Gå til innhold
Arkivverket

[#13009] Halvor Olsen - død Skogn, Nord-Trøndelag 1827-34?


Gjest Arild Kompelien
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild Kompelien

Halvor Olsens kone Kari Embretsdatter drar fra Løiten på Hedemarken i 1832 til Tingvaldstad i Skogn. Året 1834 er hun tilbake, nå i Våler i Solør, og som enke gifter hun seg på nytt.Jeg finner ikke Halvor død i Løiten, og kan tenke meg Halvor var dratt i forveien til Trøndelag, og døde muligens der? Halvor født ca. 1780.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Navnet Tingvaldstad i Skogn er ukjent for meg. Jeg finner det heller ikke i Ryghs gårdsnavn. Men, jeg finner Tingvold i MR og S.Land. Ellers finner jeg Tingstad i Fosnes, Levanger i NT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Beklager - ser jeg har byttet om litt. Garden er nevnt som Tingstadvald i Løiten kirkebok.Men gardsnavnet er kanskje ikke så viktig. Hvis det skulle være slik at Halvor dro til Skogn og døde der, er det ikke sikkert han var på den garden som oppgis i Løiten kirkebok. Navnet og alder er nok viktigst i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det kan nok ha litt betydning for hvor man må lete etter dødsfallet. Gården lå i Levanger iflg. Rygh, ikke Skogn. Du sier at kona dro til Levanger, men mannen muligens døde i Skogn. Altså må man lete i 3 sogn: Levanger, Levanger landsogn og Skogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det eneste jeg vet er at Halvors kone har meldt flytting til Skogn prestegjeld, og Levanger hørte til Skogn på denne tida, hvis jeg ikke tar feil. Men i hvilket sogn i Skogn prestegjeld Halvor eventuelt bodde eller eventuelt er begravd, vet jeg ikke. Det er forsåvidt det spørsmålet dreier seg om.Spørsmålet er reist i håp om at noen sitter med kirkebøkene og kan slå opp for å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Halvor Olsen Tingstadvald kårmann og enkemann, døde 12.mars 1834 80 år. Eg veit ikkje om det er denne, han var jo enkemann da han døde. Eg finn ikkje Kari innflytta, utflytta eller gift dei åra du nemner. Men ein kan oversjå det ein søkjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Takker for undersøkelsen.Navnet og garden oppgitt passer jo bra, men Halvor kunne ikke være så mye som 80 år (født ca. 1780), og heller ikke enkemann. Dessuten måtte kona være snar til å gifte seg igjen. Hun var enke da hun giftet seg i Solør 1. april 1834. Giftermålet til Kari og Halvor skjedde i Løiten, Hedemarken 1827.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.