Gå til innhold
Arkivverket

[#12966] Sivilstand i folktellinger


Gjest Hans Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Myhre

Får vi muligheten til å søke på sivistand i folketellingene? Leter ettet Hans Andreassen som var gift med Elen Olsdatter i Nordland 1865.Får opp 94 Hans Andreassen, kunne tenke meg å minske antallet å bla opp ved å be om kun de gifte.Søk på Elen Olsdatter blir 171 stk. Blir det mulig ? Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det ligger en søkefunksjon i Digitalarkivets system som burde kunne være til hjelp: Søk i neste person. Søk først på Hans, deretter på Elen/Ellen. Det burde gi raskere fangst. I Nordland synes det i 1865 å ha vært to Hans Andreassen/Elen, men ingen av parene synes å passe med oppgitte data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Takk, Yngve, jeg har visst 'sovet i timen' siden denne funksjonen kom. Den er fin den! Kunne likevel ønske søkefunksjon på sivilstand når en er kommet til alle Hans Andreassen på fylkesnivå, for deretter sjekke alle gifte, spes. hvis en ikke vet hvilken kommune og hvem partnere var. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Mykje vil ha meir. Eg svarte på same spørsmålet for nokre dagar sidan, men det var kanskje ein annan variabel. Kvar ny variabel som skal genererast kostar ekstra arbeid; første gongen og når dei eventuelt skal regenererast. Så må ein stilla arbeidet opp mot nytteverdien. Sivilstand er ikkje eg sikker på er så nyttig. Om du har snevra inn ved hjelp av alder står det normalt forholdsvis lite att. Særskilt om det er gifte du leitar etter. Dei aller fleste i aktuell alder er gifte. Dermed får du berre ein redsksjon på 20-30% om du i tillegg søkjer etter sivilstand. Eg trur tida mi kan brukast til for dykk alle noko betre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.