Gå til innhold
Arkivverket

[#13011] Gurine Larsdr.fra Holt og J.Johannessen fra Landvig.


Gjest Maybritt Engebrigtsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Maybritt Engebrigtsen

Trenger hjelp til å finne min tippoldermor, Gurine Olsdr.I 1900 oppført som Gurine Olsdr. født 1849 ! enke etter hvem ?. barn gunhild olsdr.f 1888 (min oldermor)Anikken,Lars.Når jeg søker andre kilder finner jeg henne ikke igjen ?. Jeg finne en Gurine Frederikke Olsdr.f.23.12.48 døpt.01.01.1849.er det samme person ? Leter også etter johannes Johannessen f.1852,Landvig sog. Homedals P. (han var stesønn). Hvordan finner jeg ut noe om hans rette foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

1900 AA Holt, Auselmyren: Gurine Larsd. enke, f. 1849 ukjent, taterenke m.m. Barn Gunhild Olsd. f. 1886, Anniken 1888 og Lars 1888. Alle f. i Holt, og taterbarn.Om det er tilfelle at barna er født i Holt, så er det vel kanskje en sjanse at også faren kan finnes død der. Du må nok se i kirkeboka for fødte og døde.Om du ser i innlegg 6686 så kanskje du kan finne noen opplysninger der som kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eg trur Gurine Fredrikke Olsdatter, f. 23/12 1848, må vere den Gurine som er på Auselmyren i FT1900. Det ser nemlig ut til at Gunhild Marie Larsdatter i samme hus er søstera hennes.Fra LDS IGI:GURINE FREDERIKKE LARSEN Birth: 23 DEC 1848 Christening: 01 JAN 1849 Holt, Aust-Agder Father: LARS FREDERIKSEN Mother: MARTHE ERICHSDRGURINE FREDERIKKE LARSEN Christening: 01 JAN 1849 Holt, Aust-AgderGUNHILD MARIE LARSEN - Christening: 14 FEB 1858 Holt, Aust-AgderJOHAN FREDRIK LARSEN - Christening: 09 SEP 1860 Holt, Aust-AgderJOHAN FREDERIK LARSEN - Christening: 18 MAY 1862 Holt, Aust-AgderLARS LARSEN -Christening: 02 APR 1865 Holt, Aust-AgderDet har gjømt seg godt i FT1865. Kanskje Gurine er tenestejente på Ås i Gjerstad: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Det er tidligere fremholdt i dette forum av flere at det er en fordel for lesbarheten at man bruker store forbokstaver i egennavn og - enda viktigere - at man lar være å skrive navn og/eller annet med bare store bokstaver. Og god lesbarhet burde jo være verdt å tilstrebe, særlig for den som lager innlegg for å få hjelp. Likevel dukker det av og til opp innlegg der disse tingene forekommer, og det er antagelig lite å gjøre med det. Jeg kan likevel ikke la være å undre meg over hva begrunnelsen mon kan være (samtidig som jeg naturligvis håper å unngå å erte på meg folk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

I innlegget mitt er navn med store bokstaver fordi eg har kopiert og limt inn direkte fra LDS IGI. Eg kopierer først inn i notisblokk. Der slettar eg ein god del, og så kopierer eg videre.Eg er enig i at store bokstaver kan virke 'skrikande'. - Men kopiering er jo kjapt og lettvint -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

