Gå til innhold
Arkivverket

[#12980] Svensk Sjöman Flyttat till Norge 1873


Gjest Victoria Lundberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Victoria Lundberg

Hej alla vänner.Jag undrar om någon har ett bra tips om hur jag ska komma vidare med detta.Jag har en Olof Lögman född 1841 September 16 i Länna Församling i Uppland, Sverige. Sjöman. Son till Båtsmannen Johan Michel Lögman och Ulrika Ersdotter. (Eftersom fadern heter Johan kanske han använde Johansson?) Enligt HFL Länna Församling AI:19 år 1872-77 finns en Notis om att han utflyttat till Norge år 1873. Sedan finns inget mer att hitta om honom i Länna och hans vidare öden är okända för mig.Någon som kan ge en ledtråd hur jag ska nysta vidare?Otroligt tacksam för hjälp!Mvh.Victoria Lundberg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Han ser ut til å være umulig å finne som Lögman. Hadde han noe mellomnavn? Brukte han andre stavelser av navnet Olov, Oloaf, Olav etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Mulig helt bom, men er dette event. slekt? :90803 1 Aron J. Laangman m b hf g Murersvend Bygningsmurer Født 1835 Sverige N Stemmeret før 1888.Fant han i Kristiania 1900.Hilsen Egil Sundelius. (med aner i Udevalla!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria Lundberg

Hej Nina och Egil.Tack för att ni engagerar er i mitt problem. I alla Hfl och i Fb för Länna Församling står han bara med namnet Olof. Inga andra stavnings alternativ. (men det utesluter väl inte att han fick en annan stavning på sitt namn när han kom till Norge?) Han hade inga mellan namn. Däremot så har jag hittat att han ibland står med efternamnet Jansson. Men oftast använder han namnet Lögman. Namnet Lögman är ett båtsmansnamn. Fadern Johan var den i familjen som först använde sig av det. Olof var aldrig Båtsman i Länna...han står med yrkesbenämningen: Sjöman. Jag har letat efter honom i Stockholms sjömanshus men ej hittat honom där.Jag börjar fundera på om det kanske kan vara så att Olof reste vidare, emigrerade, någon annanstans. Ojoj, Vilken gåta att lösa!Egil, känner ej igen personen du hittat. Men tack för din hjälp att leta!Victoria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

I Nordford fylke, Nesna kommune, gården Skeid finner jeg denne (1875): Olof Jonson Salin Husfader Johanna Johds Mand g Inderst Murer 1840 Sverige svensk .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Victoria, det finnes en Olof Jansson f. 1839 i Sverige (dette er ca.) i Fredrikshald i 1900 tellinga. Han er gift og har barn. Mulig kandidat? Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hva var farens patr.? Kan jo hende at at Olof brukte hans navn.Trysil 1875: LenkeOluf Johnsen m hf g Inderst Tømmerdrift 1844 Sverge. Denn Oluf er gift og har et barn født i 1874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.