Gå til innhold
Arkivverket

[#13025] Silverlod, ev Silfverlood


Gjest Olle Elm
 Del

Recommended Posts

Gjest Olle Elm

Enl Familysearch vigs 2/5 1830 i Domkirken, Bergen, Elias Alberg med Elisabeth Silverlod. Är namnet Silverlod känt i Norge? Tacksam för all information!Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Andersen

Det blev fel, jag tänkte skriva hit, men så blev det ett eget inlägg. Jag räknar nästan med att du känner till historien om statarpojken(husmansgutten) som blev adlad för sina insatser i 30 åriga kriget. Silfverlood har beskrivits i en serie böcker av John Rumenius som handlar om bygderna och folket i Tunhem och Trollhättebygden. Silverlods gata finns i Trollhättan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej Arvid, Jo jag känner till 'gångeskomakaren' Anders Olofsson i V Tunhems socken n 1629 vid Väne häradsting och hans son Olof Andersson, adlad Silfverlood som Elgenstierna (EÄ) beskriver, . Men, den här Elisabeth Silverlod är vad jag vet inte känd, såvida hon inte är densamma som Elisabet Christina f 1782 i Solberga sn och död 1864 i Uddevalla (EÄ). Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hjärtligt tack Berit Knudsen! Detta måste utredas. Som ni ser ligger de angivna födelseåren 1787 och 1782 inte så långt från varandra. Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Fann följande: 1831, Nov 11 föddes och Nov 28, döptes i Domkirken, August Eguin, barn till Smedemester Elias Alberg i Møllenpris och h h Elisabeth Silverlod. Sonen verkar ha överlevt: 1852, Mai 15 föddes och Jun 13 döptes i Domkirken, Adolph Eguin son till Guldsmedsvend August Eguin Alberg och Anne Martine Olsdatter.Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanske dör Elisabeth Silverlod ändå i Bergen. Bland döda finner jag 1846, berg 13/7 i Korskirken, död 7/7, Enke Elisabeth Alberg, boende på '21-2', 62 Aar. Angivelsen vid vigseln gav åu f. 1786, och här blir åu f. 1784. Är det möjligt att detta är samma person som Elisabeth Silverlod? Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.