Gå til innhold
Arkivverket

[#12937] Amerikanske folketellinger - 1920 og 1930


Gjest Aud Marie Mollan
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Marie Mollan

Er det noen som kan forklare meg hvordan jeg går fram for å søke i amerikanske folketellinger? Jeg leter etter Andrew Storfield 1920 og 1930. Har funnet ham i Bellingham, Washington 1910, med kone Hanna og sønn Arthur (19). Vil gjerne slippe å abonnere på omfattende am. datatjenester, da det bare er disse få opplysninger jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Det eneste jeg finner helt uten videre er følgende:Census 1930 - Washington - Whatcom County - Bellingham Township. ED 23/Page 1B, image 2/23.Adressen ser ut til å være 1205(?) Harris Avenue. I tillegg til Arthur, som er betegned 'Head' bor det også fire losjerende i samme boenhet. Om jeg ikke leser alldeles feil står det 'Un', altså unknown i feltene for hvorvidt boenheten er eid/leid og hvor mye den er verdt.Arthur Storfield er 39 år gammel, ugift, født i North Dakota av norske foreldre. Occupation står som fireman og industry som boat.Du kan, om du ikke alt har gjort det, laste ned de ulike folketellingsskjemaene gratis fra f.eks. Ancestry.com. Så er det lettere å få oversikt over opplysningene som gis.Finner også en passende på SSDI, men det har du vel? Arthur Storfield, SSN 707-18-3795, Residence: 98031 Kent, King, WA, Borb 11 Sep 1890, Died Jun 1969, Issued RR (HVA ER DETTE FOR EN MERKELIG STATSFORKORTELSE. NOEN SOM VET?) 1951 and 1963.Håper dette var til noe hjelp. God kveld!Mvh MariusArthur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marie Mollan

Tusen takk for hjelpsomt svar! Det forteller meg at faren Andrew Storfield sanns.vis var død i 1930. RR er ikke noen statsforkortelse, men står for Railroad osv., ettersom Arthur arbeidet på jernbanen en tid. De har vel valgt en kolonne på slump ved registreringen. Jeg skulle gjerne hatt 1920-opplysningene også, men det kan jeg vel ikke spørre deg om? (Jeg er ikke noe geni til å laste ned programmer.) Det er ikke mer jeg trenger, for Arthur hadde ikke noen etterkommere. Med utgangspunkt i et gammelt slektsbilde har jeg trodd at Arthur hadde en søster, men 1910-censusen avkreftet dette. Igjen hjertelig takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei igjen!Det var jo meningen å gi deg opplysningene fra 1920 også, men det var bare det at jeg ikke fant noen av dem der! I hvert fall ikke slik uten videre.Indexeringen for 1920 er kun (eller i hvert fall stort sett) gjort etter hovedperson i hvert hushold. Hvordan det er med indexering av losjerende har jeg litt ulike erfaringer med.Iblant har indexeringen blitt totalt merkelig: 'Hausam' for 'Hansen' og slikt, men et navn som Storfield burde man vel kunne klare...Du har ingen formening om: -levde Arthurs foreldre i 1920? -hvilken av foreldrene døde først? -i hvilken stat ville du tro de eventuelt var å finne i 1920 (og 1930 om de ikke var døde da)?Takk for oppklaringen av RR!Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marie Mollan

Jeg vet ikke når Andrew og hans kone Hanna døde. De er begge med i folketellingen for 1910, og bor da i Bellingham, WA. Andrew var teglverksbestyrer der noen år, han var hjemme i Norge en tur i 1905, og da er dette opplyst i emigrantlista. Andrew hadde en yngre bror John Conrad (også kalt Johan Conrad, bare John/Johan eller bare Conrad i listene), f. 1871, som kom over og først bodde i Minnesota og senere i Alberta, Canada. Også eldstebror Andrew var i Canada noen år og drev da med skogsarbeid. Men alle opplysninger jeg har er nok fra årene før 1910 (noen få gamle brev etc.).Andrew var født 1864 (Åfjord, S-T) og dro til USA 16. juni 1891. Broren dro over 17. april 1889. Andrew og Hanna giftet seg like etter at broren kom over, sikkert vår/sommer 1889. Vi har bilder av de tre sammen. Fotografens adresse var 314 De Mers Ave, Grand Forks, Dakota. Annet om giftermålet vet vi ikke, eller hvor i Norge Hanna kom fra. Skulle gjerne visst mer fra Grand Forks, og om de fikk flere barn enn Arthur.Sønnen Arthur, som du fant i SSDI, ble født i 1890. Familien bodde en stund til i Grand Forks og dro så til Bellingham, WA. Hvis Andrew er nevnt i 1920, vil jeg tro at han bodde i Bellingham, Washington. Sønnen er jo nevnt der både i 1910 og 1930. Det er mange etterkommere etter Andrews bror i Canada, og det er de som er interessert i opplysninger via meg. For kontakten mellom brødrene ble brutt tidlig, og yngste bror John Conrad var ganske gammel (60) da han stiftet familie.Ifølge den enkleste søkesiden til Ancestry.com er det en forekomst av Storfield i 1920-censusen, og to forekomster i 1930. Den ene i 1930 er vel den du nevner. At det er to, kan bety at Andrew fremdeles levde.Jeg er svært takknemlig for å få hjelp med disse opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Den andre Storfield i 1930 er en svensk tjenestejente som ikke ser ut til å ha noe med 'dine' å gjøre. Hun bodde i New York. Dette er din Arthur i 1920: Storkel, Arthur View Image Online Age: 29 Year: 1920 Birthplace: North Dakota Roll: T625_1943 Race: White Page: 8A State: Washington ED: 242 County: Whatcom Image: 1189 Township: BellinghamHvis noen har tid til å gå inn på imagen, jeg har dessverre ikke tid til å skrive alt. Men, det er ham og Andrew. (ellers tar jeg det siden altså) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ja, der hadde jammen Storfield blitt til Storkel! Det står helt klart Storfield i originalen. Litt kronglete å lese, men jeg prøver på følgende (så får dere andre korrigere):Storfield, Arthur, lodger, 29 år, f. ND, maskinist på ?------, Andrew J, lodger, 55 år, f. Norge, til USA 1879, jobbet som ? på shipyard------, Cardelli Chas, lodger, 34 år, f. Italia, til USA 1889. Hører nok ikke til familien, men det står likeens strek under Storfield på ham som på Andrew. Jobbet på en sawmill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marie Mollan

