Gå til innhold
Arkivverket

[#13018] Sagstad Gård, Meland, Anders Halvardson ca 1800.


Gjest Kjell Atle Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Atle Halvorsen

Jeg søker informasjon om (Øvre) Sagstad Gård i Meland (Hamre Prestegjeld, Hordaland) og ekteparet Anders Halvardson og Inger Sjursdatter , begge antagelig født ca 1792 og tilhørende på Sagstad.Jeg har delvis oversikt over 7 av deres barn, blant annet Halvor Andersen (som flyttet til Sekkingstad) og Gullak Andersen som flyttet til Nesfossen, men alt som relaterer til denne slekten (min !) er av interesse. Hilsen Kjell A Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Tvedt

I min slekt er det en Johanna Andersdatter Indre Sagstad, f. ca. 1770. Hennes far het Anders Halversen Holme og moren het Magdali Johannesdatter Fosse. Kan dette være samme familie? Kanskje Anders var gift flere ganger? I så fall er Anders Halversen født på Holme gård, og har så flyttet til Sagstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Tvedt

Har sjekket. Her er hva jeg fant: Folketellingen i 1801: Halver Nilsen, 50 år og Martha Olsdtr., 40 år. Barn: Nils Halversen, 8 år Anders Halversen, 5 år Ole Halversen, 2 årSiur Nielsen, 64 gift med Elen Anveisdtr. Han i tredje og hun i første ekteskap. Disse bodde på Holme gård. Hans barn: Nils Siursen, 15 år Mons Siursen, 12 år Ole Siursen, 8 år Ingar Siursdtr., 6 årHvis du leter i kirkebøkene for Hamre finner du nok flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Tvedt

Anders Halversen Sagstad ble konfirmert i 1811. Hans og Ingars barns konfirmasjon: Halvor Andersen Øvre Sagstad konfirmert 01.07.1838, 15 3/4 år gl. Marta konfirmert samme dag, 18 år gl. Eli konfirmert 28.06.1840, 15 1/2 år gl. Sjur konfirmert 03.07.1842, 16 år gl. Anders konfirmert 13.07.1851, 16 år gl. Nils konfirmert 15.07.1855, 16 3/4 år gl. Gullak konfirmert 23.09.1859. Han var født 01.03.1843.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Har noen opplysninger om Mons Andersen Sagstad, kanskje du allerede har det. Mons giftet seg i Hamre kirke 02.11.1864 med Gjertrud Monsdatter Stenestø, 13.01.1837-18.07.1907. Mons bodde i Salhus i 1865, var strikker ved fabrikken. I 1900 er han pakter på Askøy og dør på Erdal 26.03.1917. Har 5 barn, en datter Karoline gifter seg i Laksevåg 02.11.1910 med Anders Gjertinus Andersen Fosse. Etter Gjertruds død gifter Mons seg på nytt med Oline Andersdatter Fosse. De blir viet i Korskirken 26.03.1908. Alle Opplysningen stort sett fra digitalarkivet.mvh. Johan Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Atle Halvorsen

Kan opplyse at Johan Halvorsen (f.1870), sønn av Halvor Andersen , giftet seg med Petrine Gurine Gullaksen (f.1874) , datter av Gullak Andersen . Disse var altså fetter og kusine og er et av mine oldeforeldre-par.Når det gjelder Mons Andersen Sagstad, vet jeg ikke hvordan han passer inn i denne familien. Kan han være 'yngstemann' , altså født etter Gullak (1843) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anita Særvold Johannessen

Hei, dette var nyttig for meg. Anders og Inger er mine tip-tip-tip-oldeforeldre, jeg nedstammer fra Anders. Her er det jeg har om familien LenkeLeste i BT i dag at bygde- og ætteboken for Meland kommune 'Mellom bakkar og berg' av Geir Kleveland (Beate Homlong) er kommet i salg. Gleder meg til jeg får tak i den.mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.