Gå til innhold
Arkivverket

[#12950] Ingebrigt Olsen, Folldal, Lesja


Gjest Agnete Schjønsby
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnete Schjønsby

Ingebrigt Olsen var (iflg ham selv v/ekteskapsinngåelse i 1870) født i Folldal 27.12.1831, og sønn av Ole Ingebrigtsen. Jeg har lett i kirkebøkene for Folldal, og står fast. Det er noe som ikke stemmer. Han reiste fra Folldal før 1865, ble gruvemann i Sokndal, Rogaland, og har sin etterslekt der. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Familysearch; INGEBRECT OLSEN,Birth: 27 DEC 1831. Christening: 29 DEC 1831 Lesja, Oppland, Father: OLE ENGEBRECTSEN.Mother: INGEBORG HALVORSDR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Dette er jo ille. Takk Nina! Før jeg skrev innlegget hadde jeg nettopp sittet lenge med Fam Search og ikke funnet dette. Nesegrus... men også bekymret for hva jeg har gjort feil. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Agnete Schjønsby

Ole Engebrectsen og Ingeborg Halvorsdatter giftet seg 10.12.1828 i Lesja (Fam Search) og fikk (minst) barna Anne Kristin, Ingebrigt, Ingeborg og Halvor. Jeg vet hva som skjedde med Ingebrigt, men hva med de andre barna? Er det noen som vet hvem Ole og Ingeborg var - hvilke gårder de kom fra og bodde på? Jeg finner sikkert ut en del ved neste arkivebesøk, men kanskje noen allerede vet! Bygdebok for Folldal f.eks! Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ole Engebretsen fra Søndre Husom, Folldal (04.02.1808) og Ingeborg Halvorsdatter fra Kroken(Folldal), gift 10.10.1828, hadde sønnen Ingebrigt født 27.12.1831.(10 barn) Teatersjef Johan Hauge skal være en ættling etter ham. Ingebrigt eide Enget i Folldal i 1866 (du finner foreldrene der i FT 1865). Ole Engebretsen hadde overtatt Enget i 1840 etter sin bror, Ole hadde reist fra Folldal til Kåfjord (i Alta) med sin familie i 1834 - etter at Ingebrigt var født. I Alta arbeidet han ved gruven i 5 år, men likte seg ikke og kom tilbake. Sønnen Ingebrigt reiste fra Folldal uten at dette er tidsangitt.(Folldal bygdebøker 1 og 2). Da jeg ikke har de aktuelle kirkebøker, har jeg benyttet skrivemåten i bygdebøkene. Forbindelse til Lesja finner jeg ingen steder uten at dette er utelukket av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Du har selvfølgelig helt rett. Jeg har bare tenkt Lille-Elvdalen(Alvdal) i denne sammenheng. Gårdene i dette tilfelle lå innenfor daværende Lesja prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agnete Schjønsby

Tusen takk, Geir! Det høres ikke urimelig ut at Johan Hauge er en etterkommer av Ingebrigt. Han bodde nemlig på Hauge i Sokndal. Er du interessert i mer om etterslekten til INgebrigt, kan jeg sende det til deg. Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Til Hanne: Jeg sender deg en e-post! Til Geir: Jeg har lovet litt for mye; det ser ut som om mange notater om etterslekt ligger på vestlandet. Jeg sender deg en kortvesjon og senere noe mer innholdsrikt! Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.