Gå til innhold
Arkivverket

[#12952] Når Fritz Olsen blir til Fritz Collett, eller? Collett-navnet i Fredrikshald.


Gjest Per Håkon Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Håkon Christiansen

I 1902 emigrerer Fritz Theodor Collett og kona Thea til USA. Fritz er dreier. I FT1900 finner vi ugift dreiersvenn Fritz Collet f 1879 og broren Eugen Collet f 1882 boende hos enken Petronelle Collet f 1842 i Fredrikshald, boende i Maridalsveien i Christiania.I 1875 finner vi bagersønn Fritz Collett f 1874 (sic) i Kristiania som pasient i Kirkeveien 30 (Ullevål sykehus?) Går vi så til FT1865 for Fredrikstad finner vi tre Petroneller, men det paret som passer best er BAGERSVEND Matthis Olsen (f 1844) og kona Petronelle Paulsdatter (f 1842-3), som iflg IGI og VRI ble gift 18.11.1864 i Halden.Petronelle synes å være datter av Poul Olsen og Marie Johannesdatter. (Poul og Marie har også en datter Mathilde Olsen (sic) f 1864.)Mitt spørsmål er dette: hvor har Fritz i 1875 og 1900 fåt eternavnet Collett fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

For å presisere: det er neppe noen større tvil om at Fritz Collett i FT1875 er den samme som dreiersvennen i FT1900 (med mindre de da har fått to sønner som er gitt samme navn.) Til det er kombinasjonen Fritz+Pernille for sjelden. Problemet er å forklare hvor de tok Collett-navnet fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ved ekteskapet mellom 'Ungk. Bagersvend Martin Olsen, Pige Petronelle Poulsen' i Fredrikshald 18.11.1864 finnes intet 'Collet-navn'. Fedre er Ole Mathisen og Poul Olsen og forlovere Bager Laumann og Ferdinand Laumann (Laumann’ene kommer opprinnelig fra Christiania) (Halden Mini I 7 1857-186 11/12 p.324 no.63). Martin ser ut til i ettertid til å være rettet til Mattiss. Han er 25 (fra Rakkestad,Fredrikshald), hun 22 (Fredrikshald). Til barna; Eugen Torbjørn Collet finner jeg konfirmert i Sagene kirke, men han er sønn av Teodor Collet og Petronelle Poulsen, adresse Maridalsvn. 49. Han står oppført som født 01.04.1882 og døpt 30.04.1882, konfirmasjonen er 04.10.1896. (Sagene Mini 2 1880-1897 4/7 p.88 no.26). – ( Som du nok skjønner, skriver jeg i den rekkefølge jeg arbeider.) - Og Fritz Theodor Collet er ikke den samme du fant på Ullevål sykehus, han er født 30.10.1879, døpt 28.12.1879 (i Kristiania) og konfirmert i Sagene kirke 01.04.1894. Ved han står det anført at det er utstedt attest 12.04.1901. Utflyttet 26.11 til Amerika (dvs. meldt). (Sagene Mini 2 1880-1897 3/7 p.68 no.5). Da skulle dette være løst (uten at jeg har funnet fram til alle detaljer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

