Gå til innhold
Arkivverket

[#12946] Søk i bygdebok for Leganger


Gjest John Aalen
 Del

Recommended Posts

Gjest John Aalen

Søker etter omstreifer Rasmus Johannessen, kan være født i Leganger ca 1840, losjerer sammen med Johanne Sofie Fredriksdatter med 4 barn på plassen Haven Handeland ? i tellingen for Fjeldberg i 1875. Hilsen J.Aalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skjånes

Leganger er det gamle namnet på Leikanger, og eg går difor ut frå at du meiner bygdeboka for Leikanger. Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane, http://www.sffarkiv.no/, har mange kyrkjebøker på nettsidene sine, og eg har der leita i Leikanger etter alle med namnet Rasmus og som er fødde mellom 1830 og 1850. Eg fan da ein Rasmus Johannessen, fødd i 1842 av foreldra Johannes Bertelsen og Johanne Rasmusdtr. Dei budde da på garden Borlaug. Denne ligg i Feios sokn som frå 1992 tilhøyrer Vik kommune. Eg kan ikkje finne denne Rasmus Johannessen i bygdeboka for Leikanger, og dette er dessverre alt eg kan hjelpe deg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Takk for svar. Da Rasmus er av de reisende så er ikke så rart at vi har problemer enkelte ganger å finne spor etter dem. Vil nevne tilslutt at han ble kalt for Røde Rasmus blant sine egne. Hilsen J.Aalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Killingröd

Om du går inn på www.lor.no og velger kontaktforum i menyen,kan du gjøre en förespørsel der. En annen brukbar adresse er den her: http://home.c2t.net/romanifolket Ta kontakt og familiesøk der. Jeg fant en mulig kandidat til konen til Rasmus, Johanne Sophie Fredriksdatter, hennes foreldre het Fredrik Christiansen Vik og Gunhild Oline Rasmusdatter. Fant dette i Fantefortegnelsen 1862. Denne Rasmus Johannesen er vanskeligere å finne, skal gå igjennom Fantefortegnelsen 1845 om jeg finner noe. Du får gjerne meile meg om du har andre spørsmål eller ny opplysninger vedr. dette. akill@telia.comVennlig hilsen Åse Killingröd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Hei Åse. Først må jeg takke deg for hjelp, du har rett i ang. konen til Rasmus da jeg selv fant dem i Eilert Sund,s tellinger og via kirkebøker. Har lett etter Rasmus i lange tider uten hell. Prøvde å komme inn på lenken til romanifolket uten å lykkes, kan den være feil? Hilsen J.Aalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.