Gå til innhold
Arkivverket

[#12965] Kristian Saxesen - Trøgstad - Minnesota - ?


Gjest Heidi C. Huitfeldt
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Dette ble på et tidspunkt en nøtt jeg la til side, men som nysgjerrigheten stadig pirres til å finne ut av..Kristian Saxesen ble født i Trøgstad i 1846, og ble døpt 13 Sep 1846 (iflg FamilySearch). Foreldre Saxe Christensen og Anne Andersdatter.Han emigrerte i 1873, og jeg har funnet han i 1880-census i Blooming Prairie, Steel County, Minnesota. I listen heter han Chris Saxerson, gift med Lena Clemenson og har sønnene Albert S. Saxerson og Edward G. Saxerson.Jeg har funnet hans emigrerte søsken, Nick Saxeson, og Marie (Saxesdatter) Christofferson i Lac Qui Parle, MN og en søster Karen (Saxesd.) Johnson i Chicago IL, men kan ikke ut hvor Kristian/Chris tok veien.Kristian var smed av yrke. Han må ha oppholdt seg i Blooming Prairie i alle fall frem til våren 1883 da søsteren Marie, hennes mann Ole Kristian Kristoffersen og deres baby Carl Sigurd emigrerte. De var først hos Kristian i Blooming Prairie før de dro nordover og bosatte seg sammen med den andre broren, Nick, i Lac Qui Parle.For et års tid siden lette jeg intenst etter denne familien, men kunne ikke finne dem i Blooming Prairie i 1900. Og da var ikke andre enn 1880-tellingen søkbar (med abonnement på Ancestry.com). Jeg har også lett grundig etter sønnene Albert og Edward i SSDI, men finner kun et par som kanskje kunne passe, -forutsatt at de har endret etternavn til Saxton eller Saxe. Og i så fall er kanskje Oregon staten å lete i.Håpet er at noen med tilgang til å søke i senere US- tellinger kan hjelpe meg med å finne ut hvor Kristian og hans familie tok veien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.