Gå til innhold
Arkivverket

[#12958] Ole Eriksen Aarland f. 1851 i Sund sogn - Minnesota USA


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Dette blir ikke mindre forvirrende av å lese bygdeboka.Først Kvalvåg 40:Lars Olsen gift med Anne Hansdtr frå Fana/Stolmevåg 1788-. (Han var først gift med Ingeborg Didriksdtr. Rabben (1783-1835), og hadde Niels 1820 og Iver 1822, med henne.)Så band I, side 173, Rabben:I Arne Jonassen Rabben, gift med Anne Hansdtr Storemyr 1785- (Hadde sønnen Jonas f. 1822 som flytta til Fagerbakke)II Lars Olsen Kvalvåg 34/Rabben. Gift (1836) med Anne Hansdtr. Stolmevåg/Vaage/Stenevik.Så, fra Rabben henvises til Steineviken, og her finner vi så et tredje ekteskap, s. 223, 43V:Johannes Haagensen Stenevigen 1783-. Gift 1823 med Anne Hansdtr. N. Vaage (90) 1785- (Barn Hans 1826, Johannes 1828-1828, Kari 1832-). Under Steineviken står her ikke at hun er enke.MEN fra Steineviken henvises til N. Vaage 90, hvor Anne Hansdtr. er oppført som datter av Hans Baardsen Lundøen, og f. 1785.Enten surrer bygdeboka noe veldig, eller så er det vi som ikke ser skogen, bare trær...Vi VET jo for eksempel at Anne Hansdtr. fra Fana var født 1794, ikke 1785 som det står under Rabben. Vi ser jo at det opereres med tre farsnavn, Hans Andersen, Hans Baardsen og Hans Hansen, men at bygdeboka likevel har koblet disse Annene som samme Anne. Kan èn dame med tre så tette ekteskap rekke å få et uekte barn i 1827, som enke? Ikke den siste, gift med Johannes Haagensen, i allefall. Har hun først vært gift med Lars Olsen, Arne Jonassen eller begge? Og hvilken gård ligger Storemyr til?Er alle disse samme Anne, eler er det tre-fire av dem?Noen innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det ser ut som det i hvertfall er to av dem som ikke kan være den samme. I Bygdeboka bind I side 290 nr. 90. Der finner vi Anne Hansdtr. f. 1785. Der henvises det til Stenevik nr. 43. Dette er datter til Hans Baardsen Lundøen sitt første ekteskap. Så på samme siden, men nr. 95 finner du Hans Hansen Stolmevågen. Frå Fusa gift med? Han har døtrene Marthe f. i 1785 og Anne født i 1788. Denne siste Anne skulle være 2. kona til Lars Olsen Rabben (nr. 70), men her står det virkelig at denne 2. kona til Lars O. Rabben ble født i 1785. Så dette kan også være den samme Anne det er snakk om. Det virker forvirrende? Så hvilken av dem som er den rette Anne er ikke godt å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Det ser iallfall ut som at den Ane Hansdtr som er gift med Lars Olsen ikke kan være den samme som var gift med Johannes Haagensen. Johannes døde på Stolmevåg i 1853, og det dør en Ane Hansdtr Stolmevåg, 74 år gammel, i 1858. Den Ane som var gift med Johannes kan da ikke ha vært enke i 1836. Det kan se ut som bygdebokforfatteren har blandet disse to mht. fødselsår, jeg ville tro at hun som dør i 1858 er kona til Johannes og datter til Hans Baardsen. Kan skifte etter Lars Olsen Rabben gi opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Og så har vi jo spørsmålet: Hvem er Hans Anders Andreassen?1865-tellingen for Fitjar sier han skal være døpt i Sund.Faren sies ved vigselen i 1852 å være Andreas Monsen. Vi har ikke funnet noen Andreas/Anders Monsen som får barn i Sund.Den eneste kandidaten døpt i Sund, er ham vi har funnet, døpt 17. oktober 1827, sønn av Ane Hansdtr. og Andreas Angelmand.Vi har ikke funnet noen Andreas MONSEN Angelmand.Quo vadiz?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg hadde ikke funnet AngeLmann i Bergen, bare AngeRmann, og antok at L-en måtte være feil avskrift. Men Oddvar Søreide lanserer denne kandidaten, heller ikke han med patronym Monsen, men likefullt: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=2doep1668&gardpostnr=29000&merk=29000#ovre>Lenke -- I bygdebok for Fana, Fantoft, er det bare nevnt at faren hans, Peder Knudsen Fantoft, flyttet med foreldrene til Bergen.Vår ene morskandidat, Ane Hansdtr. Øjjord f. 1794 var jo faktisk født på Fantoft. Kanskje var det derfor hun lot seg smigre - hun kjente ham fra før?Blant vigde i Bergen finner jeg disse Andreas Angelmann-kandidater (han skulle jo være gift mand ihht. dåpen): Lenke --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ser allerede nå at Andreas Carlsen Angel/rmand dør 1815, så han kan strykes.Ser så at Andreas Angermand Fantoft dør 1792: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=bedo1668&gardpostnr=32820&merk=32820#ovre>LenkeAngermand og Angelmand brukes altså om hverandre, for også når mor til Andreas Angelmand Pedersen/Fantoft dør i 1811, er hun oppført som Angermand: LenkeVi har jammen ikke mange farskandidatene