Gå til innhold
Arkivverket

[#12972] Skifte efter Christine Cunningham efetr 1692.


Gjest Niels Ørbæk
 Del

Recommended Posts

Gjest Niels Ørbæk

Jeg ville meget gerne, om I ville undersøge følgende: Christine Cunninghams mand, rådmand i Bergen fra 1663, Hans Jensen Ørbech døde i december 1686. 6/7-1663 købte han det store gods Sørheim i Lyster.Der skulle være et skifte efter ham 31/5-1687, men da der ikke er bevaret nogen skifteprotokol fra Bergen tidligere end 1695, kan hans skifte ikke findes ifølge oplysninger, jeg tidligere har fået fra jer. Christine Cunningham skulle imidlertid leve som enke endnu i 1692. Hvis hun først dør efter 1695, er der måske et skifte efter hende. Jeg ville være meget taknemlig, om I ville undersøge dette. På forhånd tak. Med venlig hilsen Niels Ørbæk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi finner dessverre ikke referanse til noe skifte etter Kirsten Hansdatter Cunningham i Bergen. Ifølge G. F. Heiberg Slægten Heiberg (1907), side 20, hadde Hans Jensen Ørbech før 12. oktober 1683 giftet seg med Margrethe Pedersdatter Hanning (ca. 1649-1714).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Ørbæk

Tak for svaret. Er der så i stedet for et skifte efter Margrethe Pedersdatter Hanning o. 1714? Med venlig hilsen Niels Ørbæk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Ørbæk

Jeg har netop fundet, at Magrethe Petersdatter Hanning er gift med Jens Ørbech. Der skulle være et skifte i den gejstlige skifteprotokol: Sted: Hafslo År: 1714 Protokol: Sogn J. Folio: 20b Er der i dette skifte noget om familierelationerne? Med venlig hilsen Niels Ørbæk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.