Gå til innhold
Arkivverket

[#12942] Andreas Petersen f. 1826 i 'Skeuger'


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg forsøker å finne opphavet til denne Andreas Petersen:LenkeAndreas ble gift med Dorthea Hansdtr. i Strømsø 1.6.1851. De hadde barna: Christiane Marie, Susanne Johanne, Hanna Petrea, Hans Andreas, Marcus, Dorthea, Karen, Adolph, Malie.Dorthea var f. Dorthea, 31.7.1828, døpt 3.8. Tangen, Drammen, av foreldre Hans Jacobsen og Johanne Kirstine Jonasdtr.Etter aldersforskjellen i 1865 å dømme skal Andreas da være født 1826 i Skeuger. Er Skeuger Skoger? Er Skoger Strømsø og Strømsgodset? HJELP?! Hvor begynner jeg å lete? Her er jeg ikke kjent!Andreas og Dorthea skal i tillegg ha emigrert rundt 1870 med åtte barn. Kan noen hjelpe meg å finne dem - jeg tror jammen jeg er blitt blind!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk, Berit! Kunne det være noen som kjenner dette området bedre en meg og har kommet over en Andreas Petersen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Det ser jo veldig plausibelt ut, ja, spesielt fordi det stemmer med alderen til Hans og Karen (Carrie). De andre jentene er ikke så lett å kontrollere mot, fordi de nok er ute av redet. Andrew for Andreas er ganske 'standard', det samme gjelder Carrie for Karen. Tror du har truffet blink. Det bør du vel kunne sjekke mot utreisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei, takk for innspill! Jeg skulle gjerne sjekket det mot utreisen - men jeg har ikke klart å finne dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

I alle folketellinger både i Norge og USA er Andreas oppgitt å være to år eldre enn sin kone, altså født 1826. Han kan likevel være født 6.9. Familien jeg fant i 1880, Wisconsin er bekreftet rett.Jeg har funnet en kandidat, Anders/Andreas døpt 15.10.1826, Strømmen (også reg. i Hurum).Foreldre Johanne Maria Andersdtr. og Peder/Peter Gulbrandsen. Paret gift 16.5.1826 (Hurum og Strømmen).Peder/Peter nevnt med etternavnet STRØM ved dåp i 1833.Hvis dette er riktig hadde Andreas søsknene Maren Bergitte f. 1828, Hans Hendrich f. 1831, Helene f. 1833, Gunnild Maria f. 1835, Johan f. 1839 og Ovida Pouline f. 1842.Har ikke lykkes å finne Andreas sine foreldre/søsken i 1865, ikke alder/opphav på Johanne og Peter, ei heller Andreas med åtte barn i emigrantprotokollene.Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei Heidi :)I følge vielsen deres så var Andraes Pedersen f.ca 1827 (24 år ved vielsen), hans far Peder Larsen.. (dette fant jeg på familysearch)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Og den 06.09.1827, blir det født en liten gutt Andreas på Tangen i Drammen, av foreldrene Peder Larsen og Sara Mathiasdatter. (han er vel en sterk kandidat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Se der ja! Den hadde ikke jeg sett! Nå skal det nøstes! Fødselsdatoen 6.9. viste seg jo også å stemme! Takk, Magne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Da har jeg funnet mer om foreldrene til Andreas Petersen, mener jeg:Peter Larsen var født 1792, bor på Svelviken, Hurum 1801, døpt Strømmen registrert Hurum, av foreldre Lars Erichsen and Kirstine Jacobsdtr. Peter hadde søsknene Christopher 1788, Jacob 1794 og Anne Karine 1799.Sara Mathiasdtr. var født 1793, bor på Hedenrud Strømsø/Skoger 1801, døpt Tangen av foreldre Mathias Johannesen og Eli Andersdtr. Tror ikke hun hadde søsken.Hvis noen kjenner slektshistorie fra gårdene Svelviken og Hedenrud med disse nevnt, er jeg svært interessert!Jeg har fortsatt ikke funnet Andreas sine foreldre/søsken i 1865, ei heller Andreas med åtte barn i emigrantprotokollene rundt 1870. All hjelp mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei igjen.Peder Larsen og Sara Mathiasdtr ble gift på Tangen i Drammen 25.06.1820. De var da henholdsvis 29 og 25 år gamle.Hedensrud er desverre ikke omtalt i Skogerboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.