Gå til innhold
Arkivverket

[#13027] Fra Norderhov (via Hønefoss?) til Hallingdal et sted? Var han ikke skotte?


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Ja mer har jeg ikke da jeg ikke har tilgang på mine notater på laaaaang tid. Jeg kom plutselig til å tenke på at jeg har et vagt minne om at jeg via Norderhov endte opp i Hallingdal, og at personen jeg da kom fram til muligens var skotte. Lurer på om det ikke er nevnt i en eller annen bygdebok. Min oldemor ble født ppå 1890-tallet på Norderhov så dette ligger noen generasjoner før henne.Er det andre som også har fulgt denne linjen fra Norderhov til 'Skottland'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Lars Øen

Kanskje har du allerede funnet svar på spørsmålet ditt.det er jo tross alt en stund siden du la det ut.Uansett kan jeg komme med et lite tips. I Nesboka,bygdehistorie for Nes i Hallingdal(som jeg holder på å lese nå)fortelles det om'grev Clemet og hans frue Belju som i følge tradisjonen skulle ha flyktet fra Skottland og valgt Nes som fristed.Det heter at fruen tilhørte den kjente MacLeod-klanen som nå residerer på Dunvegan Castle,og da paret slo seg ned i Nes kalte de sitt nye hjem:Devegge.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.