Gå til innhold
Arkivverket

[#12997] Kirkeboka for Høland


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Store deler av kirkeboka for Høland (har ikke sjekket alle pakkene) er praktisk talt uleselig på SAO. Det skyldes visstnok at selve originalen er 'blek.'Er det noen som vet om en veg forbi dette problemet? Finnes det kort og godt noe som er lesbart?Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kan ikke nå huske så nøye, for det er en tid siden, hvordan filmene så ut, men jeg har funnet mye i Høland krk.bøker. Nå vet jeg jo ikke hvilket tidsrom du tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Jeg har lest kirkebøkene for Høland frem til 1900, og jeg husker det var en periode midt på 1800-tallet som var svært krevende å lese (jeg leste dem fra film), men de var dog slett ikke uleselige! Lesningen resulterte i en database, og jeg kan eventuelt være behjelpelig med noen oppslag.Hilsen Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Det var akkurat perioden midt på 1800-tallet jeg hadde store problemer med lesingen. 'Uleselig' var vel å ta litt sterkt i, for jeg klarte å få med meg at Engebret Nilsen Øiseth døde i 1848 på Bøen, 88 år gammel. Men har du fått med deg hvilken dato han døde, evt. ble begravet?N.d.g. sønnen Ole Øiseth vet jeg bare at han var død i 1865, men noe nærmere er jeg ikke kommet.Om du i denne omgang kan hjelpe med disse to, vil jeg bli glad. Så skal jeg forsøke med andre briller neste gang jeg drar opp til SAO.mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

HeiRegner med at det er MINI I 9 for Høland du har kikket i (nr. 6/12). På folio 259 nr. 11 finner jeg nevnte Engebret Nilsen Øiseth.Men så vidt jeg kan se døde han i 1849 og ikke 1848. Er enig i at det ikke er lett å tyde datoen (og mitt øye er ikke veldig trenet ennå), men så vidt jeg kan se døde han 2. februar og ble gravlagt 15. februar. Er temmelig sikker på datoen for begravelsen, men noe mer usikker på dødsdatoen - Dette kan være 2. eller 7.mvh Wenche Schjoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

Hei igjen,tror jeg har funnet Ole også. Beklager at jeg oppga feil kort i forrige innlegg, riktig skal være 9/12.På samme kort (folio 275, nr. 79) fant jeg en Ole Øiseth 47 år, Bøen død 2.11.1851 og begravet 15.11.1851. Igjen var datoene litt vanskelig å lese for meg, men tror at de skal være korrekte.Vet ikke om dette er interessant, men mens jeg lette etter Ole fant jeg en Nicoline Matea Øiseth 5 1/2 år Bøen (folio 252, nr. 52) død 12.12.1847, begravet 21.12.1847.mvh Wenche Schjoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk for innsatsen.9/12 stemmer også med det jeg har. Det er nok 'riktig' Ole du har funnet. Og takk for det. N.d.g. Engebret, faren, må jeg innrømme at jeg med mine briller ikke var i stand til å se at kirkebokskriveren var kommet over på nytt år.M.h.t. Nicoline Matea er selvsagt alle Oles barn interessante, selv om datteren Mette Dorthea står mitt hjerte nærmest.... Håper bare det er riktig det jeg har om at hun ble født 24.5.1832.Takk igjen.Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

HeiHar du dine opplysningene fra kirkeboken?Sjekket Høland MINI I 8 2/11, men fant ingen Mette Dorthea født/døpt i 1832. Derimot fant jeg på folio 41 nr. 92 en Mette Dorthea Olsdatter Bøen født 24.5.1833, døpt 14.6.1833. Foreldre er Ole Gregorius Ingebrigtsen Bøen og Rebekka Christiansdatter.Faddere er Kristine Braaten, ? ?, Kristine Bøen ?, Berger Hoel ?, Ole Hoel og Gulbrand Gulhoug ? (Beklager, men jeg klarte ikke å tyde enkelte av navnene).mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg har oppført 'gravstein' som kilde for årstallet 1832. Men jeg ser liten vits i noen disputt med kirkeboka. Denne Ole Gregorius er den samme Ole Øiseth som du var innom litt lenger oppe. Ingebrigt i 'Ingebrigtsen' er samme mann som vi tidligere har omtalt som Engebret.Takk for oppklaringen(-e.) For noen er slikt noe kanskje bare pirk, men jeg synes nå det er en fordel at det som står, er så korrekt det lar seg gjøre å få det. Mette Dorthea er forresten min oldemor, om noen skulle lure på det.Når vi først er i gang: Har du noe om Ole Jonsen (Hverven), og kona Johanne Halvorsdatter også? De skal være født i Høland et sted mellom 1725 og 1745. Om Ole Jonsen var fra Hverven eller om han flyttet dit, har vært vanskelig å få klarhet i.En annen hølending jeg lurer på, er Halvor Vestby. Han var gift med ei Marie Mortensdatter som visstnok var født i 1744 og som fortsatt levde i 1801. Da var Halvor død, men han må vel ha vært født omtrent på samme tid som kona. Jeg vet heller ikke om han var født på Vestby.Opplysningene om disse to ekteparene har jeg ikke fra kirkeboka, men fra div. notater som tilhører slektas fellesgods. Problemet med slike 'kilder' er jo ofte at feil som er kommet inn, har en tendens til å leve sine egne liv.Takk igjen!Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

