Gå til innhold
Arkivverket

[#13000] Hvor ble Mons Haktorsen Søreide av?


Gjest Jostein Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Søreide

Min oldefar, Mons Haktorsen Søreide (f.1875), dro til Amerika med Allan-linjen den 13.05.1897. Han søkte om amerikansk statsborgerskap i 1902 og fikk innvilget dette i 1904. Jeg vet imidlertid lite om hvor han oppholdt seg eller hva han drev med i denne tiden. Finnes det noen kilder som kan belyse dette? Mons dro tilbake til Norge ca. 1906, returnerte til Amerika i 1910, før han kom tilbake til Norge for godt i 1923.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Jostein Søreide

Jeg tror han brukte Mons Soreide. Han brukte ihvertfall dette navnet da han fikk tildelt land i Canada ca. 1910. Faren hans het Haktor, så det er selvfølgelig en mulighet for at han brukte Haktorsen som etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Mons Soreid found in:Census Microfilm Records: North Dakota 1910 Age: 34 Gender: M Race: W Birthplace: NORW State: North Dakota County: BENSON Locale: MINCO TWP Series: T624 Roll: 1138 Part: 2 Page: 149A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Tusen takk for hjelpen Laila! Jeg visste at Mons dro via Nord-Dakota på veien til Canada, men dette gir jo mye mer 'kjøtt på beinet'. Klarer du også å finne hans kone, Ingeborg Larsine Mikkelsdatter? De giftet seg rett før overfarten, så hun brukte trolig også Soreid/Soreide som etternavn.Når det gjelder Mons' statsborgerskap, har jeg fått tilsendt kopi av denne innvilgelsen.Vet du også om det finnes folketellinger fra USA som kan belyse hans første besøk i USA (1897 - ca. 1906)?`Mons var en av tre Haktorssønner som reiste til Amerika rundt 1900. Broren Kristian bosatte seg i USA, mens Ludvig tok hyre som sjømann og forsvant siden sporløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Er dette kjent? Når var Ludvig født? Er denne kjent?Soreide, Edward Age: 33 Gender: M Race: W Birthplace: NORW State: North Dakota County: BOWMAN Locale: TWP 132 RANGE 102 Series: T624 Roll: 1139 Part: 1 Page: 7B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Jeg skrev feil. Ludvig het ikke Ludvig, men Lars Olai. Edvard har dessverre ikke noe med Mons og Ingeborg å gjøre.I emigrantprotokollene sto det at Mons og Ingeborg var på vei til Minneapolis. Jeg vet ikke om Ingeborg kan ha reist i forveien? Ingeborgs fulle pikenavn var Ingeborg Larsine Mikkelsdatter Haukenes.Mulig at dette kan gi noen rettesnorer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ser at denne Chris er født i Norge av Danske foreldre, og, vel, det har jeg vondt for å tro! Jeg tror det er feil. Resten passer så godt liksom. Men, jeg finner ham ikke i 1920. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Det ser ut til at du er på rett spor. Christian Sverin reiste til USA i 1906, og dette stemmer bra med opplysningene i folketellingen så vidt jeg kan se. Da broren Mons reiste over i 1910, står det i opplysningene at han skulle til familie i Minneapolis (fripass 28.05.1908). Dette kan vel tyde på at Kristian bosatte seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.