uanset så syntes jeg at det er fint at noen svarer .......om det er med store eller småbokstaver setter jeg like mye pris på det, hovedsaken er at en få hjelp. Mn jeg er nybegynner så jeg må vell lære!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Berre store bokstavar virkar skrikande, på same måten som ei rekkje utropsteikn, spørsmålsteikn eller kva det måtte vera. Derfor gjer ein det ikkje slik. Men når eg synest vel ikkje at Harald må skriv omatt ting han limer frå eit anna program. Derimot synest eg Maybritt og andre som slurvar skal børja skriva sitt eige og andre sine namn med stor forbokstav. Ting ser ordentlegare ut på den måten, og dermed meir seriøst. Det vil me alle, ikkje sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Fint at du påpeker ting men .. kommer ikke litt ut av det.. Det. når en hele tiden må tenke på hvordan en skriver ting, det er vel ikke det som erhovedsaken!!. En få huske at det er ikke alle som er så flink til staving, Det synes jeg at får komme i andre rekke. hOVEDSAKEN ER AT FOLK FOR HJELP TIL DET DE TRENGER OG AT ANDRE ' BÆRE ' OVER MED DET :TAKK kJEMPE FLOTT Å SNAKKE MED DERE:: mEN LA OSS HOLDE OSS TIL SAKEN..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Beklager , at noen henger seg opp i stor og liten bokstav , Det viktigest for meg er å finne slekten min , Og ikke pirke på skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Ved søk i Familysearch (IGI) finner jeg en Gurine Fredr. Larsdr som giftet seg 2/11-1877 i Holt med Ole Larssen. Klokkerbok for Holt sokn 1897 - 1921, folio 235, viser at en Ole Larsen, gift og omstreifer, døde 1/9-1897 og ble gravlagt 7/9. Han er oppgitt å være født 1834 på Røiseland i Mykland. Bopelen hans var Vasenden i Holt. Oppgitt dødsårsak var astma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Du verden så flinke dere er:: Dette har ikke jeg funnet ut. Det er tydelig at det er godt med hjelp::: takker .takker:: er det mer :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Jada. Tilbake til leitinga. Her er enda et par søsken til Gurine:PETREA LARSDR - Christening: 17 APR 1853 Aamli, Aust-Agder ELISABET LARSEN - Christening: 03 JUN 1855 Iveland, Aust-AgderDet viser at familien har flytta på seg.Marte Eriksdatter er et ganske vanlig navn, så det kan vere fleire av dei. Men her er ein kandidat:MARTHE ERICHSDR Birth: 16 JUL 1815 Christening: 23 JUL 1815 Holt, Aust-Agder Father: ERICH STIANSEN Mother: MARTHE OLSDRERIK STIANSEN Spouse: MARTE OLSDR Marriage: 02 JUL 1808 Holt, Aust-AgderDet er nok familien som i 1865 er på Qvastad i Holt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Hva:: tror du det er søster når more er født i 1849?? Da er hun jo bare 4 år::: noe mistenksomt ::: Dette er ikke lett !! fint med info MB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Det er mange Olsen og Larsen og lett å gå i surr. Eg skal prøve å oppsummerer det eg har funne ved søk i Digitalarkivet og på Familysearch:Lars Fredriksen og Marte Eriksdatter (muligens gift før 1848) HoltBarn: Gurine, f. 23/12 1848 Holt, Petrea, f. 1853 Åmli, Elisabet, f. 1855 Iveland (Vegusdal), Gunhild Marie, f. 1858 Holt, Johan Fredrik, f. 1860 Holt, Johan Fredrik, f. 1862 Holt, Lars, f. 1865 HoltEg har ikkje funne foreldra i FT1865 (folketellinga).Gurine, f. 1848, er trulig tenestejente på Aas i Gjerstad i FT1865. Gift 2/11 1877 med Ole Larsen (1834-1897). Han var trulig f. 29/7 1834, sønn til Lars Olsen og Maren Jokanidatter, Røyseland i Mykland. Dei var busett på Vassenden, Holt. Barn (heime i 1900): Gunhild, Anniken, Lars og trulig Martha, f. 1883 (tenestejente hos Aslak Andersen i et nabohus i 1900.)Petrea, f. 1853, er bortsatt på Ruhaven i Holt i FT1865: 926 Petrea P Larsd. Logerende ug 13 k Evje? Hendes Forældre ere Tatere og hendes Opdragelse besørges af Doktor Vogt m.f af Tvedestrand. Petrea gifter seg 25/12 1876 (Holt) med Johannes Johannesen.. Dei bur i 1900 på Kleiva i Holt. Barn: Johanne Petrea, f. 10/11 1873, Lars 1888, Andreas 1891, Kristian 1893.Elisabeth, f. 1855, er I FT1900 gift med Ole Larsen, f. ca1854. Dei bur i et nabohus på Vassenden, Holt.Den Marte Eriksdatter, f. 1815, som eg antyda i et innlegg ovenfor er trulig et feilspor. (Ho er på Narestø i 1865.) Lars Fredriksen er kanskje denne:LARS FREDRIKSEN Christening: 18 JAN 1830 Drangedal, Telemark Father: FREDERICH JOHANNESSEN Mother: GUNNILD LARSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Trur du kan rett i at Petrea og Johannes, og at de fikk Lars i 1888. Han igjen ble gift med søskenbarnet sitt Gunnhild , barn av Gurine og Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Johannes Johannessen som i FT1865 er stesønn til Jens Andersen på Frivold i Fjære, er i Familysearch (LDS IGI):JOHANNES JOHANSEN Birth: 26 MAY 1852 Landvik, Aust-Agder Father: JOHANNES GAHRSEN Mother: MAREN GURINE KNUDSDRMaren Gurine er fra Landvik: MAREN GURINE KNUDSEN Birth: 18 DEC 1821 Landvik, Aust-Agder Father: KNUD KNUDSEN Mother: ANE KNUDSDR.Ane Knudsdatter er enke i FT1865: LenkeMen Johannes Johannessen er et vanlig navn, som lett kan føre til forveksling. Er det sikket at det er denne stesønnen fra FT1865 som gifter seg med Petrea i 1876?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Se også debatt 13016 og en debatt på news:no.fritid.slektsforsking.it påbegynt 27.11.2002 med tittel 'Kirkebøker' angående Lars Fredriksens Flintians slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Fra DA 1900 Når det gjelder Johannes Johannesen F 1852. Gift med Petrea Larsdr. f.1852 Kleiva (sannikedal)? De har barnaJohanne ,Lars % ( riktig ) navn der er Lars Martinius,Andreas, Kristian.Muligen er Laura Martine Larsdatter også barn av J og P. Lars Martinius er min olderfar og han giftet seg med Gurine larsd.barn av Ole og Gurine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.