HeiJeg har dessverre ikke kirkebøker for Høland lenger tilbake enn 1814 - så det kan jeg nok i hjelpe til med.Derimot har jeg de to bygdebøkene som er utgitt foreløpig for Høland, og begynte derfor å lete etter Ole Jonsen (Hverven) der. Jeg fant han imidlertid ikke under Hverven og sjekket derfor folketellingen for 1801 og fant han under gården Gløtta.LenkeNår jeg da slo opp på gården Gløtta fant jeg følgende opplysninger:I 1762 var Ole Jonsen f. ca. 1719, d. 1803 på Gløtta, og Anne Sypriansdtr. f. 1725 på Tøyen, d. 1767 på Gløtta (hun var av Floorslekten), oppsittere på Gløtta. I 1764 bygslet de gården for livstid av eieren Mattis Nilsen Tangen. Av skogen kunne de ta til ved, gjerder og hus. Videre fikk Ole Jonsen fløtningsretten 'som denne halve gaard er berettiget til av den aarlige drift, samt fornøden løvbrødt i gaardens skov'.Ole og Anne hadde giftet seg i 1753, og hadde bodd på Skrepstad og deretter på Bolstad, før de kom til Gløtta i 1762. I 1767 døde Anne, og Ole giftet seg i 1768 med Johanne Halvorsdtr. f. 1745 på Hornæs, d. 1808 på Gløtta.Barn i 1. ekteskapJon f. 1755Anne f. 1757, gift 1777 på Stusrud med Ole Mogensen MyrnesPernille f. 1760 d. 1808 på Lasserud, gift 1787 på Gløtta med Halvor Evensen HolenSusanne f. 1762, d. 1802 på Ydersbond, gift 1783 på Gløtta med Jørgen Andersen Gullhaug Barn i 2. ekteskapAnders f. 1769, d. ?? gift 1803 med marie Albretsdatter f. 1782 på Komnes død 1808 på Gløtta. I 1809 giftet han seg med Siri Olsdtr. Trandemsætra.Halvor f. 1771, d. 1774 på GløttaBerte f. 1775 d. ?? giftet seg i 1802 med Johannes Engebretsen, f. 1769 på Grasmoen d. 1844 på Nes.Kristine f. 1778, d. 1842 på Gadderud, gift 1801 på Gløtta med Anders Pedersen RakkestadGunhild f. 1782, d. 1862 på Tangen, gift 1806 på Gløtta med Anders Klausen Kinnestad SøndreJohanne f. 1874, d. 1785 på GløttaJon f. 1787mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Fantastisk jobbet, Wenche! Men resultatet leder til et nytt spørsmål:Hvem er da den Gunhild Olsdatter som 15.9.1807 ifølge mine notater fra kirkeboka ble gift på Bøen med bonden Christian Bergersen? Så vidt jeg husker fikk de kongelig tillatelse til å ha vielsen på Bøen.Kan det være 1) den samme Gunhild som ved FT i 1801 bodde på Bøen? Eller 2) er det en tredje Gunhild Olsdatter? Og uansett hvem av 1) eller 2) det var: 3) hvem var bruden? Kan 4)dette Hverven-navnet, som stadig dukker opp, være en pekepinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

I Gabriel Smith Fayes tid som sogneprest for Høland (1845-1875) var det en periode hvor kirkeboka på midten av 1800-tallet ble ført med nær 'usynlig' blekk, men håndskriften er jevn og god å lese. Jeg strevet dog mye med denne 'usynlige' perioden. (Samme sogneprest Faye utgav forøvrig en trykt bok: 'Bidrag til Hølands Menigheds og Præsters Historie' i 1866.)Berit har åpenbart lest den etterlyste Øyseth'ens dødsdato like godt som meg, så her har jeg intet å bemerke.Et par ektepar er hentet frem, og om dem kan kort opplyses:Ole Jonsen og Johanne Halvorsdatter er omtalt i 'Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog', b. 1, s. 300. Ekteparet bodde på Gløtta av Hverven i Setskog. Ole var født på Salerud under Løren i Høland i 1725 som sønn av Jon Olsen (ca. 1697-1768) og Margrete Nilsdatter (ca. 1703-1773). Johanne (1745-1808) var fra Hornås i Høland, en gård som vil bli omtalt i kommende b. 3 av nevnte bygdebok. - Ole Jonsen og hans daværende kone (Anne Sypriansdatter, død 1767) bygslet i 1764 Gløtta for livstid, og Ole døde her i 1803.Halvor Rasmussen Mørk, født på Mørk i Høland 1728, død på Vestby i Høland 1792 (sønn av Rasmus Gulliksen Mørk (ca. 1696-1777) og Margrete Steffensdatter (ca. 1706-1775)), var gift med Marie Mortensdatter, født på Nordre Enger 1745, levet ennå 1801 (datter av Morten Knutsen Enger (ca. 1714-1794) og Goro Andersdatter (ca. 1724-1804)).Begge de her omtalte ektepar tilhører slekter med tilhørighet til Høland bakover i tid.Vennlig hilsen Odd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Da har vi vel funnet opprinnelsen til 'Hverven' som har vært knyttet til Gunhild Olsdatter på Bøen. Men Gunnhild Olsdatter på Bøen var altså ikke datter av Ole og Johanne på Gløtta med samme navn, om jeg har forstått Wenche riktig.Dermed gjenstår spørsmålet: hvem var den Gunhild Olsdatter som ble gift med Christian Bergersen Bøen? Hun skal ha vært 18 år ved FT i 1801. Men foreløpig er hennes bakgrunn i det dunkle. Eller?Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

