Gå til innhold
Arkivverket

[#12971] Skifte efter Christine Cunningham efter 1692


Gjest Niels Ørbæk
 Del

Recommended Posts

Gjest Niels Ørbæk

Jeg ville meget gerne, om I ville undersøge følgende: Christine Cunninghams mand, rådmand i Bergen fra 1663, Hans Jensen Ørbech døde i december 1686. 6/7-1663 købte han det store gods Sørheim i Lyster.Der skulle være et skifte efter ham 31/5-1687, men da der ikke er bevaret nogen skifteprotokol fra Bergen tidligere end 1695, kan hans skifte ikke findes ifølge oplysninger, jeg tidligere har fået fra jer. Christine Cunningham skulle imidlertid leve som enke endnu i 1692. Hvis hun først dør efter 1695, er der måske et skifte efter hende. Jeg ville være meget taknemlig, om I ville undersøge dette. På forhånd tak. Med venlig hilsen Niels Ørbæk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg har i mitt register notert at Christine døde i 1669, og at hun hadde 4 barn: Hans, Christine, Elen, Jens, samt at hun og Ørbech en tid var bosatt i Vardø, Finnmark (hva gjorde han der ?). (Jeg har dessverre ikke notert kilden til disse opplysningene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje skrolsvik

Hans Jensen Ørbech var foged i Finnmark 1639- 1661, og rådmann i Bergen 1663.Men jeg har han gift med to stk Cristine. En er Christine Cunningham og to Christine Sørensdatter Heiberg. ca 1639.Det er med den siste notert 7 barn.Christine/Elen/Hans/Otto/Anne/Maren og Jens. Hva er rett? Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Ørbæk

Ifølge de oplysninger, jeg har fundet på internettet 'The Landmark Family Genealogy Project' http://home.no.net/mikegl/fam02189.htm, var Hansen Jensen Ørbech født i Horsens, Danmark 1616. Hans forældre var Jens Sørensen Ørbek og Anna Matsdatter Leeme. Han var gift med Christine Hansdatter Cunningham og havde følgende børn: Hans Hansen Ørbech Anna Magdalena Hansdatter Ørbech Ellen Hansdatter Ørbech Kirsten Hansdatter Ørbech Maren Hansdatter Ørbech Jens Hansen Ørbech Otto Hansen Ørbech. Det stemmer jo også med de 7 børn, du nævner. At han senere skulle have været gift 2. gang med Kirsten Søfrensdatter Heiberg, skulle være en fejl, da Christine Cunningham lever som enke endnu i 1692, da hun skulle have procideret for overhofrettem om Sørum. Hvad det så betyder? Hans Jensen Ørbech døde i december 1686. Jeg søger imidlertid en Peter Chr. Hansen Ørbech, der skulle være født i Bergen og være søn af Hans Jensen Ørbech, men har ikke kunnet få det bekræftet. Hvis der er et skifte efter Christine Cunningham, vil det måske heraf fremgå,hvilke børn hun har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvis Hans Jenssøn Ørbech var g.m. Christine Søfrensdatter (Heiberg) ca.1639 var det vel helst FØR giftermålet med Christine Cunningham. De nevnte (7) barna er såvidt jeg har sett født fra ca.1645 og utover. Når skulle Peter Chr. Hansen Ørbech (f. i Bergen) ha levet ?En Christine Søfrensdatter Heiberg må vel ev. være d. av fogd i Luster, Søfren Lauritssøn (1575-1653) og Anna Madsdotter Kvale. Disse hadde visstnok en d. Kirsten som var g.m. sogneprest i Sogndal, Peder Olsen Hanning (1608-1668), og hun skal ha blitt g. om igjen etter hans død. Jeg har riktignok også sett Peder Hanning's kone omtalt som Kirsten PEDERsdatter (f.ca.1615).Noen som kan kaste lys over dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Ørbæk

I skiftet efter rådmand i Bergen Hans Jensen Ørbechs datter Maren Hansdatter Ørbech (Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane, post 60 for Årdal Skipreide 7/7-1741) er der nævnt en brodersøn til Maren Hansdatter Ørbech, nemlig Christen Ørbech, antagelig en søn af da afdøde Hans Hansen Ørbech(f. o. 1644, gift o. 1687, død før 1738), gift med Gunhild Hansdatter Leth. Er der nogen, der ved noget om denne Christen Ørbech? Venlig hilsen Niels Ørbæk Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

N S T Bind I side 193 har en artikkel av Henning Sollid 'Gamle ætter i Sogn', hvor fra side 230 slekten Ørbech er omtalt.Leiv Skjerve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Christen Hanssen Ørbech (f.ca.1693) skal ha vært den midterste av tre sønner av Hans Hanssen Ørbech (død 1704) og Gunelle/Gunhild Hansdatter Leth, som bodde i Torvik, Øre, Gjemnes, Nordmøre. To år før hhv. etter Christen ble brødrene Hans og Otter født. Gunhild 'kan'? være datter av Hans Pedersen Leth fra Trondheim (g. Karen Petterdatter Grum), som i 1663 fikk skjøte på Enge i Valsøyfjord, Nordmøre. Det var skifte etter Hans og Karen avsluttet 28 Nov 1664 (Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, bd. XXX, Art. av Bugge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.