Gå til innhold
Arkivverket

[#13023] Findes der dokumentation for om Peter Falch var konstitueret foged i Sunnfjord ?


Gjest Hans Falch
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Falch

Min tiptipoldefar Peter Falch født 1759 i Bergen død 1821 i Vaagene, Kinn Han havde det meste af sit virke på Svanøen, først som skriverkarl for Jens Worm Nagel ejer af Svanø Hovedgård i perioden 1769 – 1788. (En tid var Peter Falch fogedfuldmægtig i Førde hos fogeden Nikolai Lambrechts 1789-1809, foged over Sunnfjord og Nordfjord.Peter Falch skulle formegentlig før Nikolai Lambrechts blev foget i 1789 have været konstitueret som foged.Spørgsmålet er:Findes der dokumentation for det og i givet fald i hvor lang periode ?Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Bedre enn tingbøkene er nok kopibok og journalsaker for futen i Sunnfjord og Nordfjord.10. og 23. oktober 1788 skriver Petter Falch under 'Paa Hr Cammer Assessor og Foged Nagels Vegne i hans Svagheds Forfald', men 1. desember 1788 var det Nagel selv som førte pennen. 7. januar 1789 kalles Petter Falch 'Fuldmægtig', 14. februar anmodet stiftet ham som 'adinterim forrettende Foged' å betjene embetsforretningene. 28. februar 1789 kalles han 'Constituerede Foged', og det var han like til 11. juli 1789, selv om han fortsatt i mange brev ble omtalt som 'adinterim forrettende Foged'. Lambrechts mottok sitt første brev som fut 14. juli 1789.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Tusind tak for svaret, som gav utrolig gode oplysninger, om Petter Falchs korte virke i fogedembedet.Et lille tillægsspørgsmål:Fogedembedet var det et embede som blev opslået hvorefter der kunne søges ?I bekræftende fald, søgte Petter Falch selv embedet i 1789 ?Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Man kunne nok søke, og det var nok i København søknaden skulle dukke opp. Hvorvidt man kan snakke om en 'utlysing' er vel mer tvilsomt. Men de som kjente til at embetet var ledig, kunne selvsagt melde sin interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei, Hans, Jeg har i lengre tid fulgt dine iherdige og målbevisste etterlysninger fra kildematerialet i Bergen. Av ren nysgjerrighet kunne jeg nå tenke meg å spørre deg hvor langt bakover du har kommet? Hvem var f.eks. din tiptiptipoldefar, dvs. far til kst. fogd Peter Falch (1759-1821)??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Hej Christian!Mine tip3-oldeforældre: Johannes Hansen Falch født 1718 død 1783. Gravlagt 01.07.1783 Korskirken, han var ved sin død høker og bosat 21-124 i Bergen. Han blev gift den 21.07.1751 i Bergens Domkirke med Inger Marie Hermansdatter. Han nævnt som ungk. under landmilitsen, og hun som demoiss. Børn: 4.heriblandt Petter FalchJeg oplyser gerne om det jeg har om min slægt, men din interesse må bygge på anden end ”Av ren nysgjerrighet” ?Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Takk for opplysningene, Hans. Hvis du har noe mer om dine tipp4-el. 5-oldeforeldre kan du skrive til meg på hcarentz@aol.com. Jeg er interessert i Bergensborgere i tidsrommet ca. 1580-1680. Den eneste Hans Falch jeg finner som kan passe som far til Johannes er Hans Olufsen Falch, pers.kap. Askvoll 1687-1701. Kjenner du til ham?Hans Olufsen Falch var kapellan for sogneprest Otto Jonassen i Askvoll, som også virket da min tipp5-oldefar var kapellan der 1661-64.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Fjaler : gards- og ættesoge / Fagerheim, Ragnvald 1976 3 bindDu får her hvad jeg har taget kopi af fra Fjaler Bygdebog (jeg, har glemt at noterer titlen på kopien) side 348:”8. Hans Olafsen Falch. Truleg son av Olaf F., sokneprest i Holmedal, depon. frå Bergens Skole 7. juni 1655. Må vera komen til Askvoll i 1682. sjå tingbok A 10 fol. 15. Ved synfaring av kyrkjene i prestegjeldet i 1686 der det vedkomande Vilnes kyrkja vert opplyst at Hr. Hans Falch hadde lagt opp nytt tak på søre sida av koret og foræret det til kyrkja. (Det var vel hans syster? sal. Alethe Falch, som i 1689 vart gravlagd i kyrkja på Askvoll). Hans Falch budde på Ask (Tingb. A 9 a fol. 78, 25/6 1690). Han og soknepresten Otto Jonassen var 10/2 1687 skifteassessorar i dødsbuet etter Anders Johannessen Grytten, sokneprest i Holmedal. Han vart verande hjå Hartvig Bugge solenge Bugge livde, som døydde i førstninga av 1701, og i enkens nådensår 1701. Det året har han underskrive folketeljingslistene. Han var då 65 år gamal.”Jeg har noteret i margen af kopien: Olaf Falch født 1609, præst i Holmedal fra 1634 til sin død i 1643. Hans Olafsen Falch født 1636 død efter 1701.Jeg har ikke fundet børn efter Hans Olafsen Falch, så jeg tror desværre at sporet er blindt. Johannes Hanss. Falch 1718 – 1783 havde en yngre bror Ole Hanss. Falch som var født i 1729.Det vil sige, der skal føjes mindst et slægtsled ind imellem Hans Olafsen Falch og Johannes og Ole.En Falch fra Evenvik, tog borgerskab i Bergen 1721, som købmand, men her har jeg ikke fundet yderligere informationer.Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Christian Arentz

Hei, Hans, Tenkte bare å gjøre deg oppmerksom på debatt 15192 i Brukerforumet, ifall den kan inneholde noe nyttig for deg vedr. Falch-slekten i Sogndal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Hej Christian! jeg har fulgt Trond Kristensens indlæg mv., men kan desværre ikke knytte forbindelse med de nævnte Falch’er og til min slægt. Du skal naturligvis have mange tak for at gøre mig opmærksom på det nævnte debatindlæg.Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.