Gå til innhold
Arkivverket

[#12961] Hva betyr '8-- ' på 'Brudgoms og bruds stilling' i Domkirken Bergen 1706?


Gjest Carsten Høgenhoff
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Høgenhoff

Den 10. januar 1706 ble Ahasverus Jæger gift i Domkirken i Bergen. Brud var Kirsten Castberg, men dette fremkommer ikke av det jeg finner på Digitalarkivet. Det som interesserer, er imidlertid betegnelsen '8--' som står under 'Brudgoms og bruds stilling'. Hva betyr det, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg finner de fleste tall mellom 1 og 10, og et par andre, benyttet - jeg vil tro det dreier som en klassifisering av noe slag. Jeg tenkte først på hvilken rode vedkommende bodde i, men det må være noe annet, jfr. at f.eks. tallet 9 ikke ser ut til å være benyttet (og det ville jo vært rart dersom ingen fra rode 9 giftet seg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Så vidt eg veit, står det for 8 Riksdalare. Av mangel på sjølve kyrkjeboka med vigde, er det for nokre år (i DK) lagt inn utdrag frå presten sin rekneskapsbok med namn på betalaren (brudgommen) og beløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Høgenhoff

Takk for svar, Kristian og Bjørn. Jeg har selv vært inne på tanken sosial rangorden - skatteplikt eller annet - og betaling er i samme klasse, kanskje. Hva som avgjorde at noen slapp billigere unna et bryllup enn andre er interessant i seg selv, hvis det er det som er betydningen. Det du sier om at det kan være regnskapene som ligger bak, rimer med det faktum at det bare er brudgom som er nevnt for denne tiden i DK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hmm, det meste falt ut av forrige innlegg da jeg hadde brukt et, tydeligvis, ukurant piltegn. Prøver igjen:Det kan passe godt med at det ser ut til å være en sammenheng mellom tall og stand:lave tall - forholdsvis fattigehøye tall - forholdsvis velstående

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Du tenker1-- = 1 riksdaler-1- = 1 ort--1 = 1 skillingantar jeg? Pussig forresten; mener jeg så -5- som da burde bety 5 ort, men hvorfor ikke da skrive 11-, ettersom det gikk 4 ort på riksdaleren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

På den tida, tidleg 1700-tal, var daleren delt inn i 6 mark eller 96 skilling. Det var først tidleg på 1800-talet vi fekk spesiedaleren som var lik 5 ort eller 120 skilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Orten var der allerede fra 1625 - det ser ut som 4 ort var likestilt med 6 mark, begge deler lik 1 riksdaler eller 96 skilling. Kilde: http://slekt.no/nybegynner/mynter.htmJeg har arbeidet en del med skifter fra Søndre Vestfold mellom 1700 og 1760, og der benyttes alltid ort. Var det geografiske forskjeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ort tyder eigentleg 'kvart', altså 4 ort på daleren. Frå Chr. 4,'s tid gjekk det 6 mark på daleren. Men på 1700-talet vart det prega svært få mark-stykke. I staden nytta austlendingane omgrepet 'mark' og 24 skillingen, som vestlendingane kalla 'ort' slik rett var (24x4=96). (Kjelde: Store Norske leksikon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.