Gå til innhold
Arkivverket

[#12984] Skipslister


Gjest Annilen Frisvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Annilen Frisvold

Lurer på om noen vet hvor man kan finne lister over skip ifra ca 1890 og opp mot 1900tellinga. Har en Ole Anderson Øren\Lange ute på sjøen i 1900tellinga på Jagt båt Frida som holder til i Bergen.Skipper er Vermund Hope.Har sendt en forespørsel til statsarkivet i Bergen men ikke fått svar.Har to kandidater til oldefar.Har samme navn født i samme år på samme plass og for å prøve å løse gåta ønsker jeg å finne ut om denne karen her var på sjøen i 1896-7.Min farfar er født 5/11-1897. Vennlig hilsen Anniken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Sjøfolk vil normalt være ført i ruller ved nærmeste sjømannskontor/innrulleringssjef. Vi finner ikke noen Ole Andersen Lange/Øen i registrene til mønstringsrullene for Bergen 1869-1907.Skipperne ville levere inn lister til innrulleringssjefen over avmønstrende, og få lister over påmønstrende fra innrulleringssjefen, men ikke lever lister over det mannskapet som stod ombord.Jeg ville ha forsøkt å finne Ole Andersen Øren/Lange i sjømannsrullene lokalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.