Gå til innhold
Arkivverket

[#12993] Anderson - Havnvik - Michigan


Gjest Eva Hjelen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Hjelen

I min bestefars gamel papirer fant jeg en lapp med følgende navn og adresse på: Miss Ethel Anderson 419 Wellington St. Traverse City, Mich. USA Lappen er nok gammel - 40-50 år. Navnet er helt ukjent for meg. Bestefar nevnte aldri noen slektninger i USA. Det jeg vet er at han hadde en bror -Anders Pedersen Havnvik født 1889 i Aure - som utvandret til USA og falt i 1. verdenskrig. Bestefar fortalte at Anders tok navnet Andrew Wiick, og døde 26. september 1918 i Normandie. Anders/Andrew var vistnok aldri gift/ingen barn. Jeg har aldri funnet noe utvandringsopplysninger på han. Så spørsmålet er - hvem kan Miss Ethel Anderson være? og kan noen fortelle meg noe mer om Anders/Andrew's vei til Amerika. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei !Veit ikkje om dette har noko samanheng, men under emigrerte frå Kristiansund her på digitalarkivet finn eg fylgjande:10719 72 1909 Mars 24 Anders Martinus Olausen Havnvik M 31 1878 G Gaardsarbeider Aure Nordmøre Washington.Kan dette vera ein slektning av deg som event. har tilknytning til Miss Anderson ?Mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hjelen

Ja det er grandonkel Anders. Og så tyder det på at han var gift også da han dro - Mali Havnvik. Har noen tilgang til et folkeregister e.l. og se om han og Mali fikk barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei igjen !Under døde i Traverse County MIchigan finn eg denne dama: ANDERSON, ETHEL E 12-02-1972 Dette viser i det minste at det har levd ei dama med dette namneti Traverse Mi og at ho døde i 1972. Det var ca. 300 personar med namnet Anderson på denne oversikta (men berre ei Ethel).Mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hjelen

Nå var jeg visst for rask i svingene her. Den Anders Martinus Olausen Havnvik som reiste ut over Kristiansund kan ikke være min Anders. Grandonkel het Anders Pedersen Havnvik og født i 1889. Takk til Helga som fant Ethel Anderson. Er dette et register som jeg kan logge meg inn på? Hvis ikke kan du se om hvem foreldrene var, og om hun eventuelt hadde noen barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Dette var berre ei oversikt liste over døde i Travers county, ikkje andre opplysningar enn dei eg skreiv. Men kanskje dødsdatoen kan vera eit utgongspunkt for vidare leiting ? Ser også at f. året ikkje stemmer med denne grandonkelen, denne karen her var litt eldre. Men sidan både førenamn, etternamn og heimstad stemmer, kan dette td. vera eit slektledd lengre bak ? Veit du om oldeforeldra dine hadde søsken i Amerika, dei var jo i så fall onkler eller tanter av din bestefar. Det kan vel vera mulig at bestefar din i så fall hadde kontakt med desse ? Berre gjetninger frå mi sida altså.Mvh Helga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Eg gjekk inn på ft. 1865 her i digitalarkivet under garden Havnvik. Her finn eg at Anders Larsen Havnvik ma. har ein son frå 1. ekteskap : Olaus Andersen 22 år og ein annan son Peder Andersen 3 år frå 2. ekteskap. Eg vil då tru at den Anders Olausen Havnvik eg fann i emigrantprotokollen var sonen til den eldste broren og at 'din' Anders Pedersen Havnevik er son til ein yngre halvbror. Dermed vert dei søskenbarn, og dama kan i teorien vera ei datter av denne andre Anders Havnevik. Men dette er berre spekulasjonar frå mi sida.Mvh Helga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg har også funnet denne Ethel i Michigan.Det lar seg jo gjøre å få en utskrift av denne SSDI'n, men er det noen som har erfaring med det; sier det noe mer? Forøvrig finner du også et par aktuelle Edith i Census for Michigan, tror det var i 1930. Ettersom hun døde så sent som i 1972 burde det være en viss mulighet til å finne hennes obituary. Det kan bl. a. finnes på obit.com , betalingsside!(tror det er rett) eller du kan søke etter nærmeste avis til St.Traverse; event. nærmeste Historical Society. Men; dette er et vanlig navn og det KAN være et blindspor. Får du ingen annen løsning så kan jeg spørre en bekjent av meg i Michigan pent om hjelp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Her: http://grandtraverseregion.com/grandtraverse/kan du se om du finner info slik at du får tak i en obituary om denne damen.ellers kan du få tak i dødsattest her, noe som jo er litt billigere enn å få kopi av SS#application. Dessuten tar det forferdelig lang tid ofte å få noe ut av dette kontoret (jeg har ventet opptil et halvt år!Department of Health Office of the State Registrar PO Box 30195 Lansing, MI 48909 MAIN TELEPHONE: 517-335-8656 FACSIMILE: 517-321-5884 HOURS: 8AM-5PMThe fee for a certified copy is $13.00 for a 3 year search, add $4.00 for each additional year searched. Add $4.00 per name per copy for additional copies.Fortell dem disse oppsysningene: ANDERSON , Ethel E Death Date: 02 December 72 Birth Date: 16 January 04 Gender: Female Residence: Traverse City, Grand Traverse, Michigan Place of Death: Traverse City, Grand Traverse, MichiganLykke til! Laila En liten oppklaring på begreper: SSDI er en Index over de som døde av de som har søkt om Social Security Number.Det du får utskrift av (kopi) er Social Security Number Application. Denne koster $27 hvis du har den dødes SS#.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Stine Heldal Kvistad

Hei.Jeg kom tilfeldigvis over denne gamle tråden.På Ancestry.com finnes scannede aviser for Traverse City.Jeg fant obituary for Ethels mor, 30 Jan 1953. Født Anna Basch, født i Port Oneida i Leelanau County, Mich. 26 sept 1872. Giftet seg i mars 1901 m Abraham Anderson, død mars 1948. Bosatte i North Manitou Island, han var kystvaktkaptein i 30 år. Fra 1925 bosatte i Traverse City. Tre barn Alfred M, også i kystvakten, to døtre, Ethel og Margaret, tre barnebarn en bror Martin Basch i Port Oneida. Anna døde 30 Jan 1953 i 419 Wellington Street hos sønnen. Begravet 'in the family lot' Oakwood cemetery.Ser av en artikkel at sønnen Alfred hadde en datter Lois Anderson g.m Sgt.Eugen LaRoche, stasjonert på Manilla i 1961. En sønn; Marty. En Wayne Anderson finnes på samme adresse.I 1910 finnes familien i Leland, Leelanau, Michigan Abraham, f i Norge ca 1866, immigrert 1895, Anna f Alfred f 1902, Ethel 1904, Margaret 1906.Opplysningen stemmer med FT 1930 for 'Abe Anderson', var han født i Norge ca 1866. Bosatt med kone i Traverse City.En artikkel i juni 1954 nevner 'Misses Ethel and Margareth Anderson, R N`s at Munson Hospital', (ugifte, og registred nurses) visiting relatives in Oslo and other points in Norway.Mvh Stine H Kvistad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hjelen

Hei, Takk for tilfeldighetene og gamle innlegg! Jeg vet ikke sikkert hvem dette kan være. Men Abraham er et navn som går igjen på min oldemor Gurine Arntsdatter Botten sin side, fra Valsøfjorden. Jeg må sjekke litt. Tusen takk skal du ha! Mvh Eva Hjelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.