen, f. 1883, Helgøya, Hedmark


Gjest Aud Marie Mollan
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Marie Mollan

Er det noen som har opplysninger om Albert Johannesen, f. 1883 og død i 1918. Han var født og oppvokst på Helgøya, Hedmark, og bodde i Nord-Aurdal, Valdres, som voksen. Jeg har foreløpig ikke tilgang på kirkebøkene fra disse områdene. Den Albert Johannesen som fins i folketellingen 1900, kan være rette person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er nok Albert Johannesen (og tvillingbror Hjalmar) som er født 01.10.1883, døpt hhv. 13. og 18. november av foreldre Inderst Johannes Jensen (1848) og kone Agnethe Pedersdatter (Nes Mini 5 1872-86 3/4 p.112 no.94). Gårdsnavn står ikke, men hos faddere er gårdene Bakkerud, Bakken og Eriksrud nevnt - dette er ikke eiere/brukere av hovedgårdene - alle ligger på Helgøya, Nes. Gjennom konfirmasjonen 01.10.1899 står at tvillingene er født - og stadig bor på Aflangrudeie (Avlangrudeie), Helgøya. (Nes Mini 10 1887-1905 4/7 p.96 no.19). Familien til Albert (og Hjalmar) står omtalt i Nes bygdebok Andre Del Bind 1 s.551. Om Albert står det der at han ble gift med Inga Olsdatter, født 1888 og at de fikk sønnen Asbjørn i 1911 i Mælingen. Jeg finner ikke familien omtalt under Mælingen i samme bygdebok. Asbjørn ble født 24.08.1911, døpt 15.09.1911 (Nes Helgøya Mini 12 1906-1920 1/4 p.9 no.5), Albert er oppført som arbeider og adressen er som ventet Mælingen, Skavang (Helgøya,Nes). Albert og Inga er ikke gift på Helgøya, Stavsjø eller Nes. Jeg finner ingen Asbjørn konfirmert i Nord-Aurdal, har du noe bosted i Nord-Aurdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marie Mollan

Takk for gode opplysninger! Det virker som denne Albert er rette person i forhold til den informasjon jeg har. Det stemmer at kona het Inga (hun hadde et fornavn til) og at eldste sønn var Asbjørn. Albert og Inga fikk videre døtrene Agnes, f. 23. jan. 1910 og Kari, f. 1914?, og sønnen Olav f. 23. april 1917. Jeg vet ikke hvor de ble døpt. Jeg kontaktet Statsarkivet i Hamar, som ikke kunne hjelpe meg i første omgang. (Jeg har tenkt å komme meg til Hamar, men trenger flere holdepunkter om det skal bli effektivt.) Faren Albert døde i 1918 og barna ble da spredt. Noen av dem vokste opp i Fodnesbygda, både Asbjørn og Olav brukte etternavnet Fodnes. Dette området hørte vel til nåv. Strand eller daværende Svenes. Alle disse fire søsken er nå døde. Jeg har kontakt med en av etterkommerne som har bedt meg skaffe opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Inga Sofie Ødegaardsbakken fra Svenes i Nord-Aurdal født 1888 er vel da en kandidat som kone. Jeg har imidlertid begrenset med kirkebøker for Nord-Aurdal (men kan se at ingen av barna ble konfirmert der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.