igjen...Denne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Kontaktpersonen min i St. Paul, MN (Elaine) er attkomi frå ferie, og her skjemmar ho bort Terje med nekrologen (obituary) etter Ole Erickson:From the Montivideo Newspaper dated February 3, 1939 . . .''Ole Erickson, aged resident of Montevideo, died at his home on North First Street Friday afternoon, January 27. Born in Norway on May 13, 1851, he was 87 years old at the time of his death.Since coming to America he had resided in North Dakota, later in the Big Bend vicinity. A number of years ago he retired, moving to Montevideo where the home has since been.Surviving Mr. Erickson are his wife, two sons and two daughters, Louis at home, Carl at Bemidji, Mrs. Simonson of Montevideo and Mrs. Ronning of Milan.Funeral rites were conducted on Wednesday, Rev. C.T. Jenson officiating at a prayer service held in the Anderson funeral chapel following which services were held in the Big Bend church. Burial was made in the church cemetery.''Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takk skal du ha Lars. Eg har prøvt å ringe til en Simonsen i Montvideo, men det er bare en person ved det navnet i Motevideo og de har sin bakgrunn fra Danmnark. Så var det å finne ut hvor Milan ligger. Kanskje noen kan fortelle hvilke stater de andre barna til Ole Erickson bodde? Så jeg kan fortsette søken min der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Ein liten kommentar til 13. kontra 18. mai: Eg ser du skriv lenger oppe at originalen er kontrollert og datoane tydelege. Men les du litt framover og bakover i kyrkjeboka, vil du ikkje finne andre som har same fødsels- og dåpsdato. Han kan sjølvsagt vere heimedøypt, men skulle vel då hatt ein merknad om stadfesting seinare. Eg tenkjer dermed at det kan vere stor sjanse for at det rett og slett er ei feilskriving frå presten si side; kanskje har han hatt ein laus lapp og feiltolka si eiga skrift, kanskje har han vore ukonsentrert og lurt på kva han skulle få til middag, kva veit vi ;-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det er ikkje godt å seie kva som er grunnen til at det i kykjeboka står den 18. Den 18. mai 1851 var ein søndag så det er rimeleg å tru at det var dåpsdagen og så har presten skrive fødselsdatoen på same dagen? Det er ikkje godt å seie, men i alle andre papirer som vi har fått fatt i der borte brukar den 13. som fødselsdato.Når det gjelder mitt siste innlegg så var eg litt i kjappaste laget fordi eg søkte etter 'Simonsen' i staden for 'Simonson'. Eg fann tre personar med 'Simonson' som etternamn i Montivideo. Hart prøvt å ringe, men føreløbig er det ingen av dei som har teke telefonen. Prøver igjen i kveld. Det hadde vore interessant å vite kvar dei andre stadane var f.eks Milan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kordan skal eg gå fram for å finne ut kven Mrs. Simonson of Montevideo og Mrs Ronning of Milan var?Det kan vere Johanna (f. okt. 1895), Margrethe (f. mars 1892 eller Susana (f. mars 1888).Skal sjekke nærare dei personane med namna Simonson i Montevideo, men kan nokon fortelja meg kva stat Milan kan liggja i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Milan ligg òg i Chippewa Co., MN, like ved Montevideo!Elles trur eg kanskje dette er ei av døtrene (frå MNDI):~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~SIMONSON, JOHANNADate of Birth: 10/18/1895Place of Birth: MINNESOTAMother Maiden Name: UNKNOWNcertid# 1966-MN-009065Date of Death: 04/21/1966County of Death: KANDIYOHI~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~At ho døydde i Kandiyohi Co., MN kan tyda på at ho var på sjukehuset i Willmar, MN!?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takk for info'en Lars. Då er Mrs. Ronning enten Susana eller Margrethe? Kan ei av døtrene ha døydd før 1939 sidan det var bare to døtre tilstades i begravelsen til Ole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Men dere farter rundt i Minnesota, nøster jeg i Austevoll. Nedrebøs velvillige oppslag i kirkebok for Sund, ved vigselen 1.1.1836 gir:Kirkeboken sier at hun var enke, 47 1/2 år gammel, født i 'Fanøe', og datter av Hans Hansen. Det lå attest fra skifteretten om at det ikke var noe til hinder for nytt giftermål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her er det noe som ikke stemmer (ikke noe nytt, kanskje..)!I Fana finner vi kun èn Anne, datter av Hans Hansen. Hun er født på Salbu, døpt 8.1.1785. Gifter seg i 1816 med Lars Hansen Krokeide (1784-1836). MEN det er ikke hun som er enken som gifter seg med Lars Olsen Rabben i 1.1.1836 - for første ektemann dør ikke før i mars dette året. Ergo er hun heller ikke mor til Hans Anders Andreassen. Og hun dør i tilleg som vilkårsenke på Krokeide i 1863.Og det FINNES IKKE andre kandidater i Fana. Den neste Anne Hansdatter er henne vi har funnet fra Øjjord, født 1794.