Gå til innhold
Arkivverket

[#13017] Litt hjelp vedr. utvandring Erik Mikkelsen, over Bergen...?


Gjest Gry Vibeke Ertvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei,for min halvsøster prøver jeg å finne ut litt om hennes oldefar Erik Mik(k)elsen Hopland. Han reiste etter hva jeg kan se, fra Bergen 16.februar 1893. Han var født i 1873 på Hopland i Alversund sokn.Han vendte hjem, for han giftet seg i 1912 med Oline Kristine Olsdtr. Kopperdal. Noen som har anledning til å sjekke hva som skjedde med ham i USA (det var dit han dro iflg. familiekilder)? Jeg forventer ikke at noen skal gjøre masse arbeid for meg, men jeg prøver med en høflig forespørsel! Mvh. Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Det jeg egentlig lurte på, var om noen kan se ham ankommet til USA.Det vil kanskje gi spor om hvor han skulle? Mvh. Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det står ikke reisemålet så det er enten USA eller Canada. I 1900 USA tellinga kan han finnes med bosted og yrke, ellers er det lite å hente siden han ikke giftet seg der. Innreise til USA er ikke digitalisert,(med unntak av EllisIsland) Hedmark Slektshistorielag som samarbeider med Norsk Utvandrermuseum har blitt spurt om å gjøre den jobben..det vil ta tid.. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Det er to andre med etternavn -Mikkelsen- som utvandrer fra Hopland i Alværsund. De kan være brødre av Erik. Den ene, Nils, er oppgitt å skulle 'til sin broder derover'. Bestemmelsested, Tacoma, Washington. Det kan jo være et spor.1012 1906 2958 4/10 Nils Mikkelsen Hopland 18 1888 m Alværsund Alværsund ug Billet Gårdsarbeide Amk., Tacoma Wash a (bedre fortj.) Skoghugst Cunard Ja Reiser til sin broder derover 710 1902 814 10/4 Hans Mikkelsen Hopland 25 1877 m Alværsund Alværsund gift Bygningssnedker Stjerne L. pp JaMvh. Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Takk for svar! I mellomtiden har jeg også funnet Erik Mikkelsen Hopland som utvandret til Vancouver i 1929, da var han gift. Og oppført som am.borger. Har også fått vite at han kom tilbake etter krigen. Av din informasjon har han altså vært i Tacoma første gangen han dro. Han hadde en bror som het Nils iflg. ft-1900. Takk for hjelpen! Mvh. Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.