-- løst, og noen nye mysterier oppstår? Det er amerikafareren Fritz Theodor Collett jeg er interessert i. Han reiste 18. juli 1902 med kurs for Boston, men endte opp i Duluth, Minnesota. Yrke: dreier. Men kanskje han reiste to ganger? Har du flere data på sykehuspasienten, hvor det vitterlig står at faren er bager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Ser ut som du har rett ja. Merkelig sammentreff av yrke og navn... men sånt skjer jo. Takk skal du ha, jeg har ikke lagt merke til denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jammen Per Håkon, hva om Teodor Collet er en og samme fyr, at Petronelle giftet seg med ham senere?Hva med om Theodor Collert f. 1833 g. i 1865 m. Elene Ingebrigtsen er den samme som ble far til unge Fritz i 1879? Elene død, så han gifter seg på nytt med Petronelle?Det er jo ingen andre som kan passe heller da?Hva tror du? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Ja, jeg har nok også tenkt den tanken. For det er så mye her som er sammenfallende. Må tydeligvis til kirkebøkene, men har det litt for travelt for tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Men, hos Mormonerne så finner jeg (IGI):Dpt 27 juni 1858 i Domkirken, Akershus, Thora Petrine Theodorsen. Foreldre: Theodor Tharaldsen og Eline Christiane Engebrethsen.Dpt 24 juni 1860 i Domkirken, Akershus, Walborg Caspara Theodorsen. Foreldre: Theodor Thorvaldsen Collett og Eline Christiane Pedersdatter.(Eline er kanskje datter av en Peder Engebretsen?, eller det er en feil et sted.)Desverre får jeg ikke opp noen Fritz Theodorsen. Har du fichene for Domkirka/Aker for dette tidsrommet, Laila?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ja, jeg tror jeg har litt DK her, men må vente til senere i dag. Hvis ingen kommer meg i forkjøpet, vi skal i pressekonferanse ol. i dag for åpning av det nye slektssenteret i Ullevålsveien 1. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hyggelig! Gratulerer med senteret! Det er et stort tidssprang her, jfr det Geir Kamsvaag Berntsen opplyser i sitt innlegg (takk, Geir), så det er jo plass til litt av hvert. Jeg kommer meg ikke til kirkebøkene på noen dager, så da får jeg håpe noen andre kan finne svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Familysearch sa følgende: Dpt 27 juni 1858 i Domkirken, Akershus, Thora Petrine Theodorsen. Foreldre: Theodor Tharaldsen og Eline Christiane Engebrethsen.Og, Kirkebok Oslo Domkirke Mini 15, 4/20 p88 no 166 F. 2.juli 1857 dp. 27. juni 1858. Thora Petrine, foreldre Theodor Tharaldsen (Collet) og -- ett eller annet -- hustru -- Eline Christiane Engebrethsen.uægte!fadderne er grisete (vond mørk film), men jeg ser Mariane og Fredrikke Engebretsen.(Collet sto i parentes slik jeg har skrevet her). Neste lille frøken har de samme foreldrene, det er skrivefeil, Theodor heter og her Tharaldsen Collet men vondt å lese. Eline Christiane er her Pedersdatter. Greier ikke å lese fadderne.Jeg tar det litt kjapt nå, jeg vet at du vil sjekke dette sjøl når du får tid.Dette er faren til Theodor: LenkeTheodor og Eline gifter seg i Oslo Domkirke 26. juni 1858: Ungk. Theodor Taraldsen og pige Eline Kristiane Engebrethsen Han fra Oslo nu her, hun fra Ullensaker, Hans far: Lieutnant Tarald Collett Hennes far: Peter Engebretsen, gardbruker og vognmann. Forlovere Godfried Frölich, bagersvend og Halvor Henriksen, bagersvend. (Oslo Domkirke Mini 20 13/17 pxx, no9)---------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Kan det så forresten være at den Fritz som var på Ullevål i 1875 døde, og at neste unge mann ble oppkalt? Kanskje til og med fikk ny mor? At Eline Kristiane Pedersdatter døde da og?Jeg har dessverre ikke tid til mer akkurat nå. laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

næmmen, Per Håkon, se her da! LenkeHer er jo Theodor enkemann Collett! Og ingen liten Fritz, for han er jo på Ullevål, og frua er død. Han giftet seg nok på nytt han tenker jeg! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

-og fikk en ny Fritz. Det virker sannsynlig. 4 år er litt mye å bomme på alderen, så de er nok to brødre. Takk skal du ha for hjelpen, håper åpningen av senteret foregikk med bravur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jepp! Og jeg har alltid rett når jeg ikke tar feil vet du :)Veldig flott! Også så pene vi var a gitt! Sjekk aftaafta på ornsta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Iver Mosvold