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Eg har prøvt å ringe til Simonson i Motevideo utan å få kontakt. Eg har ringt til en Simonson i Wilmar, men dei høyrde ikkje til Johanna si slekt. Det som kunne vore av interesse det var å fått fatt i neklrologen (obit) til Johanna Simonson. Dei som var tilstades då ho vart gravlagt lever kanskje i dag? Så då er det mulig det let seg gjere å få kontakt? Eg har også prøvt å kontakte nokre Ronning utan at det har resultert i noko funn.Det bør vere nokon som er etterkomarar etter Ole og Johanna. Dei hadde jo 8 barn som vaks opp. Så etterkomarar er der nok, men kvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Det syner seg at nekrologen etter Ole Erickson inneheld ei feilstaving: Dotteri ''Mrs. Ronning'' skulle nok ha vore ''Mrs. Running'', for her er dødsfallet hennar (kjelde MNDI):~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~RUNNING, MARGARETDate of Birth: 03/29/1892Place of Birth: MINNESOTAMother Maiden Name: ANDERSONcertid# 1966-MN-015890Date of Death: 06/06/1966County of Death: SWIFT~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~FT1930 syner at Margaret gifte seg 1917/1918 med Oscar Running:~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~RUNNING, OSCARDate of Birth: 04/24/1885Place of Birth: MINNESOTAMother Maiden Name: ANDERSONcertid# 1964-MN-019890Date of Death: 10/30/1964County of Death: SWIFT~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Dei hadde i 1930 fire born:* Rubey (10)* Alva (8)* Orvil (4 3/12)* Milton (11/12)Ein Milton Running er i dag (2005) busett i Appleton, MN, truleg den same, og du finn telefonnummeret hans på switchboard.com! No er du vel snart ''i mål'', Terje!?Beste tidi å ringa privatpersonar i USA på er etter midnatt norsk tid!Lukke til!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Intet mindre enn imponerende, Lars E! Jeg fant forøvrig også en Orvil Running i SSDI, som dør 8. mars 1991 i Minnesota. SSN er 468-30-8059.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Orvil Elwood Running døydde i Hennepin Co., MN. Han var gift med Judith Marian Bjerkness og fekk ifølgje MNBI minst fire born, alle fødde i Chippewa Co., MNMilton Oscar Running gifte seg med Delores Margaret Bersie og har minst tre døtrer, alle fødde i Swift Co., MNRuby Evangeline Running gifte seg med Melvin Bertunes Sundahl og har minst fire born, fødde i Chippewa og Swift Cos., MNAlva Janet Running gifte seg med Cleo J. Clauson og har minst tre born, alle fødde i Chippewa Co., MNIngen tvil om at Terje har mange slektningar i Minnesota!!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Prøver å ringe til Milton Running, men det kunne vere av interesse og prøve nokre andre også. Lars, har du namn på nokon av barna til:Ruby Evangeline Running g.m. Melvin Bertunes Sundahl og har mist 4 born fødde i Chippewa og Swift Cos., MNAlva Running g.m. Cleo J. Clauson har mist 3 barn fødde i Chippewa co.,Orvill Elwood Running døde i Hennepin Co., MN g.m. Judith Marian Bjerkness 4 barn fødde I Chippewa coMilton Running MN g.m. Delores Margaret Bersie og har minst 3 døtre fødde i Swift Co., MN.Her skal de i alt vere 14 oldebarnebarn av Ole og Johanna.Dersom du Lars har nokre av namna kan du sende dei på e-post til meg: taarland@broadpark.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Mail er send med alle namni!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Endelig! Nå har eg fått kontakt med kona til Milton Running, og eg har sendt e-post til dei om det eg vil vite. Takk for hjelpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Oh Weh!Eg er glad eg kunne bidra med noko!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, gg må takke alle som har vore med å løyse denne 'nøtta'. Eg har prøvt å finne Ole i omlag 30 år. Eg har hatt mange innlegg i brukarforum og endeleg - denne gongen vart det eit gjennombrot. Eg er svært takksam for all den hjelpa eg har fått. Det står att ein del for å finne ut bakgrunnen til far til Johanna. Der ser det ut som om der kan vere eit problem å finne den rette Anne, men kanskje blir det ei løysing også her om ikkje så lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Aarland

Heidi kan du sende e-postadressa di til: taarland@broadpark.nopga ajourføring av dine slektsopplysningar.Eg får litt e-post frå tid til anna vedk Ole Erickson si slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.