Det må helt klart være to forskjellige Gunhild'er. Har sjekket bygdeboka når det gjelder Gunhild f. 1782 som gifter seg med i 1806 på Gløtta med Anders Klausen Kinnestad Søndre.I bygdeboka (bind I side 328 vedr. Tangen gård) står det følgende:Anders Klausen f. 1773 på Kinnestad, d. 1846 på Tangen, og Gunhild Olsdtr. f. 1782 på Hverven, d. 1862 på Tangen giftet seg i 1806 og bodde først på Tangen hos Gunhilds halvsøster Anne Olsdtr. Gunhild var datter av Ole Jonsen Gløtta og hans andre kone Johanne Halvorsdtr. Da Kristian Åsmundsen døde i 1807, overtok Anders og Gunhild gården. I 1820 fornyet Anders og Gunhild brukskontrakten på gården med eieren Madam Monsen, og de ble på Tangen livet ut.Så når det gjelder den andre Gunhild på Bøen. Så vidt jeg kan skjønne var hun ikke 18, men 16 år i 1801 - [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10221&variabel=0&postnr=2879&fulle=true&spraak=n>LenkeDette er muligens et skudd i blinde, men kanskje verdt å sjekke videre via kirkebøkene. Har via FamilySearch sjekket diverse Gunhild Olsdtr. som er født ca. 1784-86, og egentlig kun funnet en kandidat som kan passe. Alle de andre bor nemlig sammen med foreldre i FT 1801.Når du ser på denne linken -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

På FS-CD'en fant jeg følgende:Gunhild Olsdtr. og Christian Bergersen gift 15.9.1807. Ved å gå inn på denne vielsen i kirkeboka vil du finne Gunhilds foreldre.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Dette ekteskap 15.09.1807 har ikke foreldre oppført i kirkebøkene, kun kausjonister, som var Svend Soprim og Christen Soprim.Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Kristian Bergersen Bøn i Høland (ca. 1765-1832) hadde med Gunhild Olsdatter en datter, Kristine, født og død 1805. Gunhild er nok tjenestepiken av samme navn som bodde på Bøn i 1801 (18 år gammel). 15. september 1807 giftet de seg, åpenbart hjemme på Bøn, etter kongelig bevilling. 28. juli 1808 ble deres datter Rebekka (d. på Bøn 1879) døpt, og 23. august 1808 ble Gunhild Olsdatter begravet, 32 år gammel.Kristian Bergersen ser altså ut til å ha giftet seg med sin tjenestepike, som da kan tenkes å ha kommet fra atskilligere mer beskjedne kår enn ham selv. Det ble avholdt skifte etter Gunhild 14. januar 1809, og jeg foreslår at du sjekker dette for om mulig å finne omtalt pårørende på Gunhilds side. Faren, Kristian Bergersen, blir da selv formynder for sitt barn, Rebekka. (Jeg har ikke sett dette skiftet; kjenner det kun fra et noe dårlig ekstrakt.) - Kristian forble enkemann. (Han var som du vel vet, sønn av Berger Svendsen Bøn (1729-1800) og Ragnhild Jørgensdatter (1726-1801) fra Burhol i Høland. - Burhol vil omtales i b. 3 av 'Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog', mens Bøn er planlagt å komme med i b. 4.)Jeg er usikker på hvem Gunhild Olsdatters foreldre er. Jeg har antatt at hun kunne være den Gunhild Olsdatter som ble født på Barhaug under Stusrud i Høland i 1786 av foreldre Ole Olsen (ca. 1752-1809 (begr. 1. januar 1809)) og Olea Olsdatter (1753-1800) som fra senest 1789 var husfolk på Holtet under Bøn. Det kunne jo være nærliggende at husmannsdatteren ble tjenestepike på gården. Men om dette er den riktige Gunhild, døde hun bare 22 år gammel - mens alderen da hun døde oppgis til hele 10 år mer. (Alderen i 1801, 18 år, er mer forenlig med at hun kunne være født i 1786.)Så jeg foreslår du sjekker det nevnte skiftet! Og finner du ut noe, ville jeg sette pris på å få vite det.Vennlig hilsen Odd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk til dere alle. Nå er det i det minste enighet om hvem Gunhild IKKE var. Og det er jo ikke så lite. Neste trekk blir nå å følge opp forslaget fra Odd om å sjekke skiftet fra 14.januar 1809.Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.