Etter å ha samlet noen tråder på dette temaet Lenke fikk jeg lyst til å komme med et noe forsinket innspill her. Dessverre fungerer ikke lenkene på de foregående innleggene lenger, så jeg klarer ikke helt se hva bidragsyterne er kommet fram til.Men dette er vel det som er funnet som svar på spørsmålet ved dette temaet:1.Peter Collett 1740-1770 (Gift med Johanne Henriche Ancher 1750-1812.)2.Christian Ancher Collett 1771-1833. (Gift med Anne Carine Bie 1775-1856)3. Tharald Einar Collett 1804-1875 (Gift første gang: med Maren G Tandberg (1801-1844) i 1841. Og andre gang med Anna Margaret Larsen (1839-1887) i 1860)4.Theodor Tharaldsen Collett f. ca.1833 (gift i 1858 med Eline Christiane Engebretsen)5.Thora (Petronelle) Petrine Teodorsen (Collett ??) f.1858 (gift med ??)6.Fritz Theodor Collett f.1879 Ut fra de foregående innlegg har jeg ikke klart å se at faren til Fritz er funnet. Men jeg oppfatter det slik at Petronelle er identisk med Thora Petrine (f.1858) som er av Collett-slekt (og det er vel sikkert ??)Det er også et annet problem. Tharald Einar Collett inngikk så vidt jeg forstår sitt første ekteskap i 1841, og sitt annet i 1860. Sønnen, Theodor Tharaldsen Collett, som skal være født omkring 1833, kan dermed ikke ha noen av hans kjente ektefeller som mor. Men siden Tharald Collett er oppgitt som far ved Teodors ekteskapsinngåelse, får man gå ut fra at kjeden holder mål. Hvorvidt Theodor er født utenfor ekteskap eller innenfor et hittil ukjent ekteskap, og hvem som da er hans mor er en sak for seg.Er det mulig å komme lenger ?? IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Alf Collet nevner ikke Theodor i 'Optegnelser om Familien Collett ....' så hans dåp burde vel finnes først ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg regner med at det er noe rart med denne Theodor. Antakelig er han født utenfor ekteskap. Det er åpenbart at Theodor (nr.4) og hans etterkommere (5 og 6) tilhører er annen stand enn andre Colletter. Så veldig underlig er det ikke da at han ikke er med i opptegnelsene om familien Collett. En parallell til dette finner vi i Skiensslekten Blom, som vedrører den Ringerike-grenen av slekten. Et uekte barn, hvis etterkommere bar Blom-navnet, ble ikke tatt med når slekta skulle opptegnes. Lenke Men det har aldri vært enkelt å komme i ettertid og påvise farskap. Men Collett-navnet ble jo brukt av Theodor ved sønnens ekteskapsinngåelse. – Og han var jo en Tharaldsen – og slik sett er det kun ett alternativ å spekulere over.Mon tro om Tharald visste om dette (Han døde jo først i 1875) ???IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Rettelse i siste innlegg midtre avsnitt: Det var sin egen ekteskapsinngåelse (ikke sønnens), at Theodor oppga sin far som Tharald Collett (se innlegg 13).IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det siste er riktig (en trykkfeil, vielsen i vor Frelsers Kirke er 26. januar, ikke juni). Han står som Theodor Taraldsen med far som 'Tarald Collett, Lieutenant'. Han står, som Laila skriver, oppført som født i Oslo, så da får jeg kikke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja, han er døpt i Oslo kirke 3. mars 1933, født 6. januar samme år. Moren er Karen Pedersdatter og utlagt far løytnantr Tarald Collett på Kongsberg - hvilket stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Fint, Geir !! Godt at det noen ganger er kort vei til primærkilder.Jeg har tenkt meg at Petronelle Collet [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00301.wc2&gardpostnr=3913&personpostnr=107476&merk=107476#ovre>Lenke som trodde var 42 år i 1900 kunne være identisk med den Thora Petrine Theodorsen som ble døpt i Domkirken 27 juni 1858.MEN DET ER HUN NEPPE!Her konfirmeres Petronelles sønner Fritz og Eugen i Sagene 1894 i og 1896 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.