Gå til innhold
Arkivverket

[#12982] Floer/Krogh: Morten Mathias f. 1726/28 i Tr.heim (Kr.sund?)


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei, Jeg er blitt nødt til å friske opp en gammel tråd (6933) om Maren Henriksdtr. Flor f. ca. 1699 og hennes sønn Morten Mathias.Maren var gift fire ganger, med minst tre bakere. 1.g Morten Colbanussen (1675 - 1726), bakersvend i Trondheim. 2.g 16/10 1728 med Jacob Madsen Krog (1672 - 22/2 1748) Kristiansund.I Trondheim domkirke 13.11.1728 døpes: Morten Mat.... Foreldre: Jacob Madzen Krog og Maren Floer.Nå strides slekten om følgende:1) At Morten Mathias Krogh skulle være født (11-12-1726), og dermed sønn av Morton Colbanussen (1675-1726), men at han ikke ble døpt før to år etterpå, da moren ble gift med Jacob Madsen Krog. Hvor sannsynlig er det at Maren ville vente to år med å døpe sin sønn, selv om faren var død?2) Morten Mathias, som forøvrig var gift med Birgitta Regina Floer, bruker navnet Jacobsøn Krogh i alle sammenhenger hele livet. Hvor sannsynlig er det at bare var adoptert av Jacob?3) At Jacob Madsen Krog faktisk het Jacob Madsen Garr, og var skolemester i Kristiansund. Han ville gjerne være en mann av stor ætt (som von Krogh var på den tiden), og byttet etternavn fra Garr til Krogh. Hva sier 'Kristiansunds historie' om Garr? Er dette en sannsynlig teori?All hjelp er uvurderlig! Her sitter jeg langt fra kildene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg trodde, vet ikke sikkert, at barna måtte døpes innen en viss tid. At denne tidsperioden skle litt ut kan så være, men 1-2 år er vel litt lenge.Det burde vel finnes et skifte etter Morten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Fornavnet Morten kan like gjerne være oppkalling etter morens forrige ektemann som etter faren. Slett ikke uvanlig å kalle opp første barn etter forrige ektefelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk for innspill, begge to! Jeg har skrevet etter skifte til Statsarkivet i Trondheim.Er det mulig å sjekke om Morten Colbanussen (og/eller Maren Henrichsdtr. Floer) er nevnt som foreldre til døpte i Trondheim i 1726?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Ut i fra det du presenterer av data her virker det helt usannsynlig at Morten Mathias skal være sønn av Morten Colbanussen.For det første ble barn døpt så fort som mulig på 1700-tallet, gjerne før de var en uke eller to gamle. Det har jeg i hvert fall sett mange eksempler på, og har også sett det omtalt i et tidligere innlegg her på Digitalarkivet. At moren skulle vente med dåpen i to år er i hvert fall lite sannsynlig.For det andre, som Per er inne på, var det antakelig mer vanlig å oppkalle neste sønn etter morens forrige mann enn etter faren - om moren var enke, vel og merke! (Det samme gjald for øvrig enkemenn som giftet seg opp igjen - neste datter ble veldig ofte oppkalt etter forrige kone.)Dessuten - det at han også heter Mathias peker mot Jacob som far, i og med at Mads og Mathias i en del sammenhenger brukes om hverandre. Morten Mathias er derfor sannsynligvis også oppkalt etter sin farfar, som jeg antar het Mathias/Mads Krogh. (Eller Garr, om det du skriver under 3) har noe for seg, men det vet jeg ikke noe om!)Lykke til med videre utgeiinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei. Disse som har kommet med disse antydningene har de kunnet si hvilke kilder de har opplysningene fra? Jeg har ikke funnet navnet Garr i Kristiansunds historie.Nå har jeg sjekket skiftet etter Morten Colbanusen i Trh. byfogd, bok 10, s. 19: 1728 4/6. Enken Maren Floer begjærte skiftet 3/5. Felles barn var: Henrick Mortensen 10 år, Colbanus 7 år og Elisabeth Sophia 4 år.--- Ingen flere barn. Det sto jo mye mere i skiftet, men der må jeg melde pass. Du kan nå få gitt statsarkivet i Trondheim nærmere beskjed om hvor de finner skiftet.Ved mere leting i Kristiansunds historie fant jeg at baker Morten Mathias Krog var gift med Susanna, dt. av kjøpm. Michael Meyer 1670- , kj.m. Fosna 1705-, og Johanne Diderikke Mühlenport 1698-1734.Mann nr. 2 Jacob forsto jeg som om døde i Kristiansund. Der fant jeg ikke skifte, men kanskje han bodde litt utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

TUSEN TAKK!Dette må da virkelig avkrefte sein dåp/adopsjonsryktene! Morten etter den avdøde ektemann - Mathias etter farfar Mathias/Mads Krogh.Ellers har også jeg forstått det slik at Jacob Madsen Krogh døde i Kristiansund. Maren giftet seg ihvertfall i Kristiansund ca. 1749 med bakeren Jacob Heinrich STIEFF.Når det gjelder GARR, så finner jeg det underlig at navnet ikke er nevnt - spesielt hvis Jacob Madsen skulle være skolemester i byen. Kilder har jeg ikke fått opplyst, men de hadde visst fått hjelp av 'geistlige' til å finne dette ut (uten at det har hjulpet nevneverdig, må jeg få legge til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.