Gå til innhold
Arkivverket

[#12956] Hvem var Gjertrud Johannesdtr., Steneberget?


Gjest Magne A. Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne A. Larsen

Gjertrud fødte en sønn Carl Johan i 1959 i Fana. Hvem var Gjertrud, når og hvor var hun født? Hvor ligger Stenebjerget? Hvem var far til nevnte Carl Johan, og hva hendte videre med barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Stenebjerget er det samme som Stendaberget - en gard under Stend. Mener du 1959 eller 1859, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ifølge Familysearch er Carl Johan døpt 23.1.1859 i Fana, foreldre Lars Larsen og Gjertru Johannesdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hvis Gjertrud faktisk heter Larsdtr. og ikke Johannesdtr. som er oppgitt ved Carl Johans dåp og i hovedinnlegget, finner jeg en Lars Larsen og Gjertru Larsdtr. viet 4.7.1858 i Fana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne A. Larsen

Dette er interessant. Jeg har en følelse av at det her handler om to damer som begge heter Gjertrud. Er det mulig å finne ut av det? Gjertrud Larsdtr. kom fra Bruvik på Osterøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hjelp til litt mer! Hvorfra har du fått Johannesdatter? Jeg har ikke funnet noe giftemål på Lars Larsen og Gjertru Johannesdtr.Hvis du har rett vedr. Gjertrud Johannesdtr., og fortsatt er i live, var det vel ikke naturlig at sønnen bodde hos far på den tiden? Hvis hun er død, så kan jo det forklare at Lars Larsens første datter får navnet Gertrud.Men det pussige i det hele, hvis det da dreier seg om samme Carl Johan og samme Lars Larsen, er jo at paret i Årstad gifter seg i Fana før Carl Johan blir født!Jeg finner Lars Larsen og Gjertrud Larsdatters andre barn født slik:Gertrud Larsdtr. Honkeland, f. 24.7.1861, døpt 18.8.1861, Årstad.Lars Olai Lars. Møllendal, f. 11.12.1863, døpt 24.1.1864, Årstad.Finner også en August Lars. Bratland, f. 2.2.1868, døpt 23.2.1868, Årstad.Det du må sjekke, eller be om hjelp (f.eks. i arkviformumet) til å sjekke, er original kirkebok for Fana ved Carl Johans dåp 23.1.1859, ved vigselen til Lars og Gjertru Larsdtr. 4.7.1858, samt eventuelle dødsfall etter november 1858 for en Gjertru Johannesdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne A. Larsen

Godkveld Heidi. Takk for all velvillig hjelp og gode tips. Her kommer noen informasjoner som jeg kan gi. Sistnevnte barn August Larsen f. 1868 er min farfar. Mine oldeforeldre er følgelig Lars Larsen og Gjertrud Larsdtr. Det som er litt underlig er at jeg har fått oppgitt fra SAB datert 19.12.03 at Carl Johan f. 16.01.1859 har foreldrene Lars Larsen og Gjertrud Johannesdtr., Stenebjerget. I alle folketellingene fra 1865 ser det ut som Carl Johan er barn av Lars Larsen og min oldemor Gjertrud Larsdtr. Er det mulig at her kan ha skjedd en forveksling???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.