Tusen hjertelig takk, alle kjempesnille granskere! Nå blir de glade, slektningene i Kanada! Selv om det trolig ikke lever etterkommere etter Andrew, så er det veldig interessant å vite mest mulig likevel. Dette ble verdifullt supplement til de få opplysningene vi har hatt så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Vil ikke deathcertificate/SSDI-info på Arthur vise om også han giftet seg sent - eller levde hele livet som single?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marie Mollan

Jeg skrev til vedk. county og fikk tilsendt kopi av Death Certificate for Arthur allerede for noen år siden. Det framgikk der bl.a. at han hadde vært på et hjem og vært helt glemsk sine siste år (skjemaet er derfor mangelfullt utfylt), og at han var ugift.Ut fra de opplysningene jeg har fått på min spørrerunde nå, går jeg ut fra at Arthurs far, Andrew, er gått bort en gang mellom 1920 og 1930, og hans kone Hanna mellom 1910 og 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Så bra at du fant ham Laila! Men neimen om dette var lett å lese. Jeg er helt enig med Heidi i at italieneren ikke hverken har noe med 'vår' familie å gjøre eller har samme etternavn. Det har vel bare blitt en strek for mye...Census Thent Day of January, 1930, Washington, Whatcom County, Bellingham City, Image 8A, ED #242, bilde 15/15. Å gjette gateadressen tør jeg ikke innlate meg på. Telleren har hatt et svare strev med å holde rede på hvilke personer som egentlig hører inn under hvilke husstander her, klusset ut sine fortløpende nummer og klødd seg i pannen. På Arthur har han dessuten holdt på å oppføre R for Rent i rubrikken for eie/leieforhold av bopel, men så strøket det ut igjen siden Arthur bare var 'Lodger' hos noen som selv eide/leide. Hva jeg dog observerer på toppen av siden, og som kanskje forklarer alt dette er ordet 'Supplementary'. Kanskje denne listen, den siste i roten, er et tillegg med personer som egentlig burde vært innført andre steder? At det står Sheet ditten og datten utenfor personene i marginalen kan også tyde på dette.Her er hva jeg klarer å lese om de våre, men det er bare omtrent det samme som Heidi. Kanskje du også kunne ta en titt Laila? (Kanskje du blir glorifisert igjen vet du :-))) ).Storfield - Arthur - Lodger - R [strøket ut igjen.] - ~ - M - W - 29 - S - ~ - ~ - ~ - ~ - yes - yes - No Dakota - ~ - Norway - Norwegian - Norway - Norwegian - yes - Machinist - Ca....y [Klarer ikke lese dette.] - W - ~Storfield - Andrew J. - Lodger - ~ - ~ - M - W - 55 - Wd - 1879 - NA - 1905 - ~ - yes - yes - Norwat - Norwegian - Norway - Norwegian - Norway - Norwegian - yes - Ship.... [Her klarer jeg ikke lese slutten.] - Shipyard - W - ~Dette var dessverre ikke så mye. Men du begynner da få litt orden i sysakene nå Aud Marie?Mange hilsner Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Ja 'Norwat' er selvsagt en skriveleif av meg for 'Norway', men da jeg så det og skulle gå inn og rette før jeg la innlegget på plasse, hadde ikke serveren noe lyst til å la meg gjøre det. Jeg fikk bare feilmeldinger, og siden innlegget var såpass langt hadde jeg ikke ork til å kanskje måtte skrive det helt på nytt igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marie Mollan

Jeg korrigerer det jeg skrev i sta. For fader Andrew levde altså ennå i 1930. Mens hans fru Hanna er gått bort før 1920. (Er med i 1910-census.)Atter en gang takk til dere register-racerne. Jeg er glad og rørt over så mye innsatsvilje til min fordel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Finner også dette hos Ancestry. Tar det med, selv om det vel ikke forteller deg så mye mer enn det du allerede vet:Grand Forks, North Dakota Directories, 1889 - 92.Andrew Storfjeld, - carpenter - boards 1317 Norman avenue, Grand Forks, ND, - Year 1889 - 1890.John Storfjeld, - laborer - boards Skandinavian House, Grand Forks, ND, Year 1889 - 1890.Andrew Storfjeld, - bricmkr. - 1317 Norman avenue, Grand Forks, ND. Year 1891 - 1892.John Storfjeld, - laborer - boards 1317 Norman avenue, Grand Forks, ND. Year 1891 - 1892.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.