Gå til innhold
Arkivverket

[#12986] Inger Johannesdatter Borge i Lofoten g.m. Ole Jacobsen Stadsbygden Rissa.


Gjest Evy Sander Meling
 Del

Recommended Posts

Gjest Evy Sander Meling

Inger Johannesdatter er f. ca 1816 i Borge i Lofoten og Ole Jacobsen er f. ca 1816 i Stadsbygden Rissa. I FT 1865 bor paret på Måsøy i Finnmark med to barn. Hanna f. 1851 og Sirianne f . 1858 i Borge i Lofoten. Er det noen som har opplysninger om dette paret? Hadde de flere barn ? Hvem var dere foreldre ?Hilsen Evy Sander Meling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Hei! Inger og Ole er mine tippoldeforeldre. Serianna var mor til min farmor. De hadde også en sønn Jacob Andreas. Han var født før de giftet seg. Hvilken forbindelse har du til disse? Vi kan nok hjelpe hverandre med opplysninger. Jeg har hatt problemer med å finne foreldrene deres.Mvh Greta Voigt Nesbø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

Hei, på FamilySearch Vital records fant jeg muligens en Ole Jacobsen som kan være den rette.Ole JACOBSEN Birth: 18 Jul 1816, Stadsbygd, Sor-Trondelag, Norway Christening: 28 Jul 1816, Stadsbygd, Sor-Trondelag, NorwayFather: Jacob OLSEN Mother: Karen OLSDR Source Information: Batch Number: C426462 Source Dates: 1816 - 1847 Film or Fiche Number: 126768 Collection Details: Stadsbygd; Den Norske Kirkemvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Ved nærmere ettersyn ser jeg at jeg (ved hjelp av mikrofilm) har funnet en Ole døpt i Stadsbygd den 28.07.1916. Foreldrene er hmd Jacob Olsen og Karen Olsdtr. Bufladøen?? Jeg antar at dette er den riktige Ole. Jeg vet ikke om jeg har tydet gårdsnavnet riktig. Vet noen noe om denne gården? Finnes det bygdebøker for dette området? Jeg har også funnet den samme Ole som konfirmert den 07.10.1832 i Stadsbygd. Når det gjelder Inger så er hun i folketellingen 1865 kalt for Johannesdatter. Men alle andre steder (ved vielsen og ved barnedåpene) heter hun Inger Bergitte Jacobsdatter. Jeg har ikke funnet dåpen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Sander Meling

Takk for god hjelp. Inger og Ole er mine tipptippoldeforeldre. og Hanna Olsdatter min tippoldemor. Ut fra dine opplysningene om Inger så er det vel Jacobsdatter som må være det rette.Hilsen Evy Sander Meling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Sander Meling

Hei Greta. Har du vielsesdato og år for Ole og Inger ?Jeg er også interessert i dåpsdatoer for deres barn om du har disse. Har endel om Hannas etterslekt om det skulle være av interesse.Hilsen Evy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Kirkebok for Buksnes 23.juli 1849: 'Ungk.Ole Jacobsen Lilleeidet 33 aar gl. Pige Inger Bergitte Jacobsdtr fra Moskenes. 33 aar gl. Forlovere:Aron Pettersen Gjerstad og Christen?? Christiansen Sund.' Døpte i Buksnes 6.oktober 1842: 'Jacob Andreas Rest(el. Rist?)Confirmeret Hjemmedaab i BK 9.oktober. Foreldre: Pigen Inger Jacobsdatter Moholmen og udlagde BarneFader Ole Jacobsen Apnæs.' Hanna Margrethe ble født 06.08.1851. Serianna Nicoline ble født 25.08.1857 og døpt 18.10.1857. Familien flyttet fra Borge den 26.05.1861. De er oppført som innflyttede i kirkeboken for Måsøy den 15.06.1862. Bostedsadressen er da Rolfsø. Ved folketellingen 1865 for Måsøy er bostedet Valnæs. Etter dette har jeg ikke funnet noe mere om Ole og Inger. Serianna skal være konfirmert i Vadsø, så de har muligens flyttet dit. Serianna ble gift i Vardø. Men Hanna har jeg funnet i foketellingene for Vadsø. Jeg vet at min farmor hadde slektninger der. Jeg håper du kan supplere noe av det jeg har funnet. Jeg vil svært gjerne ha det du har om Hannas etterslekt. Og jeg har en del om Seriannas etterslekt. Det vil vel bli enklest å utveksle dette privat. Min mailadresse er: gretane@online.noMvh Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Sander Meling

Tusen takk for opplysningene. Har funnet Inger Jacobsdatter boende hos sin datter Hanna i FT 1900 i Vadsø. Tar kontakt på e-post over helgen. Hilsen Evy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.