Gå til innhold
Arkivverket

[#13006] Folketellingen fra Minneapolis - 1920 og 1930


Gjest Erling Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Kristiansen

Hei!Jeg søker etter Anne Larsdtr. Hamre. Emigrert til Amerika 29 jul 1921 (Ellis Island, den 9 Aug. 1921). Hun skulle til sin søster, Britha Larsdtr. Hamre. Britha bodde i 5240 Camden Ave. Minneapolis. Britha hadde etternavnet Mjös da, etter et trolig ekteskap. Brita dro over til amerika 11 apr. 1914. Hun står ikke oppført i Ellis sine arkiver.Det jeg ønsker å vite om noen har den muligheten å slå opp hvem som bodde på denne adressen i folketellingene 1920 og 1930mvh Erling Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Censusen er ikke indexert på adresse, dessverre.Kan du fortelle litt mer om jentene`Alder f.eks.? Jeg har funnet Britha (Bertha), men trenger flere opplysnginer for å dobbeltsjekke. Også hvor de reiste fra. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Kristiansen

HeiBegge reiste fra Norge fra Bergen og de kan finnes i digitalarkivet, men kun Anna finnes i Ellis. Bertha som du refererer til reiste fra Christiania. Den adressen som jeg nevnte tidligere stammer fra adressen som er oppgitt i shipsmanifestet.Dette har jeg fra emigranter fra Bergen (Digital arkivet) Bergen-1914-April-11 Britha Larsdtr Hamre f ug Tkenestepike 1894 20 Leikanger Bergen (Leikanger) Amk Eau Clarie Wisc Norske Amerika IIIBergen-1921-Juli-29 Anna Larsen Hamre f ug Kokkepike 1893 28 Hamre Leikanger Bergen Amk Minneap Minn Norske Amk Lj II.Anna Larsdtr Hamre er født i Leikanger 26 feb. 1893. Brita Larsdtr Hamre er født i Leikanger 31 aug. 1894.Begge er å finne i 1900 tellingen på Leikanger prestegård.mvh Erling Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Du finner hele fam. Mjos død på http://people.mnhs.org/dci/her kan du sende etter dødsattester på de forskjellige.dette er Berthas mann. MJOS, CARL J. SR. CertID# 1968-MN-020007 Date of Birth: 06/19/1891 Place of Birth:OUT OF STATE Mother Maiden Name: UNKNOWN Date of Death: 08/06/1968 County of Death: HENNEPINDette er Bertha selv: MJOS, BERTHA LARSON CertID# 1978-MN-009311 Date of Birth: 08/31/1895 Place of Birth: OUT OF STATE Mother Maiden Name: KROSEN Date of Death: 04/30/1978 County of Death: HENNEPIN listet er også flere av barna. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Du finner også familien på SSDI hos Rootsweb. Det lureste er vel nå å finne noen som kan hjelpe med obituaries, slika t du kan finne nålevende slekt.På www.switchboard.com finner jeg 9 Mjos. Bl.a. Mjos, Carl J Jr 6605 Ives Ln N, Osseo, MN 55369-6073 (763)425-4418 denne mannen er 74 år. (nå har jeg opplevet at noen av disse listingene har 'gått ut på dato', og at vedkommende har rukket å dø)Siden Carl-navnet går igjen i familien (Carl Jay), så er jeg banna bein på at dette kan være familie. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Kristiansen

Hei!Takker for svar, men det er en ting jeg glemte å opplyse om.Foreldre til disse to er:Lars Thomass. født. 30 nov. 1864, Leikanger.Gjertsrud Lassed. født 22 mai 1855, Ladvik.Så når jeg leser at hennes morsnavn er Krosen, så er jeg ikke sikker på om det er de riktige.Det eneste sikre jeg har fra Amerika er denne gate adressen. mvh Erling Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg er helt sikker, egentlig. At det står 'Krosen', sjekk de andre navnene, mors navn Larsen/Hamre... tror du ikke noen har greid å forvrenge en håndskrift fra Larsen til Krosen? Ikke tvil i min noe lugubre sjel.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Enig med Laila i at det nesten ville være FOR tilfeldig om ikke dette var den samme Britha! Larsen/Krosen er jo ikke så ulikt...Prøvde å nøste etter andre steder navnet kunne dukket opp. Ser at besteforeldrene til Anna/Britha bor på Jørnvold i Lavik i 1865, og at moren Gjertrud er fosterdatter på Furuhaug. Vet du hvor Gjertrud bodde/tjente før hun giftet seg? Kan hun ha bodd på Kroken i Lavik, som igjen er blitt til Krosen i USA, f.eks. Det er hundrevis av muligheter til hvordan Krosen-navnet dukker opp - det trenger ikke engang være riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Kristiansen

Hei igjen!Ved emigranter fra Bergen har jeg funnet følgende.05.05.1880 Britha Larsdatr Kroken.11.04.1914 Britha Larsdtr Hamre.Kan det ikke være en sammenblanding mellom disse to?Det jeg vet er ifra Sogn og Fjordanes fylkesarkivet på nettet, oppgir Svartmyr som føde gård på Gjertrud Lassed.Hennes foreldre var Lasse Jens. og Frie Andersd. og de fikk alle sine barn på 'Svartmyr'.Dette er fylkesarkivet for sogn og Fjordane, hvor 'alt' ligger på nett.http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.aspmvh Erling Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Britha Larsdtr. Kroken som emigrerte i 1880 var født 1855, så henne er det nok ikke. At din Gjertrud har bodd på Kroken var bare en teori fra min side - på lik linje med at Larsen er blitt til Krosen.Tviler ikke på at Frie og Lasse har fått sine barn på Svartmyr. Det hadde egentlig ikke noe med poenget å gjøre at jeg fant dem på Jørnvold i 1865. Ikke la det skape unødig forvirring. Jeg bare nevnte i forbifarten at det var der jeg fant dem, da jeg lette etter mulige årsaker til at 'Krosen' dukket opp:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nei, det er jeg i hvertfall sikker på at det ikke er. Hun er for 'gammel'. Selvom det er ett år i forskjell på den Bertha jeg fant og din Britha (1895-1896) så er de begge født samme dato. Jeg er fremdeles helt sikker.Census 1920 forteller og at Brithe (Bertha) er 24 i 1920, imm. 191x og er gift med Carl J. Mjøs. To barn, Clarence ¨på 2 år og xx mnd, og Owen under året. (litt vondt å lese). Jeg skal se nærmere på denne senere.Som sagt, min sjel er overbevist.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.