Gå til innhold
Arkivverket

[#12960] Døde i Bergen-1934-47


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Jeg ser at en Karl Emil Henry Petersen er død 26.1.1956, en Anny Bergithe den 25.5.1934, en Marianne Olsen den 23.7.1947 og en Bendik Andreas Olsen den 7.11.1937, og en med samme navn den 16.11.1937. Men siden der ikke står oppgitt fødselsdato på noen av dem, er det mulig å få vite hvilken dato og år disse var født?Det er jo ellers vanskelig å vite om dette er 'mine' folk.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hej Birger!! :-)Sorenskriveren? Folkeregisteret? Det kan jo ikke være så mange som heter det samme som døde på samme dag. De vet når de var født!:-) Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk, Nina, for ditt svar!Ja, jeg vet jo også når 'mine' folk var født, men spørsmålet gikk vel mer på om det kunne være navnelikhet her og det ikke var 'mine' folk som var døde.Trodde kanskje at når de ble registrert som døde sa kilden også noe om hilken dato og år de var født.Er det jeg som ikke har stilt spørsmålet rett eller er der sperrer på dette?Jeg vet ikke om Folkeregisteret eller Sorenskriveren gir opp slike opplysninger?Gjør de det?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Dersom de ikke gir svar på et slikt spørsmål som jakt på ''nålevende'' slekt synes jeg at det er merkelig. Man må da ha rett på å vite om ens slektninger lever eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

De spørsmålene som er stilt her lar seg besvare gjennom oppslag i dødsfallsprotokollene for Bergen, og informasjonen som er brukt er hentet fra databasen som er lagt ut i DA. Spørreren har ikke umaket seg med å ta med sidereferansene, som han kjenner.Det betyr at den som skal svare på spørsmålet først må sette seg ned og gjøre alle søkene i databasen på ny, notere ned informasjonen, og så finne svar på spørsmålene. Det blir unødvendig tidsbruk.Når man stiller spørsmål bør man gi all relevant informasjon, for å gjøre framfinningen så lite tidkrevende som mulig. I løpet av en uke svarer jeg på 40-50 spørsmål som kommer via telefon/brev/mail/DA. Personlig vil jeg helst ikke bruke mer enn 5 minutter på noe svar.Skal jeg skal bruke min fritid på å finne svar, forventer jeg rimelige arbeidsvilkår! At noen skal bli sur fordi de må vente over en helg på svar, virker urimelig! Den eneste som med lov i hånd kan forlange min oppmerksomhet i min fritid er min to år gamle datter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Til Yngve Nedrebø.Dette synes jeg ikke at jeg fortjente! For det første: Jeg er ikke sur! For det andre: Jeg er ikke en fagmann på området. Jeg trodde at den informasjonen jeg la inn var nok, men der tok jeg altså feil. Dette beklager jeg! Enda er jeg usikker på hva det siktes til med 'sidereferansene', men muligens er det et nummer som burde vært med?Jeg la inn innlegget onsdag i forrige uke og tenk om bare noen da hadde skrevet en setning om at jeg måtte legge inn det som var savnet i spørsmålet ---.Men enda engang opplever jeg at min ukyndighet gir mitt selvbilde en ny knekk.Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Jeg antar Yngve med sidereferense mener lenkenLenkeSom du da ser er postnr i denne lenken det blå nummeret som står i første kolonne når du har funnet en person. Så dersom du oppgir dette for de personene du vil ha info om så kan oppslaget gjøres direkte i basen i stedet for via søk.Det er mulig Løpenummer også har betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk til Tor for svaret. Jeg har oppfattet det nå.Og her kommer det som mangler, håper jeg: Karl Emil Henry Petersen er død 26.1.1956 (post 48922, Løpenr. 33), en Anny Bergithe den 25.5.1934 (Post 47817, Løpenr. 382), en Marianne Olsen den 23.7.1947 og en Bendik Andreas Olsen den 7.11.1937 (Post 73762, Løpenr 300 Daniel Hansensgt 15, og en med samme navn den 16.11.1937 (Post 30415, Løpenr. 245).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Her finner jeg Karl Emil Henry Petersen, død 26. januar 1956. Han er oppført født i Halden 24. mai 1883.Jeg finner Bendik Andreas Olsen død 16. november 1937, 57 3/4 år gammel.De andre referansene er ikke korrekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.