Gå til innhold
Arkivverket

[#13008] Byttet bort gård på Enebakk mot bygård i Oslo!


Gjest Gry Vibeke Ertvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Noen med lokalkunnskap om Enebakk som har hørt om dette? Min tippoldefar skal i ca. 1890 ha byttet bort en gård på Enebakk mot en bygård med forretning i Oslo. Min tippoldefar het Peder Asgautsen Maudal, fra Birkrems sogn, Stavanger. Han flyttet fra Maudal til Enebakk. Så skal han ha byttet bort denne gården mot en bygård, fordi han ble lovet 'gull og grønne skoger'. Min tippoldemor skal aldri ha kommet over dette. Senere flyttet familien fra Oslo til Drammen, og ved ft-1900 finner jeg dem på Høvik Gård, Nordre i Lier. Så det ble gård likevel....Jeg skulle gjerne visst hvilken gård i Enebakk det var snakk om, og om historien er slik den har blitt fortalt gjennom 'slekters gang'. Alle svar mottas med stor takk! Mvh. Gry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Ikke et svar, men et lignende tilfelle: I 1901 ble bygården Markveien 22 i Kristiania byttet mot gården Kjos i Skiptvet. Dette var kanskje ikke så uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei! Har fått informasjon om at gården i Oslo skal ha vært Torshov?/Thorshoug?gt.1. Er det noen som har noe informasjon om denne, eller om folk som har bodd der og flyttet til Enebakk? Hilsen Gry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

I forretningen solgte de forresten noe som het 'pottøl'. Min tippoldemor nektet å selge det, så når noen ville kjøpe det, måtte en annen ekspedere! Hva er egentlig pottøl? Mvh. Gry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Det nærmeste jeg kan komme noe som ligner, er på gården Oppsal i Ytre Enebakk. Enebakk bygdebok bind III, side 737. Her står:' Holm Olsen solgte garden ca. 1893, men uten at skjøte ble utstedt, til PETER NILSEN MAURDAL fra Vestlandet, g.m. Karen Eriksdtr. 1851-96. De hadde tre barn. Garden ble solgt i 1896 (skjøte fra Holm Olsen tingl. 1905) for 15.300 kroner'.Bygdebøkene i Enebakk er kjent for å inneholde mye feil. Om du ut fra dette kan nøste deg fram til noe mer, vet jeg ikke. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei Astrid, takk for dette! Informasjonen jeg har omkring min tippoldefar er noe uklar. Min tippoldemor het Inger Gesine. Men Peder skal ha vært gift før, konen skal ha dødd kort etter de flyttet til Enebakk, og han giftet seg igjen. Jeg må prøve å grave mer her. Var navnene på de tre barna oppgitt? Kan se ut som at gården du viser til ble solgt i.f.m. konens død. Vil prøve å låne denn boka gjennom biblioteket. Mvh. Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Hei Gry Vibeke. Det står ikke noe mer om denne familien i bygdeboka enn det jeg skrev ned. Kanskje noen med kopi av kirkebøker fra Enebakk kan se om de finner dem blant innflyttede ca. 1893, eller utflyttede i 1896, slik at du kan få navnene på barna på den måten.Boka heter Enebakk bygdebok. Gards- og slektshistorie bind III. Forfatter er Birger Kirkeby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Takk skal du ha Astrid! Hvis noen leser dette og har lyst til å hjelpe, er aktuelle navn Tønnes Maudal, Amandus Maudal og Inger Talette Maudal. Mvh. Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ingrid Berg Skodje

Hei Gry! Namnet Oppsal har eg høyrt om heime, så det kan vere treff. Mor og mormor var i området ein gong, og besøkte den garden dei trudde det var, men eg trur ikke dei vart så mykje klokare. Eg skal spørje. -Kusina di

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei Ingrid, du visste også om den bilen, ja! Har nettopp 'lagt den inn' på saken om kjørekarl! :)God helg til deg og alle andre i DA. Mvh. Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Astrid Gran Skjæret

Hei Gry Vibeke. Jeg har vært på Riksarkivet i Oslo i dag og tok da en titt i inn- og utflyttede i Enebakk. Jeg så både på inn- og utflyttede i perioden 1892 t.o.m. 1897, uten å finne noe som helst som kunne ligne på dem du søker. Jeg så ikke på døpte,men regner ikke med at noen av ungene er født i den perioden de bodde på Oppsal - eller....? Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.